$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구
A Study on Curriculum Design for the Information Literacy in Higher Education 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.21 no.4 = no.54, 2004년, pp.67 - 88  

고영만 (성균관대학교 인문학부 문헌정보학)

초록

새로운 지식 창조 활동으로서의 정보문해의 중요성에 대한 인식이 점점 높아감에 따라 미국, 영국, 호주와 뉴질랜드 등의 국가에서는 1990년대 후반부터 고등교육을 위한 정보문해 표준을 제정하였으며, 정보문해 과목을 일반 기초과정으로 개설하는 대학이 점점 늘어가고 있다. 본 연구에서는 대학도서관의 시설과 인력자원을 활용 할 수 있는 일반 기초교육과정으로서의 교수-학습 모형을 구안하여 제시하였다. 이 교수-학습 모형은 북미대학 도서관협회, 영국대학도서관협회, 호주뉴질랜드정보문해연구소의 정보문해 표준과 뉴멕시코 주립대학, 해이워드 캘리포니아 주립대학, 동인디애나 주립대학 등에서 정규 교육과정으로 개설되고 있는 정보문해 교육 모형을 토대로 개발되었다. 강의의 구성은 한 학기 16주 과정에 적용될 수 있도록 총 13개의 강의 모듈로 이루어졌다. 본 연구에서 개발한 교수-학습 모형의 만족도를 조사한 결과 평균치 이상의 값이 나왔다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Information skill, which means information technology skill and information handling skill, is related to the aims and processes of higher education as a knowledge creation activity. In this study, a curriculum design is proposed for the development of the information literate student. The framework...

주제어

참고문헌 (55)

  1. 교육부. 2000. 지식기반사회와 교육. 교육부 자료집 

  2. 김영정. 2003. 창의성과 비판적 사고 '한국인 지과학회 논문지', 13(4): 81-90 

  3. 김유진. 1998. '웹 기반 가상 연수의 교육효과에 영향을 주는 요인'. 석사학위논문, 서강대학교 교육대학원 

  4. 이명숙. 1998. 구성주의 심리학 '대구대학교 초등교육연구 논총'. 12: 29-52 

  5. 정은숙. 2002. '대학에서의 정보문해 교육이 정보문제 해결과정에 미치는 영향에 관한 연구'. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과 

  6. 정인성, 최성희. 1999. 온라인 열린 원격교육의 효과 요인 분석. '교육학연구', 37(1): 369-388 

  7. 황윤한. 1999. 교수, 학습 이론으로서의 구성주의. 초등교과교육연구 '한국교원대학교 초등교육연구소 학술발표논집', 2:1-34 

  8. ACRL(Association of College and Research Libraries) 2000. 'Information Literacy Competency Standards for Higher Education', [Cited 2004.10.27].

  9. ANZIIL(Austrailian and New Zealand Institute for Information Literacy) 2004. 'Austrailian and New Zealand Information Literacy Framework: Principles, Standards and Practice - 2nd edition'. Adelaide. [Cited 2004.10.27]. 

  10. American Library Association. 1989. 'Presidential Committee on Information Literacy. Final Report'. Chicago: ALA 

  11. Bloom, B. 1956. Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. NY; Longmans. Green 

  12. BMBF(Bundesministerium fur Bildung und Forschung) 1998. 'Delphi survey 1996/1 998. The Potential and Dimensions of Knowledge-Based Society and Its Effects on Educational Processes and Structures'. Munich/Basel 

  13. Bruce, C. 1997. The relational approach: a new model for information literacy. The New review of information and library research, 3:1-22 

  14. California School Library Association 1997. From Library Skills to Information Literacy: A Handbook for the 21st Century. 2nd edition. Castle Rock, CO: Hi Willow Research and Publishing 

  15. CAUL(Council of Australian University Librarians) 2001. 'Information Literacy Standards. 1st edition'. Canberra. [Cited 2004.10.27] 

  16. Corrall. S. 1998. Key skills for students in higher education, SCONUL Newsletter. 15(Winter): 25-29 

  17. CSU Hayward. 2003. 'Discipline-Based Information Research'. [Cited 2004. 10.27]. 

  18. CSU Long Beach. 2004. 'Information Competence for Black Studies Tutorial'. [Cited 2004.10.27]. 

  19. CSU San Luis Obispo. 2004. 'Information Competence Project'. [Cited 2004. 10. 27]. 

  20. Dewey. J. 1933. How we think. A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D.C. Heath 

  21. Dewey. J. 1933. Experience and Education. NY: Collier Books 

  22. Doyle. Ch. S. 1994. Information Literacy in an Information Society: A Concept for the Information Age. Syracuse University: ERIC Clearing-house on Information and Technology 

  23. Eisenberg. M. B. and R. E. Berkowitz 1990. Information Problem-Solving: The Big Six Skills Approach to Library and Information Skulls Instruction. Norwood, NJ: Ablex 

  24. Eisenberg, M. B. and R. E. Berkowitz 1990. Curriculum Initiative: An Agenda and Strategy for Library Media Programs. Norwood, NJ: Ablex 

  25. Eisenberg, M. B. and R. E. Berkowitz 1996. Helping with Homework: A Parent's Guide to Information Problem-Solving. Syracuse, NY: ERIC Clearinghouse on Information & Technology 

  26. Eisenberg, M. B. and R. E. Berkowitz. 1997. Curriculum Initiative: an agenda and strategy for library media programs. Norwood, NJ : Ablex Publ 

  27. Holloway, R. E., Ch. S. Doyle and J. Lindsay. 1997. Performance Assesment for Information Literacy. 'Instructional Interventions for Information Use: Papers of Treasure Mountain VI' 

  28. Information Technology Advisory Group. 1999. 'Impact 2001: Learning With IT'. [Cited 2004.10.27]. 

  29. IUE 2001. 'Information Literacy'. [Cited 2004.10.27]. 

  30. James Madison University. 2004. 'Go for the Gold'. [Cited 2004.10.27]. 

  31. King, A. 1994. Inquiry as a Tool in Critical Thinking. 'Halpern, Changing College Classrooms: New Teaching and Learning Strategies for an Increasingly Complex World. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers', 13 

  32. Kuhlthau, C. C. 1989. Information Search Process: A Summary of Research and Implications for School Library Media Programs. School Library Media Quarterly, 22(1. Fall): 1925 

  33. Kuhlthau, C. C. 1995. The Process of Learning from Information. School Libraries Worldwide, l(1) : 1-12 

  34. Lincoln, Y. S. and E. G. Guba. 1985. Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage 

  35. Loertscher, D. V. 1987. Esemplary Elementary Schools and Their Library Media Centers: A Research Report. School Libraries Media Quarterly, 15(Spring): 147-13 

  36. Loertscher, D. V. and B. Wools. 1997. 'The Information Literacy Movement of the School Library Media Field: a Preliminary summary of the Research'. Cited 2004.10.27]. 

  37. Moody, R. B. Consider the Source, 'Instructional Interventions for Information Use: Papers of Treasure Mountain VI', 115-125 

  38. NMSU. 2004. 'Information Literacy'. [Cited 2004.10.27]. 

  39. Pappas, M. L. 1995. Follett Information Skills Model. 'Teaching Electronic Information Skills. 3 binders: K-5 : 6-8: 9-12'. McHenry, IL: Follett Software Company 

  40. Pappas, M. L. and G. A. Geitgey, and C. A. Jefferson. 1996. Searching Electronic Sources. Worthington, OH: Linworth Publishing, 1996 

  41. Pappas, M. 1997. Pathways to Knowledge: Follett's Information Skills Model. Kit. McHenry, IL: Follett Software Company 

  42. PSU. 2004. 'Information Literacy and the Library'. [Cited 2004.10.27]. 

  43. Quellmalz, E. S. 1985. Needed: Better Methods for Testing Higher-Order thinking Skills, Educational Leadership, 43(29, October): 30 

  44. SCONUL(The Society of College, National and University Libraries) Advisory Committee on Information Literacy. 1999. 'BRIEFING PAPER Information Skills in Higher Educationd'. [Cited 2004.10.27]. 

  45. SCONUL. 2004. 'The Seven Pillars of Information Literacy'. [Cited 2004.10.27]. 

  46. SFSU. 2004. 'Online Advancement of Student Information Skills'. [Cited 2004.10.27]. 

  47. Skinner, B. F. 1968. The Technology of Teaching. NY: Appleton-Century-Crafts 

  48. Streib, J. T. 1992. History and Analysis of Critical Thinking. Dissertation, The University of Memphis, University Microfilms International 

  49. Stripling, B. K. and J. M. Pitts. 1988. Brainstorms and Blueprints. Englewood, CO: Libraries Unlimited 

  50. Tuner, Ph. M. Research Reviews from the Treasure Mountain Research Retreat. 'School Library Media Annual, ed. by Smith, J. B.'. Englewood, CO: Libraries Unlimited, 139-153 

  51. University of Texas. 2004. 'Texas Information Literacy Tutorial: TILT'. [Cited 2004.10.27]. 

  52. University of Utah. 2004. 'Internet Navigator'. [Cited 2004.10.27]. 

  53. UW-Madison. 2004. 'Computerized Library User Education Tutorial'. [Cited 2004.1 0.27]. 

  54. UW-Parkside. 2004. 'Library Information Literacy Tutorial'. [Cited 2004. 10. 27]. 

  55. Woolls, B. 1994. Assessment Methods: On Beyond Craver: A Project in Process. 'Instructional Interventions for Information Use: Papers of Treasure Mountain VI', 14-57 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로