최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.41 no.3, 2003년, pp.57 - 71
김재순 (한림정보산업대학) , 김희진 (이화여자대학교 유아교육과)
The purpose of this research was to find out how the interactions between mothers and their children differed depending on the age of the child and the type of book. The subjects of this study were thirty 2-year-olds and thirty 4-year-olds and their mothers. The number of male and female children wa...
김금주(2000). 영아-어머니의 상호작용 유형과 영아의 언어발달에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문
김민정(1995). 이야기책 듣기가 유아의 어휘력 향상에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
박미정(1999). 책 읽어주기 훈련이 읽기 상황에서의 어머니의 언어적 상호작용 유형과 유아의 언어능력에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 석사학위논문
박선해(1994). 그림책 읽기를 통한 어머니의 언어적 상호작용 훈련효과가 유아의 언어 능력에 미 치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
박은정(2002). 어머니-유아간 협력과제시 나타난 어머니의 교수전략과 유아의 흔잣말 특성. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
서정아(1999). 글 없는 그림책에 대한 유아의 반응. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
소현아(1999). 저소득층 어머니-아동간 책읽기 상호작용. 연세대학교 대학원 석사학위논문
윤혜경(1998). 어머니와 유아의 책읽기 프로그램이 유아의 언어발달 촉진에 미치는 효과 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문
이경우(1998). 좋은 그림책을 활용한 창의력 개발-글 없는 그럼책을 중심으로 서울: 한국교육정보
이경우, 장영희, 이차숙, 노영희, 현은자(1997). 유아에게 적절한 그림책-유아 도서 추천을 위한 기초연구. 서울: 양서원
이영자. 이종숙(1996). 영아의 문해행동 발달과 영아.부모와의 상호작용 유형의 변화. 유아교육연구, 16(1), 23-47
조미송(1992). 읽기를 위한 가정 환경 요인과 책 읽기에 나타난 어머니-유아의 상호작용 분석 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
채유진(1999). 가정에서의 어머니-영아간 책 읽기 상호작용. 연세대학교 대학원 석사학위논문
홍경은(2000). 글 없는 그림책 읽기 활동이 유아의 이야기 구성능력에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
홍혜경(1998). 이야기책 읽어주기 과정에서 유아 어머니와 유아-교사간의 언어상호작용 비교. 교육학연구, 36(4), 97-115
황유진(2001). 글 없는 그림책 읽기 상황에서 어머니-유아의 상호작용. 성균관대 학교 대학원 석사학위논문
Berk, L.(1997). Child Development. Allan & Bacon.
Bloome, D.(1985). Reading as a social process. Language Arts, 62(2), 134-142
Brown, A., Bransford, J., Ferrara, R., & Campione, J. (1983). Learning, remembering, and understanding. In J. Flavell & E. Markman(Eds.), P. Mussen(Series Ed.), Handbook of child psyclzology: Vol. 3. Cognitive develop- ment(pp.77-166). NY: Wiley
D'Angelo, K.(1981). Wordless picture books and the young language-disabled child. Teaching Exceptional Children, 14, 34-37
DeLoache, J., & DeMendoza, O.(1987). Joint picture book interaction of mothers and l-year-old children, British Journal of Developmental Psyclzology, 5, 111-123
Dickinson, D., & Smith, M.(1994). Long-term effects of preschool teachers' book readings on lowincome children's vocabulary and story comprehension. Reading Research Quarterly, 29, 105-122
Frosch, C., Cox, M., Goldman, B.(2001). Infant-parent attachment and parental and child behavior during parent-toddler storybook interactions. Merrill-Palmer Quarterly, 47,445-474
Goodsitt, J, Raitan, J., & Perlmutter, M.(1988). Interaction between mothers and preschool children when reading a novel and familiar book. International Journal of Behavioral Development, 11, 489-505
Hoff-Ginsberg,E.(1991). Mother-child conversation in different social classes and communicative settings. Child Development, 62, 782-796
Krayenoord, C. E. & Paris, S. G.(1996). Story construction from a picture book: an assessment activity for young learners. Early Childhood Research Quarterly, 11, 41-61
Morrow, L.(1983). Home and school correlates of early interest in literature. Journal of Educational Research, 76,221-230
Neuman, S. B.(1996). Children engaging in storybook reading: The Influence of access to print resources, opportunity, and parental interaction. Early Childlzood Research Quarterly, 11, 495-513
Ninio, A(1983). Joint book reading as a multiple vocabulary acquisition device. Developmental Psyclzology, 19,445-451
Ninio, A., & Bruner, J.(1978). The achievement and antecedents of labelling. Journal of Child Language, 5, 1-15
Pellegrini, A., Brody, G. ., & Sigel, I.(1985). Parents' book-reading habits with their children. Journal of Educational Psyclzology, 77(3), 332-340
Pellegrini, A., Perlmutter, J., Gaida, L., & Broda, G. (1990). Joint reading between Black Head Start children and their mother. Child Development, 61, 443-453
Robbins, C., & Ehri, L.(1994). Reading storybooks to kindergarten helps them learn new vocabulary words. Journal of Educational Psychology, 86(1), 54-64
Senechal, M., Cornell, E., & Broda, L.(1995). Agerelated differences in the organization of parent-infant interactions during picture-book reading. Early Childhood Research Quarterly, 10, 317-337
Snow, C. E.(1983). Literacy and language: Relationships during the preschool years. Harvard Educational Review, 53(2), 165-189
Sulzby, E.(1985). Children's emergent reading of favorite storybooks: A developmental study. Reading Research Quarterly, 20, 458-481
Teale, W.(1981). Parents reading to their children: What we know and need to know. Language Arts, 58, 902-912
Teale, W. H. & Sulzby, E.(1986). Emergent Literacy: Writing and Reading. N.J.: Ablex Publishing Corporation
Wells, G.(1985). The meaning makers: Children learning language and using language to learn. Portsmomth, NH: Heinemenn
Wheeler, M.(1983). Context-related age children in mothers' speech: Joint book reading. Journal of Child Language, 10, 259-263
Whitehurst G., & Valdez-Menchaca, M.(1992). Accelerating language development through picture book reading: A systematic extension to Mexican day care. Developmental Psychology, 28,1106-1114
Whitehurst, G., & Valdez-Menchaca, M.(1988). What is the role of reinforcement in language acquisition? Child Development, 59, 430-440
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.