$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구
A Comparative Study on the Information Literacy Programs 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.36 no.1, 2002년, pp.297 - 320  

강혜영 (전북대학교 인문대학 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

효과적인 정보이용능력프로그램을 만드는 데 필요한 이론적 토대를 살펴보기 위하여 ACRL 기준을 포함한 10개 기술모델의 비교결과, (1) 정보요구의 확인은 정보요구 설명, 질문법, 비판적 사고와 정보공학으로 설명하고 (2) 다수는 정보원 이해를 별도로 다루고 있고, 특별히 매스미디어를 소개하고, (3) 정보접근 전략과 기술은 모두 포함하고 , OPAC과 색인 초록이, 온라인 정보검색을 강조하고, (4) 정보 탐색과 기술은 필수적인 요소이며, 인쇄 및 전자 매체, 인터넷 정보원과 시청각정보원의 탐색을 강조 (5) 정보평가 및 종합의 요소는 모두에 포함되나, 정보과정과 결과에 대한 평가를 독립적으로 취급한 것도 있다. (6) 포함된 정보이용은 주로 논문작성법, 인용, 구두발표의 이용이고, 기준에서는 경제적, 법률적, 사회적 현안과 연관된 정보이용문제를 강조하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to identify theoretical basis of information literacy program in the Korea. Nine Information Literacy Program were compared with ACRL Information Standards. The result of this study is as follows: (1) The identification of information needed was included in the programs ...

주제어

참고문헌 (51)

  1. 고영만. 2001. 정보교육과 정보자주성. '제8회 한국정보관리학회 학술대회논문집'. 2001년 8월 23일. '대전: 한국과학기술원' pp. 227-232 

  2. ACRL. 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education 

  3. ACRL. 2001. Objective for Information Literacy Instruction: A Model Statement for Academic Librarians, approved by the ACRL Board. Jan 

  4. American Association of School Librarians and Association for Educational Communications and Technology. 1998. Information Power: Building Partnerships for Learning. American Library Association 

  5. ALA. 1989 American Library Association Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. Chicago: ALA 

  6. ALA. 1991. ALA Handbook of Organization and Membership Directory, 'ALA Policy 52.6' . p. 152 

  7. Quoted in Lawrence J. McCrank. 'Academic programs for Information Literacy: Theory and Structure.' RQ 31 (Summer 1992): 485-497 

  8. Aufderheide, Patricia, and Charles M. Firestone. 1993. Media literacy: A report of the National Leadership Conference on Media Literacy. Washington, D.C.: The Aspen Institute 

  9. Behrens, Shirley J. 1994. 'A Conceptual Analysis and Historical Overview of Information Literacy.' College & Research Libraries, 55(July): 309-322 

  10. Breivik, Patricia Senn and J. A. Senn. 1993. 'Information Literacy: Partnerships for Power.' Emergency Librarian 21(1): 25-28 

  11. Breivik, Patricia Senn. 2000. Information Literacy and Lifelong Learning: The Magical Partnership. 'cited 2001.6.12' 〈http://www.library.cqu.edu.au/conference/2000/keynote/breivik.doc〉 

  12. Breivik, Patricia Senn, Vicki Hancock and J. A. Senn. 1998. A progress report on information literacy. ACRL 

  13. Bruce, Christine. 2000. Information Literacy programs and research: An international review 

  14. Australian Library Journal(Aug. 2000), P. 209-218 

  15. Bruce, Christine. 1997b. Seven Faces of Information Literacy in Higher Edu-cation. 1997. 'cited 2001.6.12'〈http://www2.fit.qut.edu.au/InfoSys/bruce/inflit/faces/faces1.htm〉 

  16. Bruce, Christine. 1997a. 'Seven faces of Information Literacy'. Auslib Press: Adelaide 

  17. Bruce, Christine Susan. 1994. Information Literacy Blueprint. Division of Information Service Griffith University. 'cited 2000.9.12' 

  18. Bundy, Alan. 1999. 'Information Literacy: the 21st century educational smartcard.' Australian Academic & Research Libraries. 30(4): 233-50. 'cited 2001. 6.12'〈http://newfirstsearch.altip.oclc.org/We…5339-cnw6lewk-sqzk1a: wntitypagenum57:0〉 

  19. Paper presented at the Annual Conference of he International Association of Technological University Libraries held in Pretoria South Africa June 1998 

  20. Byerly, Greg and Caroly S. Brodis. 1999. Information Literacy Skills Models: Defining the Choices. in Learning and Libraries in an Information Age: Principles and Practice, edited by Barbara K. Stripling. Englewood: Libraries Unlimited, 'cited 2000.10.12' 〈http://www.gu.edu.au/ins/lils/infolit/resources/blueprint/blueprnt.html〉 

  21. California School Library Association. 1997. 'From Library Skills to Information Literacy: A Handbook for the 21st Century'. 2nd ed. San Jose, Hillow Research 

  22. California State University. 1995. Infor-mation Competence Tutorials. 'cited 2001.4.3' 〈http://www.lib.calpoly.edu/infocomp/index_calpoly.html〉 

  23. California State University. 1995. Informa-tion Competence in the CSU: A Report. Dec. 'cited 2001.4.3'〈http://www.csupomona.edu/~library/InfoComp/definition.html〉 

  24. Carbo, T. 1997. Mediacy: knowledge and skills to navigate the information superhighway. In: Infoethics Conference, Monte Carlo, Monaco, 1-12 March 1997 (UNESCO, Pairs, 1997) 

  25. Quoted in Webber. Shiela and Bill Johnston. 2000. 'Conception of Information Literacy: new perspectives and implications.' J. of Information Science. 26(6): 381-397 

  26. Doyle, C. 1992. Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990. Final report to the National Forum on Information Literacy. Summary of Findings. ED 

  27. Quoted in Sheila Webber and Bill Johnston, 'Conception of Information Literacy: New Perspectives and implications.' J. of Information Science. 26(6) 2000. 382 

  28. Ercegovac, Zorana. c1998. Information Literacy: Search Strategies tools & Resources. Los Angeles: InfoEN Associates 

  29. Hancock, Vicki E. 1993. Information Literacy for Lifelong Learning. ERIC Digest. REIC_NO: ED358870. 'cited 2001.4.3'〈http://ericir.syr.edu/plweb-cg/obtain.pl〉 

  30. Kim, Long. 1990The American Forecaster, 1990. Running Pr., 1989; picked up in the popular press, e.g., Grand Rapids Press, Oct. 29, 1990. p. A6 

  31. Quoted in Lawrence J. McCrank. 'Academic programs for Information Literacy: Theory and Structure.' RQ 31 (Summer 1992). P.486 

  32. Kuhlen, Rainer. 2000. Informationelle Bildung-Informationelle Kpmpetenz- Informationelle Autonomie. Vortrag 15. Nov. 2000 auf dem 'does academicus' der Technischen Fachhochschule Berlin 15. Nov. 2000. 고영만, 정보교육과 정보자주성, 제8회 한국정 보관리학회학술대회논문집. '대전: 한국과학기술원'. 231. 재인용 

  33. Kuhlthau, Carol. 1993. Seeking meaning: a process appoach to library and information services. 

  34. Greenwich CT., Quoted in Ablex. Christina Bruce. 'Informaion Literacy programs and research: An international review,' the Australian Library Journal(Aug. 2000), p. 210 

  35. Lenox, M. F. and M. L. Walker. 1933. 'Information literacy in the educational process.' The Educational Forum 57(2) 1993, pp.312-324 

  36. Quoted in Sheila Webber and Bill Johnston. 'Conceptions of information literacy: new perspectives and implications.' J. of Info. Sci. 26(6) 2000, p. 382 

  37. McClure, Charles R. 1994. 'Network Literacy: A Role for Libraries?,' Information Technology and Libraries, 13(2): 115-125 

  38. McCrank, Lawrence J. 1992. 'Academic programs for Information Literacy: Theory and structure.' RQ 31 (Summer): 485-497 

  39. Maricopa Center for Learning and Instruction. Maricopa County Community College District.1995. Arizona. Report ' 94. 'cited 2001.4.3'〈http://hakatai.mcli.dist.maricopa.edu/ocotillo/report94/rep7.html〉 

  40. P.L.102-173, The National Literacy Act of 1991, section 3. Quoted in Charles R. McClure. Network Literacy: A Role for Libraries? Information Technology and Libraries. v.13. No.2(1994. June), p.116 

  41. Rader, Hannelore B. 1991. 'Library Literacy: A How-to-Do-It Manual for Librarians'. New York: Neal Schuman 

  42. Rader, Hannelore. 1991. 'Information Literacy: A Revolution in the Library.' RQ 31(Fall): 26, Quoted in Snavely, Loanne and Natasha Cooper. 1997. 'The Information Literacy Debate.' The Journal of Academic Librarianship. 23(Jan.): 9-14 

  43. Shapiro, Jeremy J. and Shelley K. Hughes. 1996. 'Information Literacy as a Liberal Art.' Educom Review. 31(2): 1-5. 'cited 2000.10.3'〈http://www.educause.edu/pub/er/review/reviewArticles/31231.html〉 

  44. Snavely, Loanne and Natasha Cooper. 1997. 'The Information Literacy Debate.' The Journal of Academic Librarian- ship. 23(Jan.): 9-14 

  45. Southern Association of Colleges and Schools (SACS). Commission on Colleges, 1996. Criteria for Accreditation. 10th ed. 'cited 2001.4.3'〈http://www.sacs.org/pub/coc/cri70.htm〉 

  46. State University of New York(SUNY). 1997. Council of Library Directors. Information Literacy Initiative. 30 Sept. 'cited 2001.4.20〈http://ilis.sysadm.suny.edy/ili/final.htm〉 

  47. Univ. of Strathclyde. Dept. of Information Science. 1999. Information Literacy- class Strathclyde. 'cited 2001.2.28'〈http://www.dis.strath.sc.uk/literacy/sbsclass.html〉 

  48. University of Wisconsin-Parkside Library. 2001. Information Literacy Tutorial. Spring. 'cited 2001.4.3'〈http://uwp.courses.wisc.edu/public/Infolit2/〉 

  49. Webber. Shiela and Bill Johnston. 2000. 'Conception of Information Literacy: new perspectives and implications.' J. of Information Science. 26(6): 381-397 

  50. Wisconsin Educational Media Association (adopted by the National Forum for Information Literacy). 1993. Position Satement on Information Literacy. 'cited 2001.4.3'〈http://www.ala.org.aaal/positions/PS_infolit.html〉 

  51. Young, Rosemary M. and Stephena Harmony. 1999. Working with faculty to design undergraduate information literacy programs(How-to-do-it ma- nuals for librarians no. 90), New York: NEALSCHUMAN 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로