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주.보기용 4행정 대형디젤엔진의 IMO운전모드에 따른 배기 배출특성
The Emission Characteristics of a 4-stroke Large Diesel Engines for Propulsion and Generation Application in IMO modes 원문보기

大韓機械學會論文集. Transactions of the Korean Society of Mechanical Engineers. B. B, v.26 no.10 = no.205, 2002년, pp.1472 - 1479  

김현규 (주식회사 STX 기술연구소) ,  김규보 (부산대학교 대학원 기계공학과) ,  전충환 (부산대학교 기계기술연구소 지능기계시스템공학과) ,  장영준 (부산대학교 기계공학부, 기계기술연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Environmental protection on the ocean has been interested and nowadays the International Maritime Organization(IMO) has advanced on the prevention of air pollution from ships. This study presents the emission characteristics of 4 stroke marine diesel engines in E3 cycle (propulsion application) and ...

주제어

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문제 정의

  • 본 연구에서는 IMO 운전 조건을 근거로 하여 선박 주기 용(propulsion application)으로 사용되는4행정 디젤엔진은 고정피치프로펠러 운전을 위한 변속 운전 모드(E3 운전 사이클)로 운전하고, 보기용(generation application)으로 사용되는 4행정 디젤엔진을 발전기 구동 운전을 위한 정속운전모드 (D2 운전 사이클)로 운전하면서 흡입공기의 온도와 압력 및 연소최고압력의 변화가 배기 배출 특성에 어떻게 영향을 끼치는지를 밝히고자 한다.
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참고문헌 (10)

  1. IMO, 1997, 'Consideration and Adoption of the Protocol of 1977 to Amend the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as Modified by the Protocol of 1978,' MP/CONF, 3/34 

  2. IMO, 1997, 'The Technical Code on Control of Emission of Nitrogen Oxides from Marine Diesel Engines,' MP/CONF. 3/35 

  3. HEYWOOD, J. B., 1988, 'Internal Combustion Engine Fundamental,' McGraw-Hill 

  4. Tsukamoto, T., Ohe, K. and Okada, H., 1995, 'Effect of Intake Air Condition on NOx Emission from Two-stroke Marine Diesel Engine,' ISME, Yokohama, pp. 76-79 

  5. KUSHIYAMA, H., Yanase, S. and Araki, K., 1995, 'Study of Engine Performance Deviation Depend on Conditions,' ISME Yokohama, pp. 389-393 

  6. Schnohr, O. and Frederiksen, P., 1995, 'NOx Optimizing of Auxiliary Engines,' 21st CIMAC Congress 

  7. Kondoh, H., Kawano, T. and Masuda, K., 1999, 'Influences of Fluctuation Factors on NOx Emission From Medium Speed Diesel Engine,' 22nd CIMAC Congress 

  8. Takeuti, N., 1998, 'NOx Reduction Test of Low Speed Diesel Engine,' Journal of the Marine Engineering Society in Japan, Vol. 33, No. 5, pp. 346-352 

  9. Nishida, O., Fujita, H. and Harano, W., 1997, 'Actual Exhaust of NOx, SOx & Dusts from Training Ship Fukae-maru,' Journal of the Marine Engineering Society in Japan, Vol. 32, No. 12, pp. 915-922 

  10. Woo, S. K., Yoom, K. S. and Yoon, Y. H., 2000, 'A Study on the Emission Characteristics of NOx in Medium Speed Engine,' Journal of the Korean Society of Marine Engineers, Vol. 24, No. 4, pp. 526-534 

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