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하이브리드 복합재 철도차량 차체에 대한 시험적 연구
An Experimental Study on the Hybrid Composite Carbody Structure 원문보기

복합재료 : 한국복합재료학회지 = Journal of the Korean Society for Composite Materials, v.18 no.6, 2005년, pp.19 - 25  

김정석 (한국철도기술연구원) ,  정종철 (한국철도기술연구원) ,  이상진 (항국화이바 철도차량사업부)

초록
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본 논문에서는 하이브리드 복합재 틸팅차량 차체에 대한 시험적 연구를 수행하였다. 시험에 적용된 하이브리드 복합재 틸팅차량 차체는 길이가 23m이며 40mm두께의 알루미늄 하니콤 코어와 2mm의 직조된 탄소/에폭시 면재로 구성된 샌드위치 구조물이다. 하이브리드 복합재 틸팅차량 차체의 구조적 거동과 안전성을 규명하기 위해 수직하중- 차단압축하중, 비틀림하중 및 3점지지 하중조건하에서 정적인 하중시험을 수행하였다. 시험은 JIS E 7105규격에 근거하여 수행되었다. 시험을 통해 수직하중하에서 최대처짐은 최대 12.3mm이며 굽힘강성$0.81\times10^{14}\;kgf{\cdot}mm^2$로 도시철도차량성능기준을 만족하고 있었다. 또한 강도 측면에서도 탄소/에폭시 면재의 파단변형률의 $20\%$ 이내로 안전도를 만족하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper has performed an experimental study on the hybrid composite carbody of Korean tilting railway vehicle. The hybrid composite carbody has the length of 23m and is comprised of a 40mm-thick aluminium honeycomb core and 2mm-thick woven fabric carbon/epoxy face sheet. In order to evaluate the ...

주제어

참고문헌 (10)

  1. G. Belingardi, M. P. Cavatorta, R. Duella, 'Material characterization of a composite-foam sandwich for the front structure of a high speed train,' Composite structures, Vol. 61, 2003, pp. 13-25 

  2. A. M. Harte, J. F. McNamara and J. D. Roddy, 'A Multilevel Approach to the Optimization of a Composite Light Rail Vehicle Bodyshell,' Composites Structures, Vol. 63, 2004, pp. 447-453 

  3. K. B Shin, D. H. Koo, 'A Study on the Evaluation of the Failure for Carbody Structures Made of Laminated Fiber Reinforced Composite Materials Using Total Laminate Approach,' J. of the Korean Society for Composite materials, Vol. 17, No. 1, 2004, pp. 18-28 

  4. K. B. Shin and S. J. Lee, 'A Study of Manufacturing Technology of hybrid Composite Carbody Structures Using Autoclave Molding Process,' J. of the Korean Society for Composite materials, Vol. 18, No. 2, 2005, pp. 52-58 

  5. J. S. Kim, J. H. Lee, and S. K. Cheong, 'A Study on the Low Velocity Impact Response of Woven Fabric Composites for the Hybrid Composite Train Bodyshell,' J. of the Korean Society for Composite materials, Vol. 18, No. 3, 2005, pp. 7-13 

  6. JIS E7105 : Test Methods for Static Load of Body Structures of Railway Rolling Stock (Japanese Industrial Standard), 1994 

  7. UIC 566 Loadings of coach bodies and their components (International Union of Railways), 3rd edition, 1990 

  8. EN 12633 :,Railway applications - Structural requirements of railway vehicle bodies (European Standard), 2000 

  9. 도시철도차량의 성능시험에 관한 기준, 건설교통부, 2000 

  10. Gere and Timoshenko, Mechanics of Materials, Thomson Information Publishing Group, 1990 

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