[국내논문]미니멀리즘 가구디자인의 근원과 조형세계에 관한 연구 -미니멀 아티스트의 가구디자인 사례를 중심으로- A Study on Roots and Formative World of Minimalism Furniture Design -Focused on furniture design works of Minimal artists-원문보기
Minimalism describes various movements in art and design, which flourished mainly in the USA in the 1960s. Its popularity, however, was cut short by post-modernism. In the mid-1990s, minimalism was given a second breath of life and became culturally popular, especially in areas such as design and ar...
Minimalism describes various movements in art and design, which flourished mainly in the USA in the 1960s. Its popularity, however, was cut short by post-modernism. In the mid-1990s, minimalism was given a second breath of life and became culturally popular, especially in areas such as design and art the minimalist movement launched some trends that supplanted post-modernism and whose influences still cast a heavy shadow on society today. From this point of view, in analyzing the form and characteristics of the artists and their work from the 1960s, which were the first generation of the minimalist furniture designers, it is necessary to understand and analyze contemporary artists and their art. In this study, four American minimal artists in the furniture design field, Donald Judd, Richard Tuttle, Scott Burton, and Richard Artschwager were studied along with their works. The results show the three distinct characteristics of minimalist furniture design featuring strict and simple geometric shapes: the form, which was influenced by early modernism variety and origin, which are formative of the materials and the way they are used as influenced by surrealism and a new concept of art such as aesthetics for the little things, which echoes influences of Dadaism, and especially of earlier artists such as Marcel Duchamp.
Minimalism describes various movements in art and design, which flourished mainly in the USA in the 1960s. Its popularity, however, was cut short by post-modernism. In the mid-1990s, minimalism was given a second breath of life and became culturally popular, especially in areas such as design and art the minimalist movement launched some trends that supplanted post-modernism and whose influences still cast a heavy shadow on society today. From this point of view, in analyzing the form and characteristics of the artists and their work from the 1960s, which were the first generation of the minimalist furniture designers, it is necessary to understand and analyze contemporary artists and their art. In this study, four American minimal artists in the furniture design field, Donald Judd, Richard Tuttle, Scott Burton, and Richard Artschwager were studied along with their works. The results show the three distinct characteristics of minimalist furniture design featuring strict and simple geometric shapes: the form, which was influenced by early modernism variety and origin, which are formative of the materials and the way they are used as influenced by surrealism and a new concept of art such as aesthetics for the little things, which echoes influences of Dadaism, and especially of earlier artists such as Marcel Duchamp.
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문제 정의
그러므로 본 논문에서는 순수예술분야 및 건축분야와 비교하여 볼 때 상대적으로 학술적 논의가 부재한 I960년대 미니멀리즘 가구디자인에 대하여, 작가 및 그들의 가구디자인 사례를 중심으로 연구하여 근원을 밝히고 조형세계를 도출해보고자 한다.
본 논문에서는 I960년대 말부터 시작되어 1990년대를 다시 전성기를 맞이하기 전까지 미국의 미니멀 아티스트로서 가구디자인 작품을 남긴 작가와 그 사례를 중심으로 하여 미니멀리즘 가구 디자인의 조형세계와 특성을 도출해 보았다.
엄격하게 각진 구조를 구부려 만든 정직한 구조의 박스로 이루어진 테이블과 의자 등이 표출하는 단순한 형태의 조형성을 통해 그 내부에 숨어있는 함축적이고 은유적인 메시지를 전달하고자 하였다.
제안 방법
1980년대 중반까지 그는 "퍼브릭 아트(Public Art)” 의 지지자로서 <fig. 8> 저드와 게리트리트벨트(Gerrit Thomas Rietveld, 1888-1964년)의 작품으로부터 받은 영감을 공유하며, 예술품을 환경과 건축 디자인으로 나아가기 위한 전단계로서 표현하였다.
저드는 그가 사용한 재료들이 본질 그대로 이해되기를 원하였고 어떤 다른 재료들이 불러 일으킬 수 있는 착각이나 은유적 의미가 전달되지 않기를 바랐다. 설명적인 것을 삼가는 반 면, 작품의 기본은 공간, 부피, 빛, 색상, 재료의 지각을 강조하는 것에 두었다.
이와 같은 과정에 의해 나타난 결과를 기초로 하여 미니멀리즘 가구 디자인의 특성을 크게 세 가지로 도출하였으며 각각의 특성에 해당하는 사례를 제시하였다.
재료의 솔직함, 검소한 구성, 대담한 중량감을 통해 다듬어지지 않은 원자재의 물성과 원시적인 조형성을 추구하였다. 작품을 위해 특정한 재료를 확보하는 것이 아닌 주변에서 확보할 수 있는 재료를 별다른 가공 없이 그대로 사용하여 작품을 제작하였던 미니멀 아티스트들은 가구의 본질적인 원천은 자연에서 온다는 개념을 표출하고 있다고 보인다.
그들은 사회를 구성하고 있는 모든 문제를 포괄할 수 있는 새로운 스타일의 미술을 보급하고자 하였다. 제한된 색채, 직각의 선들과 공간 그리고 단순한 형식을 기초로 한 작품을 통해 기존에 존재하지 않은 조형세계를 실현하였다.
대상 데이터
위의 두 전시를 통해 작품을 발표한 작가 18인 중 미국의 미니멀 아티스트 1세대 만으 로 범위를 좁혀 9명의 작가3)를 선정하였고, 이들의 작품을 모두 조사하여 이 중에서 가구의 기능을 가지고 있는 작품4)을 남긴 4인의 작가만을 선정하여 본 논문을 위한 사례의 범위로 제한하였다. 선택된 작가는 도널드 저드, 솔르위트, 스코트 버튼(Scott Burton, 1939-1989), 리처드 아트쉐이거 (Richard Artschwager, 1923- )등 4명이다.
위의 두 전시를 통해 작품을 발표한 작가 18인 중 미국의 미니멀 아티스트 1세대 만으 로 범위를 좁혀 9명의 작가3)를 선정하였고, 이들의 작품을 모두 조사하여 이 중에서 가구의 기능을 가지고 있는 작품4)을 남긴 4인의 작가만을 선정하여 본 논문을 위한 사례의 범위로 제한하였다. 선택된 작가는 도널드 저드, 솔르위트, 스코트 버튼(Scott Burton, 1939-1989), 리처드 아트쉐이거 (Richard Artschwager, 1923- )등 4명이다.
이렇듯 혼란스럽고 다양한 견해 속에서 조각, 혹은 설치미술의 계념이 적용되었다 하더 라도 실재 사용이 가능한 가구의 기능을 할 수 있도록 제작된 작품을 1점 이상 디자인한 아티스트 4인을 선정하였고 선정된 작가 및 작품을 중심으로 조사 분석하였다.
성능/효과
9) 금욕적, 기하학적, 추상적인 작품을 공유하였으며 보는 이에게는 전통적인 예술보다 새롭고 생동적인 기능을 제공하였다.
예술가들 사이에서 차츰 기능의 중요성이 추가로 고려됨으로써 단순한 조형성은 미학적인 측면에서 뿐만 아니라 결국은 일상생활에서 사용 가능한 것, 즐길 수 있는 것으로 그 가치를 확대해 나갔다.
크게 세 가지의 특성으로 나타났는데 즉, 초기 모더니즘의 영향을 받아 나타난 엄격하고 단순한 기하학적 형태의 조형성, 물성의 극대화를 통한 조형성, 다다이즘 특히 마르셀 뒤샹 의 영향을 받아 나타난 새로운 예술개념의 표출에 의한 조형성 등이다.
후속연구
가구디자인에 있어서 미니멀리즘을 체계적이고 심도 있게 연구해보기 위해서는 우선 1세대 미니멀리즘 작가들의 작품세계에 대한 이해와 해석이 선행되어야 할 필요성이 있었다. 추후 두 세대의 작품을 연계하여 상호연관성을 찾아보는 연구가 계속되어야 한다고 판단되며 이를 차기 연구과제로 넘긴다.
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