최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.22 no.3, 2002년, pp.478 - 489
In this study, we identified the conceptions of heat and temperature on a basis of the science history, and analyzed the explanation types in elementary, and secondary school science textbooks. From these data, we tried to discover the cause of students' misconceptions. The results revealed that the...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
강순희, 박종윤, 정재용(1994) 중학생의 열과 온도에 대한 선입개념을 고려한 수업방안 개발. 화학교육, 21(3), 148-161
교육부(1998). 초등학교 3, 4, 6학년 자연 교과서. 국정교과서주식회사
권기태(1993). 국민학교 아동들의 열과 온도에 대한 개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
김영주, 김익균(1995). 고등학교 물리교과의 에너지와 열 단원과 타 과학교과의 연계성에 대한 학생들의 이해. 물리교육, 13(1), 1-10
김용은 역(1997). 대학물리학. 서울: 도서출판 대웅
김은경(2001). 초등학생의 열과 온도에 대한 이해수준과 대안개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
김익진(1999). 초등학생의 열 개념 유형과 온도 개념 형성의 관계. 대구교육대학교 석사학위논문
신미라(1999). 중학생의 열이동에 관한 개념 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
양신호(1995). 초인지 활동을 통한 중학생의 결과 온도 개념 변화에 관한 연구. 공주대석사학위논문
오진곤(1996). 화학의 역사. 서울: 전파과학사
이선경, 김우희(1995). 열의 오개념 교정을 위한 과학사의 도입에 관한 연구. 한국교육학회지, 21(3), 148-161
전우수(1993). 국민학생의 과학 오개념 조사 연구. 초등과학교육, 12(2), 145-166
한순미(2001). 비고츠키와 교육. 서울: 교육과학사
Abraham, M. R., Williamson, V. M & Westbrook, S. L.(1994). A Cross-Age Study of the Understanding of Five Chemistry Concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165
Ausubel, D. P.(1969). School Learning. NY: Holt, Rinehart & Winson
Driver, R., Guesne, E., & Tiberghien, A. (1985). Children's ideas in science. Milton Keynes, England: Open University Press
Engel-Clough & Driver, R.(1986). A study of consistency in the use of students' conceptual frameworks across different task contexts. Science Education, 70(4), 473-496
Erickson, G. L.(1979). Children's conceptions of heat and temperature. Science Education, 63(2), 221-230
Harrison, A. G., Grayson, D. J., & Treagust, D. F.(1999). Investigating a grade 11 student's evolving conceptions of heat and temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36(1), 55-87
Jones, M. G., Carter, G., & Rua, M. J,(2000). Exploring the development of conceptual ecologies: Communities of concepts related to convection and heat. Journal of Research in Science Teaching, 37(2), 139-159
Lewis, E. L. & Linn, M. C.(1994). Heat energy and temperature concepts of adolescents, adults, and experts: Implications for curricular improvements. Journal of Research in Science Teaching, 31(6), 657-677
Lewis, E. L. & Linn, M. C.(1996). Where Is the Heat?: A Response to David Pushkin. Journal of Research in Science Teaching, 33(3), 335-337
Linn, M. C., & Songer, M. B.(1991). Teaching thermodynamics to middle school students: What are appropriate cognitive demands? Journal of Research in Science Teaching, 28(10), 885-918
Linn, M. C., Songer, N. B., Lewis, E. L.. & Stern, J.(1993). Using technology to teach thermodynamics: Achieving integrated understanding. In D. L. Ferguson(Ed.), Advanced educational technologies for mathematics and science (Vol 107)(pp. 5-60). Berlin: Springer Verlag
Lubben, F. & Campbell, N.(1999). Students' Use of Cultural Metaphors and Their Scientific Understandings Related to Heating. Science Education, 83(6), 761-774
Pushkin, D. B.(1996). A Comment on the Need to Use Scientific Terminology Appropriately in Conception Studies. Journal of Research in Science Teaching, 33(2), 223-224
Ronan, C. A.(1982), Science: Its History and Development Among the World's Cultures. Facts-on File, New York
Sciarretta, M. V.(1990). On the thermal properties of materials: International Journal of Science, 12(4), 369-379
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.