옥소 권섭의 학창의에 관한 연구 - "옥소고"소재 학창의 관계자료를 대상으로- A Study on Okso, Keun Seob's Hakchangeui(학창의)-Examining Data about Hakchangeui Written in $\\lceil$Oksoko(옥소고)$\\rfloor$-원문보기
Okso, Keun Seob($1671\sim1759$) was descended from a noble family of Noreun(노론) and learned from his uncle, Keun Sang-ha who is a disciple of Song Si-Yeol, Kim Chang-hyeub and Kim Chang-heub. His $\lceil$Oksoko$\rfloor$ remains in the form of a transcription or a lit...
Okso, Keun Seob($1671\sim1759$) was descended from a noble family of Noreun(노론) and learned from his uncle, Keun Sang-ha who is a disciple of Song Si-Yeol, Kim Chang-hyeub and Kim Chang-heub. His $\lceil$Oksoko$\rfloor$ remains in the form of a transcription or a lithographic printing, and documents on 'Hakchangeui' are recorded in jabeui(잡의), Euijedogi(의제도기), which is a part of it. He left Seoul in 1714, settled in Chungpung, journeyed to many places, including the Hwang river area and Jecheon and led a literary and artistic life as Sadaebu(사대부), which was written in a collection of his works where the record about 'Hakchangeui', the most suitable clothes for the life of a retired scholar remains today to express one part of his life. This study introduces data about Hakchangeui written in $\lceil$Oksoko$\rfloor$, pursues the reason why Okso, Keun Seob told about it and intends to embody the figure of Hakchangeui based on the system, measure, material, and sewing method according to the records in a collection. Hakchaneui described in $\lceil$Oksoko$\rfloor$ reveals a structure that is different from old Hakchaneui, showing characteristics like the following. It is a Sadaebu's costume for field amusement in which the length of a former part is longer than that of a later part and the side seam of a garment rips. Black Yeon is attached to the white texture. Yeon widths of Git(collar), Sugu and Gil are varied, respectively. Yeon's figure attached to Gil and Somaejindong is a mountain. Git is Bangryeong and link parts between Git and Gil is connected with Sangchim. This Hakchangeui is considered to playas a gown because it has no string or support to adjust his dress. Especially we can identify that Hwayanggun(화양건) was used in this Hakchangeui.
Okso, Keun Seob($1671\sim1759$) was descended from a noble family of Noreun(노론) and learned from his uncle, Keun Sang-ha who is a disciple of Song Si-Yeol, Kim Chang-hyeub and Kim Chang-heub. His $\lceil$Oksoko$\rfloor$ remains in the form of a transcription or a lithographic printing, and documents on 'Hakchangeui' are recorded in jabeui(잡의), Euijedogi(의제도기), which is a part of it. He left Seoul in 1714, settled in Chungpung, journeyed to many places, including the Hwang river area and Jecheon and led a literary and artistic life as Sadaebu(사대부), which was written in a collection of his works where the record about 'Hakchangeui', the most suitable clothes for the life of a retired scholar remains today to express one part of his life. This study introduces data about Hakchangeui written in $\lceil$Oksoko$\rfloor$, pursues the reason why Okso, Keun Seob told about it and intends to embody the figure of Hakchangeui based on the system, measure, material, and sewing method according to the records in a collection. Hakchaneui described in $\lceil$Oksoko$\rfloor$ reveals a structure that is different from old Hakchaneui, showing characteristics like the following. It is a Sadaebu's costume for field amusement in which the length of a former part is longer than that of a later part and the side seam of a garment rips. Black Yeon is attached to the white texture. Yeon widths of Git(collar), Sugu and Gil are varied, respectively. Yeon's figure attached to Gil and Somaejindong is a mountain. Git is Bangryeong and link parts between Git and Gil is connected with Sangchim. This Hakchangeui is considered to playas a gown because it has no string or support to adjust his dress. Especially we can identify that Hwayanggun(화양건) was used in this Hakchangeui.
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문제 정의
따라서 본고에서는 지금까지 밝혀지지 않은 조선 시대 지식인 옥소 권섭의 학창의에 대한 새로운 자료를 소개하는 동시에 옥소 권섭이 '학창의를 문집에 기록한 원인을 추적해 보고, 문집 속의 학창의의 제도와 척도, 素材, 색상, 바느질 방법 등을 바탕으로 직접 제작해 보고자 한다. 이는 지금까지 관심 밖의 대상이었던 양반 사대부의 문집에 실린 복식을 통하여 당시 사대부의 야복인 동시에 도학자적 기질과 위상을 표현하고 있는 옥소 권섭의 '학창의'를 총체적으로 구현해 보는데 그 의의가 있다.
제안 방법
본 학창의를 제작하는 데 있어 소재는 衣와 緣 모두 명주를 사용하였다. 자는「玉所稿』에 실려 있는 포백척 4寸의 크기를 기본으로 척도에 따라 환산하여, 먼저 길과 소매를 마름질하고 緣을 마름질 하였다.
대상 데이터
그는 7세부터 붓을 들어 자기 표현을 하였다. 8세부터 詩 作을 하기 시작하여 지극히 평범한 일, 평범한 감동 까지 기록하였으며, 구체적인 부분은 회화로까지 표현하였다. 특히 옥소 권섭이 '道通歌'를 짓고 '학창의'를 문집에 넣은 것은 우연이 아니며 그와 그의 집안에 흐르는 도학자적 기질을 표현하고자 하는 의지의 표현이다.
〈그림 1〉옥소 권섭의 54세 영정.
玉所 權燮(1671~1759)은 內外家間을 위시한 妻戚 에까지 =相자리에 오른 이가 연이었으며, 조선시대 예학자인 권상하의 조카로 벼슬을 하지 않은 채 창작 및 탐승여행으로 일생을 보낸 사대부이다. 그는 7세부터 붓을 들어 자기 표현을 하였다. 8세부터 詩 作을 하기 시작하여 지극히 평범한 일, 평범한 감동 까지 기록하였으며, 구체적인 부분은 회화로까지 표현하였다.
권섭은 조선 후기의 문인으로 16기년 3월 1일 외조모인 貞敬夫人 鄭氏의 母親인 貞敬夫人 洪氏(洪翼 漢의 딸) 방에서 태어났다. 본관은 안동, 자는 조원, 호는 옥소(玉所) • 백취옹 • 무명옹 • 천남거사이다. 그의 조부는 강릉부사 등 內外職을 거쳐 장령을 역임한 權格(1620-1671)이며, 그의 백부는 송시열의 수제자로 당대의 巨儒인 權尙夏(1641~1721)이다.
성능/효과
넷째, 학창의는 야복으로 대를 묶지 않는 것이 불변이라고 하고 있는데 『玉所稿』에 실린 학창의 역시 대가 없다.
다섯째, 옥소는 그의 문집에서 학창의에는 다양한 건을 착용할 수 있다고는 하였지만 화양건을 싣고 있는 것으로 보아 북송 때부터 착용된 것으로 확인 되는 왕우칭의 「황주죽루기」에서와 같이 화양건이 학창의와 가장 잘 어울리는 관모로 보았음을 알 수 있다.
실제 현재 사용하고 있는 자와 비교해 본 결과 4 寸의 길이는 19.8cm였으며, 1寸은 4.8cm, 4.9cm, 5cm, 5.1cm로 약간의 가감이 있었다.
후속연구
그러나 그가 80여년을 사는 동안 3,000여 수에 가까운 한시와 가사 2편, 시조 75수와 한역소설〈번설 경전(翻薛卿傳)〉등 문학작품과 겸재 정선과의 교유에 대한 기록 및 50편이 넘는 겸재 풍의 회화작품, 그리고 묘지의 풍수를 기록한 산도(山圖)를 비롯하여 예복(禮服), 학창의(鶴磐衣)등에 이르기까지 그의 삶 전부를 기록하였다. 따라서 이와 같은 자료가 제대로 정리 소개된다면 18세기의 문학과 예술을 논하는 중요한 대상이 될 것이다. 특히 학창의에 대한 구체적인 제도와 척도가 전무한 실정에서 옥소 권섭의 학창의는 조선시대 학창의 연구에 새로운 지평을 열 것으로 기대된다.
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