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포괄적인 정보시스템 성과평가모형에 관한 연구
A Comprehensive Model for Measuring Information Systems Performance 원문보기

經營 科學 = Korean management science review, v.21 no.2, 2004년, pp.111 - 122  

안봉근 (계명대학교 경영학과) ,  주기중 (계명대학교 경영학과) ,  권해익 (계명문화대학 경영과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Measuring performance of corporate information system has become one of the core issues in that development of the information system requires substantial amount of investments and the system works as a crucial leverage to enhance competitive edge. Most of the previous researches for performance of ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 구축이 요구된다[2]. 본 연구에서는 정보시스템 성과측정과 관련된 선행연구의 검토를 통해 정보시스템의 성과측정영역을 사용자 영역, 운영영역, 성과영역으로 구분하는 모형과 가설을 제시하고 이를 실증적으로 검정함으로써 연구모형의 타당성을 확보하고자 한다. 본 연구의 모형은 정보시스템의 가치사슬 흐름에 따라 사용자 영역, 운영영역, 성과영역을 경로모형으로 설정하였다.

가설 설정

  • 가설 1 : 정보시스템에 대한 사용자의 관심은 사용자 만족에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 10 : 정보시스템을 통한 과업생산성은 기업의 경제적 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 11: 정보시스템을 통한 과업혁신은 기업의 경제적 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 12:정보시스템을 통한 고객만족은 기업의 경제적 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 13 : 정보시스템을 통한 관리통제활동은 기업의 경제적 성과에 긍정적인 영향을 미칠것이다.
  • 가설 2 : 사용자 관심은 과업생산성에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 3 : 사용자 만족은 과업생산성에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 4 : 사용자 관심은 과업혁신에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 5 : 사용자 만족은 과업혁신에 긍정적인 영향을 미칠 것이다
  • 가설 6 : 사용자 관심은 고객만족에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 7 : 사용자 만족은 고객만족에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 8: 사용자 관심은 관리통제활동에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
  • 가설 9:사용자 만족은 관리통제활동에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
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참고문헌 (28)

  1. 김경규, 박석원, ‘정보시스템 사용자 만족에 관한 실증연구', ’경영학연구‘,제26권,제1호(1997), pp93-113 

  2. 윤철호, 김상훈, ‘전자상점 성과에 관한 이론적 모형 구축', 경영과학’, 제20권, 제2호(2003),pp.113-133 

  3. Bailey, J.E. and S.W. Pearson, 'Development of a tool for measuring and analyzing computer user satisfaction,' Management Sciences, Vol.29, No.5(1983), pp.519-529 

  4. Barki, H. and J. Hartwick, 'Rethinking the concept of user involvement,' MIS Quarterly, Vol.13, No.1(1989), pp.52-63 

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  9. Doll, W.J. and G. Torkzadeh, 'The measurement of end-user computing satisfaction : theoretical and methodological issues,' MIS Quarterly, Vol.15, No.1(1991), pp.5-10 

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  11. Goodhus, D.L., 'Understanding user evaluations of information systems,' Management Science, Vol.41, No.12(1995), pp.1827-1844 

  12. Harvey, J. and P. Filiatrault, 'Service delivery processes: new technology and design,' International journal of Bank Marketing, Vol.9, No.1(1991), p.2531 

  13. Harvey, J., E. Lefebvre and L. Lefebvre, 'Technology and the creation of value in services: a conceptual model,' Technovation, Vol.13, No.8(1993), pp.481-495 

  14. Hirschhorn, L. and K Farduhar, 'Productivity, technology and the decline of the autonomous professional,' Office Technology People, Vol.2(1985), pp.245-265 

  15. Hischhorn, L., 'The post-industrial lobor process,' National Policy Science, (1981), pp.11-32 

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  20. Long, R.J.,' 'The impact of new office information technology on job quality of female and male employees,' Human Relationship, Vol.46, No.8(1993), pp.939-961 

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  22. Myers, B.L., L.A. Kappelman and V.R. Prybutok, 'A comprehensive model for assessing the quality and productivity of the information systems function: Toward a theory for information systems assessment,' Information Resource Management Journal, Vol.10, No.1(1997), pp.6-25 

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  24. Schlesinger, L.A. and L. Haskett, 'The service driven service company,' Harvard Business Review, (1991), pp.71-81 

  25. Seddon, P.B., 'A respecification and extension of the DeLone and McLean model of IS success,' Information Systems Research, Vol.8, No.3(1997), pp.240-253 

  26. Seddon, P.B. and M.Y. Kiew, 'A partial test and development of the DeLone and MeLean model of IS success,' Proceedings of the Fifteenth International Conference on Information on Systems, (1994), pp.99-110 

  27. Sulek, J,M. and A.S. Marucheck, 'A study of the impact of an integrated information technology on the time utilization of information workers,' Decision Sciences, Vol.23 (1992), pp.1174-1191 

  28. Torkzadeh, G. and W.J. Doll, 'The development of a tool for measuring the perceived impact of information technology on work,' International Journal of Management Science, Vol.27(1999), pp.327-339 

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