$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 중학생의 그래프 능력과 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력의 관계
The Relationships of Graphing Abilities to Logical Thinking and Science Process Skills of Middle School Students 원문보기

한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.22 no.4, 2002년, pp.725 - 739  

김태선 (한국교원대학교) ,  배덕진 (한국교원대학교) ,  김범기 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 그래프를 작성하고 해석할 수 있는 중학생의 능력을 알아보고, 그래프 능력과 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력의 관련성을 분석하여 효과적인 수업전략과 교사의 교수 행동에 대한 시사점을 얻는 데 있다. 중학생 481명을 대상으로 그래프 능력 검사지를 이용하여 중학생의 그래프 능력을 알아보고, 논리적 사고력 검사지와 과학 탐구 능력 검사지를 이용하여 그래프 능력과 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력의 상관관계를 조사하였다. 그래프 능력과 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력의 상관관계를 조사한 결과, 변인 통제 논리와 비례 논리가 그래프 능력과 관련이 깊은 것으로 나타났다. 그리고 그래프 능력은 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력과 대부분 유의한 정적 상관을 보이지만, 통계적으로 상관은 낮았다. 이러한 연구 결과에 비추어볼 때, 앞으로 과학 교사는 중학생의 그래프 능력을 향상시키기 위해 그래프의 중요성을 인식하고, 학생들이 그래프를 작성하고 해석할 수 있는 능력과 변인 통제 논리, 비례 논리 등 논리적 사고력을 향상시킬 수 있도록 체계적인 노력과 효과적인 수업전략이 필요하다고 본다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the relationships of graphing abilities to logical thinking and science process skills of middle school students. The subjects for this study were selected 481 students from four middle schools for TOGS(the Test of Graphing in Science), GALT(Group Assessm...

주제어

참고문헌 (29)

  1. 권재술, 김범기, 우종옥, 정완호, 정진우, 최병순(1998). 과학교육론. 교육과학사 

  2. 권재술, 김범기(1994). 초. 중학생들의 과학 탐구 능력 측정도구의 개발. 한국과학교육학회지, 14(3), 251-264 

  3. 김언주(1990). 인지 심리학. 정음사 

  4. 김태선(1998). 고등학생들의 과학관련 그래프 해석능력. 한국교원대학교 석사학위논문 

  5. 문충식, 김범기(1998). 선 그래프 해석과 이해의 지각. 인지과정에 관한 모형. 물리교육, 16(3), 249-259 

  6. 조희형(1992). 과학적 탐구의 본질에 대한 분석 및 탐구력 신장을 위한 학습 지도 방법에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 12(1), 61-73 

  7. 조희형, 박승재(1995). 과학 학습 지도 -계획과 방법-. 교육과학사 

  8. Adams, D. D.(1988). The effects of microcomputer-based laboratory exercise on the acquisition of line graph construction and interpretation skills by high school biology students. Paper Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, 61st, Lake of the Ozarks, MO. 

  9. Bohrens, J.(1988). Misconceptions of ninth grades surrounding graph construction skills of science data. Paper presented at the meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Lake of the Ozaks, MO. 

  10. Brasell, H. M.(1990). Graphs, graphing. and graphers. What Research Says to the Science Teacher, 6, 69-85 

  11. Brasell, H. M., & Rowe, M. B.(1993). Graphing skills among high school physics students. School Science and Mathematics, 93(2), 63-70 

  12. Berg, C. A., & Phillips, D. G.(1994). An investigation of the relationship and thinking structures and the ability to construction and interpret line graphs. Journal of Research in Science Teaching, 31(4), 323-344 

  13. Berg, C. A.. & Smith, P.(1994). Assessing students' abilities to construct and interpret line graphs: Dispanties between multiple-choice and free-response instruments. Science Education. 78(6), 527-554 

  14. Bertin, J.(1983). Semiology of graphics: Diagrams networks maps(W. Berg, Trans.). Madison, WI: The University of Wisconsin Press 

  15. Bukard, C.(1985). Mathematical symbols and representations. In P. Wilson(Ed.), Research ideas for the classroom: High school mathematics, 78-94 

  16. Bruns, J. C., Okey, J. R.. & Wise, K. C.(1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177 

  17. Clement, J.(1988). The concept of variation and misconceptions in Cartesian graphing(Paper No. 175). University of Massachusettes, Scientific Reasoning Research Institute 

  18. Dibble, E., & Shaklee, H.(1992). Graph interpretation: A translation problem? Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA. 

  19. Fisher, M. A.(1992). Categorization, or schema selection in graph comprehension. A Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA. 

  20. McKenzie D., & Padilla, M.(1986). The construction and validation of the test of Graphing in Science(TOGS). Journal of Research in Science Teaching, 23, 369-383 

  21. Monk, S.(1992). Students' understanding of a functions given by a physical model. Aspects of epistemology and pedagogy, 175-176 

  22. Padilla, M. J., McKenzie, D. L.. & Shaw, E. L.(1986). An examination of the line graphing ability of students in grades seven through twelve. School Science and Mathematics, 86(1), 20-26 

  23. Pinker, S.(1990). A theory of graph comprehension, In R. Freedle(Ed.), Artificial Intelligence and the Future of Testing. Hillsdale, N. J. : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 73-126 

  24. Rodranka, V., Yeany, R. H., & Padilla, M. J.(1982). The Construction and Validation of a Group Assessment of Logical Thinking. Paper Presented at the Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Dolas, Texas 

  25. Roth, W-M, Bowen, G. M., & McGinn, M. K.(1999). Differences in graph-related practices between high school biology textbooks and scientific ecology journals. Journal of Research in Science Teaching, 36(9), 977-1019 

  26. Shah, P.(1995). Cognitive processes in graph comprehension. Doctoral dissertation, Carnegie - mellon university(UMI Dissertation services NO. 9622441) 

  27. Wavering, M. J.(1986). Performance of students in grades six, nine, and twelve on five logical, spatial and formal tasks, Journal of Research in Science Teaching, 3(4), 321-333 

  28. Wavering, M. J.(1989). Logical reasoning necessary to make line graphs. Journal of Research in Science Teaching, 26(5), 373-379 

  29. Wilson, J. T.(1974). Process of Scientific Inquiry: A Model for Teaching and Learning Science. Science Education, 58, 127-133 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로