$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 어머니의 양육행동과 학령기 아동의 정서조절 전략 및 정서조절 능력간의 관계
Mothers' Parenting Behaviors and School-Aged Children's Strategies and Competence of Emotional Regulation 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.23 no.4 = no.76, 2005년, pp.35 - 53  

박서정 (경기대학교 유아교육학과) ,  김순옥 (성균관대학교 가족경영 소비자학 전공)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

In this study, the influence of mothers' parenting behaviors on children's strategies and competence of emotional regulation was examined. Further, the mediating effects of children's active-social support seeking and aggressive strategies on the above relationship were explored. The participants we...

Keyword

참고문헌 (49)

  1. 민하영(1998). 스트레스 상황에 대한 지각된 통제감과 내외 통제소재가 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위논문 

  2. 민하영 . 유안진(1998). 일상적 생활 스트레스에 대한 아동의 대처행동 척도개발. 대한가정학회지, 36(7), 83-96 

  3. 박서정(2004). 어머니의 정서사회화 행동과 학령기 아동의 정서조절 전략 및 정서조절 능력간의 관계. 성균관대학교 대학원 박사학위논문 

  4. 박성연(1989). 어머니의 양육행동 척도 개발에 관한 일 연구. 대한가정학회지, 27(4), 151-165 

  5. 박혜경(2001). 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절 능력과 공격성간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 

  6. 배병렬(2004). 구조방정식 모델을 위한 SIMPLIS 활용과 실습. 서울: 청목출판사 

  7. 안미경(1997). 아동의 자기조절 능력 및 기질과 어머니의 양육 행동간의 관계. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문 

  8. 이순묵(1990). 공변량 구조분석. 서울: 성원사 

  9. 이순희(1998). 아동이 지각한 부모의 양육태도와 감성지능의 관계연구. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문 

  10. 임희수(2000). 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서 조절간의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문 

  11. 조선배(1996). Lisrel 구조방정식 모델. 서울: 영지문화사 

  12. 홍애경(2001). 어머니의 양육태도와 아동의 자기조절 능력 및 정서지능과의 관계. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문 

  13. Ayers, T.(1991). A dispositional and situational assessment cf children's coping: Testing alternative theoretical models. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Arizona State 

  14. Ayers, T., Sandler, I., Bernzwring, J., Harrison, R, Wampler, T. & Lustig, J. (1990). Handbook for the content analysis of children's coping responses. Unpublished manuscript, Arizona State University 

  15. Belsky, J.(1984). The determinants of parenting: A process model. Quid Development, 55(1), 83-96 

  16. Bridges, L. J., Denham, S. A. & Ganiban, J. M.(2004). Definitional issues in emotion rearch. Child Development, 75, 340-345 

  17. Buss, K. A. & Goldsmith, H. H.(1998). Fear and anger regulation in infancy: Effects on the temporal dynamics of affective expression. Child Development, 69, 359-374 

  18. Cole, P. M., Martin, S. E. & Dennis, T. A.(2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child Development, 75, 317-333 

  19. Compas, B. E.(1987). Coping with stress during childhood and adolescence, Psychological Bulletin, 101(3), 393-403 

  20. Conger, R. D., Conger, K. J., Elder, G. H. Jr., Lorenz, F. O., Simons, R. L. & Whitbeck, L. B.(1992). A family process model of economic hardship and adjustment of early adolescent boys. Child Development, 63, 526-541 

  21. Connor-Smith, J. K., Compas, B. E., Wadsworth, M. E., Thomsen, A. H. & Saltzman, H.(2000). Response to stress in adolescence: Measurement of coping and involuntary engagement stress response. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 976-992 

  22. Denham, S. A. (1998). Emotional development in young children New York: Guilford Press 

  23. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Bernzweig, J., Karbon, M., Poulin, R & Hanish, L.(1993). The relations of emotionality and regulation to preschools' social skills and sociometric status. Child Development, 64, 1418-1438 

  24. Eisenberg, N., Fabes, R A, Carlo, G, Troyer, D, Speer, A. L., Karbon, M. & Switzer, G.(1992). The relation of maternal practices and characteristics to children's vicarious emotional responsiveness. Child Development, 63, 583-602 

  25. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Murphy, B. C., Maszk, P., Smith, M., & Karbon, M.(1995). The role of emotionality and regulation in children's social functioning: A longitudinal study. Child Development, 66, 1360-1384 

  26. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Shepard, S. A, Guthrie, I. K, Murphy, B. C. & Reiser, M. (1999). Parental reaction to children's negative emotions: Longitudinal relations to quality of children's social functioning. Child Development, 70, 513-534 

  27. Eisenberg, N., Gershoff, E. T., Fabes, R A., Shepard, S. A., Cumberland, A. J., Losoya, S. H., Guthrie, I. K, Murphy, B. C.(2001). Mothers' emotional expressivity and children's behavior problems and social competence: Mediation through children's regulation. Developmental Psychology, 37, 475-490 

  28. Garber, J., Braafladt, N. & Weiss, B.(1995). Affect regulation in depressed and nondepressed children and young adolescents. Development and Psychopathology, 7, 93-115 

  29. Gillom, M, Shaw, D. S., Beck, J. E., Schonberg, M. A. & Lukon, J. L.(2002). Anger regulation in disadvantaged preschool boys: Strategies, antecedents, and the development of self-control. Developmental Psychology, 38, 222-235 

  30. Gottman, J. M. & Katz, L. F.(1989). Effect of marital discord on young children's peer interaction and health. Developmental Psychology, 25, 403-417 

  31. Gottman, J. M, Katz, L. F. & Hooven, C.(1997). Meta-emotion- How families communicate emotionally. Ma-hwah, NJ: Erlbaurn 

  32. Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299 

  33. Hardy, D. F., Power, T. G. & Jaedicke, S.(1993). Examining the relation of parenting to children's coping with everyday stress. Child Development, 64, 1829-1841 

  34. Hoffman-Plotkin, D. & Twentyman, C. T.(1984). A multimodal assessment of behavioral and cognitive deficits in abused and neglected preschoolers. Child Development, 55, 794-802 

  35. Holmbeck, G. N.(1997). Toward terminological, conceptual, and statistical clarity in the study of mediators and moderates: Examples from the child-clinical and pediatric psychology literatures. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65(4), 599-610 

  36. Holye, R. H. & Smith, G. T.(1994). Structural equation modeling in clinical research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(3), 427-429 

  37. Kaufman, J. & Cicchetti, D.(1989). Effects of maltreatment on school-aged children's socioemotional development: Assessment in a day-camp setting. Developmental Psychology, 25, 516-524 

  38. Kopp, C. B.(1982). Regulation of distress and negative emotions: A developmental view. Developmental Psychology, 25(3), 343-354 

  39. Mcfadyen-Ketchum, S. A, Bates, J. E., Dodge, K. A. & Petit, G. S.(1996). Patterns of change in early childhood aggressive-disruptive behavior'- Gender differences in predictions from early coercive and affectionate mother-child interactions. Child Development, 67, 2417-2433 

  40. Mischel, W.(1981). Metacognition and the rules of delay. In J. H. Flavell & L. Ross (Eds.), Social cognitive development (pp. 240-271). Cambridge University Press 

  41. Murphy, B. C., Eisenberg, N., Fabes, R. A., Shepard, S. & Guthrie, I. K.(1999). Consistency and change in children's emotionality and regulation: A longitudinal study. Merrill-Palmer Quarterly, 46, 413-444 

  42. Parke, R. D.(1994). Progress, Paradigms, and unresolved problems: A commentary on recent advances in our understanding of children's emotions. Merrill-Palmer Quarterly, 40, 157-169 

  43. Patterson, J. M. & McCubbin, H. I.(1987). Adolescent coping style and behaviors: Conceptualization and measurement. Journal of Adolescence, 10, 163-186 

  44. Perry, D. G. & Bussey, K.(1984). Social Development Englewood Cliffs, CA: Prentice-Hall, Inc 

  45. Saarni, C.(1997). Coping with aversive feelings. Motivation and Emotion, 21(1), 45-63 

  46. Shields, A. & Cicchetti, D.(1995). The development of an emotion regulation asessment battery: Reliability and validity among at-risk grade school children. Poster presental at the Society for Research in Child Development. Indianapolis, IN 

  47. Shields, A. & Cicchetti, D.(1998). Reactive aggression among maltreated children: The contributions of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 381-395 

  48. Silk, J. S., Steinberg, L. & Morris, A. S.(2003). Adolescent' emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behavior. Child Development, 74, 1869-1880 

  49. Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. In N. A. Fox(Ed.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3, Serial No. 240), 25-52 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로