$\require{mediawiki-texvc}$
  • 검색어에 아래의 연산자를 사용하시면 더 정확한 검색결과를 얻을 수 있습니다.
  • 검색연산자
검색연산자 기능 검색시 예
() 우선순위가 가장 높은 연산자 예1) (나노 (기계 | machine))
공백 두 개의 검색어(식)을 모두 포함하고 있는 문서 검색 예1) (나노 기계)
예2) 나노 장영실
| 두 개의 검색어(식) 중 하나 이상 포함하고 있는 문서 검색 예1) (줄기세포 | 면역)
예2) 줄기세포 | 장영실
! NOT 이후에 있는 검색어가 포함된 문서는 제외 예1) (황금 !백금)
예2) !image
* 검색어의 *란에 0개 이상의 임의의 문자가 포함된 문서 검색 예) semi*
"" 따옴표 내의 구문과 완전히 일치하는 문서만 검색 예) "Transform and Quantization"
쳇봇 이모티콘
안녕하세요!
ScienceON 챗봇입니다.
궁금한 것은 저에게 물어봐주세요.

논문 상세정보

대형트럭 다판 스프링과 테이퍼 판스프링의 진동특성 비교

Comparison of Vibration Characteristics of a Multi-leaf Spring and a Tapered Leaf Spring of a Heavy Truck

Abstract

This paper develops the flexible computational model of a heavy truck by interfacing the frame modeled as a flexible body to the heavy truck's computational model composed of rigid bodies. The frame is modeled by the finite element method. Three torsional modes and three bending modes of the frame are considered for the interface of the heavy truck's computational model. The actual vehicle test is conducted off road with a velocity of 20km/h. The vertical accelerations at the cab and front axle are measured in the test. For the verification of the developed computational model, the measured vertical acceleration profiles are compared with the simulation results of the heavy truck's flexible computational model. E grade irregular road profile of ISO is used as an excitation input in the simulation. The verified flexible computational model is used to compare the vibration characteristics of a front suspension system having a multi-leaf spring and that having a tapered leaf spring. The comparison results show that the front suspension having a tapered leaf spring has a higher vertical acceleration at the front axle but a lower vertical acceleration at the cab than the suspension system having a multi-leaf spring.

저자의 다른 논문

참고문헌 (10)

  1. Moon, I. D., Oh, C. Y., 2001, 'A Study on the Estimation of the Ride Quality of a Large-Sized Truck Using a Computer Model, ' Trans. of KSME, Vol. 25, No. 12, pp. 2048-2055 
  2. SAE, 1996, 'Spring Design Manual,' Society of Automotive Engineering Inc., USA. 
  3. Kim, D. W., Lim, J. H., 1996, 'A Study on Improving Ride Quality of the Commercial Vehicle,' Trans. of KSAE, Vol. 4, No.6, pp. 229-235 
  4. MSC.ADAMS, 2001, 'MSC.ADAMS User's Manual,' Mac Neal-Schwendler Corporation, USA. 
  5. Moon, I. D., Kwon, H. J., Oh, C. Y., 2000, 'Development of a Computer Model for the Turning Maneuver Analysis of a Heavy Truck,' Trans. of KSAE, Vol. 8, No.4, pp. 121 -129 
  6. McNitt, L. F., 1969, 'Truck Frame Side Rail Bulking Stresses,' SAE Paper 690176 
  7. MSC.PATRAN, 1994, 'MSC.PATRAN User's Manual,' MacNeal-Schwendler Corporation, USA. 
  8. MSC.NASTRAN, 1994, 'MSC.NASTRAN User's Manual,' MacNeal-Schwendler Corporation, USA. 
  9. Wong, J. Y., 1993, 'Theory of Ground Vehicles,' Department of Mechanical and Aerospace Engineering, Carleton University, Ottawa, Canada, pp. 348-387 
  10. Sakuma, N., Kadono, I., Dohi, M., Nakai, H., 1985, 'Heavy Duty Truck Ride-Comfort Analysis by Computer Simulation,' Transaction of JSAE, pp.108-113 

이 논문을 인용한 문헌 (1)

  1. Cho, Jae-Ung ; Han, Moon-Sik 2010. "Study on the frequency analysis of the leaf spring" 한국기계가공학회지 = Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, 9(6): 36~42 

원문보기

원문 PDF 다운로드

  • ScienceON :

원문 URL 링크

원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다. (원문복사서비스 안내 바로 가기)

상세조회 0건 원문조회 0건

DOI 인용 스타일