최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.22 no.4 = no.58, 2005년, pp.39 - 59
이정연 (경기대학교) , 정동열 (이화여자대학교 문헌정보학과)
This study is aimed to evaluate the undergraduate students' information literacy, examine the current level of their capability of using information, and make a evaluation model to develop information literacy. Information literacy consists of six fields information resources, information needs, inf...
강혜영. 2002. 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구. '한국문헌정보학회지', 29:305-343
한국교육학술정보원. 2002a. '일반 국민 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구'. 연구보고서. 정책연구과제 ITP 2002-1. 연구보고 CR 2002-3. 서울: 한국교육학술정보원
__. 2002b. '교원 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구'. 연구보고서. 정책연구과제 ITP 2002-2. 연구보고 CR 2002-4. 서울: 한국교육학술정보원
__. 2002c. '학생 ICT 활용능력 기준의 표준화 및 교육과정 상세화 연구'. 연구보고서. 정책연구과제 ITP 2002-3. 연구보고 CR 2002-5. 서울: 한국교육학술정보원
이명희. 2001. 웹 기반 학습이론에 근거한 웹기반 도서관 이용자 교육모델에 관한 연구. '한국도서관정보학회지', 32(2): 165-185
이창수, 김신영 .2003. 정보이용능력 교육 프로그램 개발을 위한 대학구성원간 협력방안 연구. '情報管理學會誌', 20(1): 232-257
이현실. 2004. 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구. '한국문헌정보학회지', 38(2): 303-322
장혜란. 1989. 도서관 이용교육 효과의 집단별 차이에 관한 연구. '圖書館學', 17: 261-273
정동열. 1992. '문헌정보학 연구방법론'. 서울: 구미무역
日本圖書館協會 圖書館利用敎育委員. 2001. '圖書館利用敎育ダイトライン合冊版: 圖書館における情報リテラン;支援サビスのために'. 東京: 日本書館協會
Association of College and Research Libraries. 2003. Assessing Student Learning Outcomes for Information Literacy Instruction in Academic Institutions. Avery, E. F. ed. IL: American Library Association
__. 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [cited 2004. 8].
Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. 2004. Australian and New Zealand Information Literacy Framework: Principles, Standards and Practice. 2nd ed. Bundy, A ed. Adelaide: Austrian and New Zealand Institute for Information Literacy
Bigblue. 2002. Manchester Metropolitan University Library and Leeds University Library.[Cited 2003.12].
Breivik, P. S. 1999. 'Information Literacy: Revolution in Education.' Reference service Review, 27(3): 271-275
Bruce, C. 1997. The Seven Faces of Information Literacy. Adelaide: Auslib
California State University. 2000. CSU Information Competence Survey Report. California State University Chancellor's Office and the CSU Information Competence Assessment Task Force
Doyle, C. S. 1992. 'Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990.' Final Report to National forum on Information literacy. ED351033
Kent State University. 2005. Project SAILS. [cited 2004. 12.5]
Library Instruction Round Table. [cited 2003. 12].
Library Orientation EXchange(LOEX). [cited 2003. 12].
Maughan, P. D. 2001. 'Assessing information literacy among undergraduates: a discussion of the literature and the university of california-berkeley assessment experience.' College and Research Libraries. 620):71-85
O'Connor, L. G & C. J. Radcliff & J. A. Gedeon. 2002. 'Applying systems design and item response theory to the problem of measuring information literacy skills.' College and Research Libraries. November: 528-543
__. 2001. Assessing Information Literacy Skills: Developing a Standardized Instrument for Institutional and Longitudinal Measurement. ACRL TechNational Conference. Denver: Colorado
Smally, T. N. 2003. The Bay Area Community College Information Competency Assessment Project. [cited 2005. 2. 3].
Society of College and National & Uni versity Libraries. 1999. Information Skills in Higher Education: a SCONUL Position Paper. [cited 2003.9.20]
Stufflebeam, D. L. 1971. 'The relevance of CIPP evaluation model for educational accountability.' Journal of Research and Development in Education. 5(1):19-25
Stufflebeam, D. L. & G. Madaus & T. Kellaghan. 2000. Evaluation Models: Viewpoints on Educational and Human Services Evaluation. Boston: Kluwer Academic
UCLA library Instructional Services Advisory Committee. 2001. UCLA Library Information Competence at UCLA: Report of a Survey Project
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.