The purpose of this study was to describe the spiritual care experiences of student nurses after they have received 2 credits in a spiritual nursing care course at a university in Seoul, Korea. The major finding are as follow: 1 The problems that students reported for their patients were. loss of se...
The purpose of this study was to describe the spiritual care experiences of student nurses after they have received 2 credits in a spiritual nursing care course at a university in Seoul, Korea. The major finding are as follow: 1 The problems that students reported for their patients were. loss of self- confidence, anxiety about outward appearance, anxiety about his(her) health and illness, maladaptability, guilt, problems with dating, uncertainty about his (her) future. 2. The methods which students used to help solve the patients' problems were: prayer with patients, use of Scripture, conversation, advice, frequent meetings listening, frequent phone call, writing letters, exploring problem solving methods together, and introduction of similar patients. 3. After the students had experienced spiritual nursing care they felt satis-faction, lack of knowledge of spiritual care, understood that spiritual nursing care courses at the university are important for education and experience, and understood the need for experience to increase sensitivity to the spiritual needs of their patients. Conclusion : Maintaining spiritual wellness is a important as maintaining physical fitness and essential for optimal well being. Therefore educating student nurses in developing and maintaining spiritual wellness is essential in order for them to help their patients achieve holism.
The purpose of this study was to describe the spiritual care experiences of student nurses after they have received 2 credits in a spiritual nursing care course at a university in Seoul, Korea. The major finding are as follow: 1 The problems that students reported for their patients were. loss of self- confidence, anxiety about outward appearance, anxiety about his(her) health and illness, maladaptability, guilt, problems with dating, uncertainty about his (her) future. 2. The methods which students used to help solve the patients' problems were: prayer with patients, use of Scripture, conversation, advice, frequent meetings listening, frequent phone call, writing letters, exploring problem solving methods together, and introduction of similar patients. 3. After the students had experienced spiritual nursing care they felt satis-faction, lack of knowledge of spiritual care, understood that spiritual nursing care courses at the university are important for education and experience, and understood the need for experience to increase sensitivity to the spiritual needs of their patients. Conclusion : Maintaining spiritual wellness is a important as maintaining physical fitness and essential for optimal well being. Therefore educating student nurses in developing and maintaining spiritual wellness is essential in order for them to help their patients achieve holism.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
본 연구는 영적 간호과목을 이수한 간호학과 학생의 임상 실습 전 영적 간호 경험을 파악하기 위한 목적으로 진행되었다. 연구 대상은 서울시 소재 일 대 학교 간호학과에서 한 학기 2학점으로 영적 간호를 수강한 2학년 32명 전원이 영적 과정에 따른 영적 간호 적용 사례를 서술적으로 작성하여 제출한 자가 보고 형식의 레포트를 서술적으로 분석한 것이다.
영적 간호과목을 이수한 간호학과 학생의 임상 실습 전 영적 간호 경험을 파악하는데 그 목적이 있다.
제안 방법
본 연구의 대상자는 영적 간호를 2학점 수강하고 본 연구분석에 동의한 일 대학교 간호학과 2학년 32명 전원으로서 아직 임상 현장을 경험하지 않은 학생들。]므로 학생들에게 자유롭게 영적 간호대상자를 선택하도록 하여 사례연구를 시도하도록 하였다.
분석 방법으로는 영적 간호 사례 연구의 대상, 사용한 매체 또는 방법. 관찰 방법, 소요 기간 등을 빈도와 백분율을 구하였으며, 관찰, 계획, 평가는 서술적 기록을 그대로 적용하였고 이를 연구자가 중심 의미별로 분류하였다.
영적 간호를 수강한 간호대학생들이 제출한 영적 간호사례연구를 그 대상, 사용한 매체 또는 방법, 관 찰방법, 소요 기간 등을 빈도와 백분율을 구하였으며, Fish와 Shelly(1978)가 제시한 영적 간호 과정에 따른 관찰, 계획, 평가는 서술적 기록을 그대로 적용하였고 이를 연구자가 중심 의미별로 분류하였다.
한 학기 2학점 영적 간호를 수강한 간호 대학생 2학년이 영적 과정에 따른 영적 간호 적용 사례를 서술적으로 작성하여 제출한 자가보고 형식의 레포 트를 서술적으로 분석한 것이다.
대상 데이터
본 연구는 영적 간호과목을 이수한 간호학과 학생의 임상 실습 전 영적 간호 경험을 파악하기 위한 목적으로 진행되었다. 연구 대상은 서울시 소재 일 대 학교 간호학과에서 한 학기 2학점으로 영적 간호를 수강한 2학년 32명 전원이 영적 과정에 따른 영적 간호 적용 사례를 서술적으로 작성하여 제출한 자가 보고 형식의 레포트를 서술적으로 분석한 것이다.
성능/효과
이는 학생들의 입장에서 보면 접근하기 쉽고 개인적으로 가까운 사람에게 영적 간호를 시도한 것으로 보이며 실제 임상 현장에서 환자의 영적 문제를 포함하여 다양한 간호 문제를 접근하기 전에 자신감을 가질 수 있는 좋은 대상자들로 사료되었다. 대상자의 영적 간호를 위하여 관찰한 영적 문제 는 그들의 감정 및 태도를 살펴보고 영적 지지가 필요하다고 생각한 사례가 25명 (78.1%)으로 가장 많았고 그다음으로 대인관계, 행동 및 건강 순으로 학생들이 주로 대상자의 문제를 파악함에 있어서 감정과 태도를 통해 파악함을 알 수 있었다.
8점으로 가장 낮았다고 하였다. 따라서 기도를 해 주는 것이 대상자에게는 필요한 일이며 간호사에게는 고려되어야 함에도 불구하고 영적 간호 접근 방법의 보편적인 수단으로는 사용되지 않는 것으로 나타났다.
영적 간호를 위한 계획은 기도, 성격 구절 인용, 격려, 대화, 강조 및 조언, 자주 만남, 경청, 자주 전화, 편지, 해결방안같이 찾기, 그리고 유사 사례 소개 등 모두 11가지 방법으로 나타났다.
우선 긍정적인 결과로 분류된 것으로는 모두 21 사례(66%)로 나타난 반면, 학생들이 대상자들의 영적 지지를 위한 노력에도 불구하고 그 결과를 알 수 없거나 부정적인 결과였다고 생각하는 사례가 11사 례(34%)로 나타났다,
학생들의 느낌을 7가지로 분류할 수 있었는데 만족감, 영적 간호의 중요성, 자신의 영적 준비의 필요성, 이해 및 경험의 중요성, 노력 필요, 아쉬움, 그리고 자기 부족 느낌 등이었다. 그리고 이들은 “환자의 외적 치료뿐만 아니라 영적 부분까지 치료해 줄 수 있는 간호사가 되겠다, 영적인 믿음을 키워서 아픈 영혼을 치료할 수 있었으면 좋겠다, 영적으로 간호를 할 때는 형식이 아니라 '진심으로 나의 마음을 보여줄 때 좋은 결과가 나올 것이다, 마음이 따뜻한 간호사가 되기 위해서는 항상 봉사하는 마음과 상대방의 내면적인 것까지 이해하는 따뜻한 마음을 가지도록 노력하겠다”의 결심을 나타내었다<Table 5>.
한편 학생들이 영적 간호를 해 본 후의 느낌은 다양하게 나타났는데 이를 7가지로 분류할 수 있었고 이 7가지는 만족감, 자신의 영적 준비의 필요성, 영적 간호의 중요성, 이해 및 경험의 중요성, 노력 필 요, 아쉬움, 자기 부족 느낌 등이었다.
후속연구
또한 영적 간호 관련 연구 측면에서도 영적 간호의 질적 연구나 본 연구와 유사한 연구를 찾기가 매우 어려워 본 연구를 진행함에 있어 결과와 비교, 검토하는데 한계점이 있었다.
본 연구 과정을 통해 연구자는 양적 연구 접근 방법을 이용하였으므로 체험의 구체적 의미 분석을 위한 질적 접근 방법을 제언한다.
본 연구는 서울시 소재 일 대학교 간호학과 2학년을 대상으로 한 연구이므로 확대해석하는데 신중을 기해야 한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.