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가스터빈 결합, 분리실린더, 등적.등압.등온 혼합사이클 엔진성능의 변수 분석
A Parametric Analysis of Performance of Gas Turbine Combined, Split Cylinder, Constant Volume, Pressure, Temperature, Mixed Cycle Engine 원문보기

韓國舶用機關學會誌 = Journal of the Korean Society of Marine Engineers, v.28 no.7 = no.114, 2004년, pp.1082 - 1091  

김동호 (국군수송사령부 항만운영단) ,  배종욱 (한국해양대학교 기관시스템공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Analyzed Parametrically was an internal combustion engine combined with gas turbine the cycle of which is splitted into compression side cylinder and expansion side one, and heat adding of which is during constant volume pressure, temperature process. The advantages of each measures were analyzed by...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 그 동작원리상 선박용 대출력 엔진을 지향하면서, 고온에서의 열교환기에 의한 열 수수 과정이 없으며, NOx의 생성율을 근본적으로 억제하고. 열효율의 향상에 있어서도 매우 큰 잠재력을 가진 열기관 사이클을 고안하여 제시한다.
  • 열효율의 향상에 있어서도 매우 큰 잠재력을 가진 열기관 사이클을 고안하여 제시한다.

가설 설정

  • 1. 연소최고온도를 NOx의 생성이 급증하는 점이 하로 제한하면 이의 배출량을 근원적으로 억제할 수 있게 된다.
  • 2. 이론평균유효압력은 가스터빈 결합 분리 실린더 등적 . 등압 혼합사이클 엔진보다 L35 MPa 정도 높aL 가스터빈 결합 단일실린더 등적 .
  • 4. 배기 분출에 의한 소음이 없어지고 그만큼 정숙 운전이 가능하게 된다.
  • 각 상태변화과정에서 기초 열역학의 상태 방정식들이 사용되었고, 압축과정과 팽창과정의 기체는 각각의 비열비가 1.4 및 1.33의 이상기체로 가정하여 계산하였다.
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참고문헌 (10)

  1. L. Berrin Erbay, Hasbi Yavuz, 'Analysis of an irreversible Ericsson engine with a realistic regenerator,' Applied Energy, 62, pp. 155-167, 1999 

  2. S.C. Kaushik, S.Kumar, 'Finit e time thermodynamic evaluation of irreversible Ericsson and Stirling heat engines,' Energy Conversion and Management 42, pp. 295-312, 2001 

  3. S.K Tyagi, S.C Kaushik and Salhotra, 'Ecological optimization and performance study of irreversible Stirling and Ericsson heat engines,' Journal of Physics D, Appl. Phs. 35, pp. 2668-2675, 2002 

  4. Zhili Chen, Mitsuru Konno, Shinichi Goto, 'Study on homogeneous premixed charge CI engine fueled with LPG,' JSAE Revew, 22, pp. 265-270, 2001 

  5. Taichi Ando, Yusuke Isobe, Daisuke Sunohara. Yasuhiro Daisho, Jin Kusaka, 'Homogeneous charge combustion ignition and combustion characteristics of natural gas mixtures: the visualization and analysis of combustion,' JSAE Review, 24, pp. 33-40, 2003 

  6. R. A. Proeschel, 'Afterburning Ericsson Cycle Engine,' S.A.E. transactions, Vol. 108, No. 3, pp. 1872-1880, 1999 

  7. 배종욱, '스털링 사이클을 기본으로 하는 과급 CI 엔진의 기초 성능분석,' 한국박용기관학회지, 제24권 제5호, pp. 6124-624, 2000 

  8. Lingen Chen, Junxing Lin, Fengrui Sun, and Chih Wu, 'Efficiency of an Atkinson engine at maximum power density,' Energy Conversion and management Vol. 39, NO. 3/4 pp. 337-341, 1998 

  9. Rowland S. Benson, N. D. White house, 'Internal Combustion engines, Combined edition,' Pergamon International Library, p. 402, 1979 

  10. 日本バ一十硏究會編, ‘燦燒裝置 技術,’ 日刊I業新聞社, の p. 209, 圖7.4, 1996 

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