In this paper we examine the patterns of the subcultural fashion styles in the 20th century in terms of various subcultures in the period. First, we define the concept of the subcultural fashion styles and in turn, examine the subcultural fashion styles from 1950s to 1990s while focusing on the way ...
In this paper we examine the patterns of the subcultural fashion styles in the 20th century in terms of various subcultures in the period. First, we define the concept of the subcultural fashion styles and in turn, examine the subcultural fashion styles from 1950s to 1990s while focusing on the way each generation resisted against the mainstream through its styles. The subcultural fashion styles examined and analyzed in this study are mainly British and American styles. some of European and Western Indian styles are also included. In this paper, a subcultural fashion style is understood as a way of deviate or resistant expression within a society. It differentiates itself from the main style by deliberately and publicly asserting its own identity. And as a result, it is realized in a form of a fashion with its repressed subconsciousness, with resistance to the alienation from the society, and with deviation from the normative ethics and the morality of a society. In conclusion, we classify the subcultural fashion styles into two patterns based on their form of resistance which tries to distance itself from the ritual code of the day: the dressing of the escape from time and the dressing of the escape from space. The first pattern is characterized by nostalgia or futurism, and includes psychedelic, rastafarian, raver, techno style. The second Pattern includes surfer, folky, hippy, new age traveller, cyberpunk style. Especially, an emphasis is given on ethnicity, naturalism, or a closed space within a city in dressing of the escape from space.
In this paper we examine the patterns of the subcultural fashion styles in the 20th century in terms of various subcultures in the period. First, we define the concept of the subcultural fashion styles and in turn, examine the subcultural fashion styles from 1950s to 1990s while focusing on the way each generation resisted against the mainstream through its styles. The subcultural fashion styles examined and analyzed in this study are mainly British and American styles. some of European and Western Indian styles are also included. In this paper, a subcultural fashion style is understood as a way of deviate or resistant expression within a society. It differentiates itself from the main style by deliberately and publicly asserting its own identity. And as a result, it is realized in a form of a fashion with its repressed subconsciousness, with resistance to the alienation from the society, and with deviation from the normative ethics and the morality of a society. In conclusion, we classify the subcultural fashion styles into two patterns based on their form of resistance which tries to distance itself from the ritual code of the day: the dressing of the escape from time and the dressing of the escape from space. The first pattern is characterized by nostalgia or futurism, and includes psychedelic, rastafarian, raver, techno style. The second Pattern includes surfer, folky, hippy, new age traveller, cyberpunk style. Especially, an emphasis is given on ethnicity, naturalism, or a closed space within a city in dressing of the escape from space.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
이에, 본 논문은 20세기 동안 전개된 하위문화 패션 스타일의 저항 방식을 유형별로 나누어 분석 고찰하고자 하는 일련의 연구 중 하나로서, 그 갈등적 표현 형태가 기존의 규범적인 복식규칙에 어긋난다는 점에서 충분히 하나의 스타일로 다루어질 가치가 있는 하위문화 패션 스타일의 저항 방식 유형을 밝히고자, 하위문화 패션 스타일의 정의와 형성, 특징들을 규명하고 그 스타일에 내재하고 있 는 의미를 분석하였다.
제안 방법
특히 본 연구에서는 일탈의 방편인 저항의 형식을 지배적 패션문화로부터의 고립과 회피를 기본으로 하는 성향들을 대상으로, 기존형 식 의 사물을 양식화한 혼합방식이 일상적 의례 코드와 멀리 떨어져 있으면서 과거로의 회귀성향과 미래지향적 성향을 주 내용으로 시간적 특성을 나타내는 유형을 시간 회피 형으로, 또한, 기존 사물들과의 혼합 방식이 일상적 의례 코드와 멀리 떨어져, 이국적인 것을 지향하고, 자연에로의 회귀성향 등을 주 내용으로 공간적 특성을 나타낼 때를 공간 도피 형으로 나누어 분석 틀로 삼았다.
대상 데이터
본 연구의 분석 대상은 20세기 하위문화 패션스 타일로서 1950년대부터 1990년대까지이며, 본고에서 다루어지는 하위문화 패션 스타일의 종류와 개념, 용어와 구성 내용들은, 에이미 헤이(Amy de la Haye)와 캐티 딩 월(Cathie Dingwall), 테드 폴 헤 머 스 (Ted Polhemus)와 제수 타카 무라 (Zeshu Takamura)에 근거하였으며, 본 연구의 분석 대상이 되는 하위문화 패션 스타일들은 연구자료의 한계 때문 에 영국 미국 기타서 인도 제도의 하위문화 패션 스타일을 중심으로 한 문헌 자료들을 대상으로 분석하였다.
성능/효과
주류사회 에서 벗어난 이 스타일의.특징은 자연에의 친화와 뉴 에 이 지 정신 (new age spiritualism)으로 요약되며, 펑크들의 이념 성향이 합쳐지는 결과, 펑크 스타일과 히피 스타일이 뒤섞여 표현되었다. 이들의 영향으로 일부 디자이너들은 환경친화 소재나 환경 친화 생산과정을 선호하게 되었으며 하이패션에 있어서 의 에코 패션(eco fashion) 이 라는 새로운 트렌드가 촉발되었다.
후속연구
그러기에 하위문화 패션 스타일의 속성 인 기이 함이 주는 충격은 기존 복식규범이 지배하는 복식의 유행체계에 중요한 생재료가 되며, 그들의 현실을 강제하고 억압하는 지배문화에 대해 저항적 일 수밖에 없는 하위문화 패션 스타일의 연구의 중요성도 이에 있는 것이다. 그러므로 본 연구의 하 위문화 패션스타일의 이론적 분석틀은 21세기에 등장할 많은 하위문화 패션 스타일의 발생을 예시하고, 그에 따른 하이패션 디자인의 방향을 제시하 는데 도움이 되며, 패션 트렌드의 예측에도 많은 기여가 되리라고 생각한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.