최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국과학교육학회지 = Journal of the Korean association for science education, v.24 no.2, 2004년, pp.216 - 225
Cognitive conflict plays a very important role towards conceptual change in science education. Many research were conducted on the topic, but they were limited and failed to determine the effectiveness of cognitive conflict strategies for conceptual change on science instruction. It is worth noting ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
권난주(2000). 인지갈등에 의한 중학생의 과학 개념변화에서 학습자 특성의 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
권난주, 권재술(1998). 인지갈등을 통한 개념학습 절차 모형의 적용. 한국과학교육학회지, 18, 261-272
권혁구(1999). 과학학습에서 불일치 상황에 대면한 고등학생의 인지갈등 측정도구 개발. 한국교원대학교 석사학위논문
김명련(1994). 인지갈등 수업전략이 중학생의 과학 개념변화와 과학적 태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문
김범기, 권재술(1995). 과학개념과 인지갈등의 유형이 학생들의 개념변화에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 15, 472-486
김승익, 권난주, 권재술(1998). 중학생의 인지갈등 집단과 비갈등 집단의 과학개념 형성. 물리교육, 16, 83-90
김정환(1999). 과학학습에서 불일치 상황에 대면한 중학생의 인지갈등 측정도구 개발. 한국교원대학교 석사학위논문
김지나(1997). 갈등 상황 제시 유형에 따른 학생들의 물리개념 변화. 한국교원대학교 석사학위논문
문충식(1990). 전류에 관한 학생들의 오인 유형 변화의 종단적 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
박종원(1996). 학생의 선개념과 탐구 기능이 전기 실험 결과의 해석에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 16, 222-238
이영직(1998). 인지갈등에 의한 고등학생의 물리 개념변화. 한국교원대학교 박사학위논문
이채은(1999). 갈등 상황 제시 유형에 따른 고등학생들의 역학 개념변화. 한국교원대학교 석사학위논문
전윤식(Cheon), 장혁표(1983). 집단잠입도형검사. 태화출판사
정완호(Cheong), 권재술, 최병순, 정진우, 김효남, 허명(1996). 과학수업 모형의 비교분석 및 내용과 활동유형에 따른 적정 수업모형의 구안. 한국과학교육학회지, 16, 13-34
정진수(1994). 중학교 과학 수업에서 학습자 특성에 따른 순환학습 모형의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
중앙교육진흥연구소 [Institute For Better Education](1997). 집단지필 지능검사
중앙적성 연구소 [ChunAng Aptitude Testing Service](1987). 표준화 성격진단검사
최돈형(1989). 중학생의 과학 활동과 과학학습 결과의 관계 분석. 서울대학교 박사학위논문
허 형(1982). 인지능력과 인지양식과의 관계. 한국교육학회 연차학술발표회 원고
Chi, M. T. H., Slotta, J. D., & deLeeuw, N.(1994). From things to processes: A theory of conceptual change for learning science concepts. Learning and Instruction, 4, 27-43
Dreyfus, A., Jungwirth, E., & Eliovitch, R.(1990). Applying the 'cognitive conflict' strategy for conceptual change: Some implications, difficulties, and problems. Science Education, 74, 555-569
Fensham, P. J., Gunstone, R. F., & White. R. T. (Eds.).(1994). The content of science: A constructivist approach to its teaching and learning. London: Palmer Press
Jones, G.(1990). Cognitive conflict and cooperative learning. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. ED 319 598
Kwon, J. S.(1997). The necessity of cognitive,conflict strategy in science teaching. Paper presented at the international conference on science education: Globalization of science education. Seoul, Korea, May 26-30
Lawson, A. E., & Wollman, W. T.(1977). Cognitive level, cognitive style, and value judgement Science Education, 61, 397-407
Lee, G., Kwon, J., Park, S., Kim,J., Kwon, H., & Park, H.(2003). Development of an instrument for measuring cognitive conflict in secondary-level science classes, Journal of Research in Science Teaching, 40(6), 585-603
McDermott, L.(1983). Critical review of research in the domain of mechanics. Research on physics education: Proceeding of the first international workshop (pp. 139-182). La Londe les Maures, France, June 26-July 13
Mintzes, J. J. , Wandersse, J. H., & Novak, J. D. (Eds.).(1998). Teaching science for understanding: A human constructivist view. Academic Press
Niaz, M.(1995). Cognitive conflict as a teaching strategy in solving in chemistry problems: A dialectic-constructivist perspective. Journal of Research in Science Teaching, 32, 959-970
Roadranka,V., Yeany, R. H., & Padillia, M. J.(1983). The construction and validation of Group Assessment of Logical Thinking (GALT). Paper presented at the 56th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Dallas, Texas, April
Shipstone, M., Rhoneck, C., Karrqvist,C., Jung, W., Dupin, J., Johsua, S., & Licht, P.(1988). A study of students' understanding of electricity in five European countries. International Journal of Science Education, 10, 303-316
Stavy, R.(1991). Using analogy to overcome misconceptions about conservation of matter. Journal of Research in Science Teaching, 28, 305-313
Thorley, R., & Treagust, F.(1987). Conflict within dyadic interactions as a stimulant for conceptual change in physics. International Journal of Science Education, 9, 203-216
Vernon, P. E.(1958). Education and the psychology of individual differences. Harvard Educational Review, 28, 91-104
Vygotsky, L.(1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.