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버스승객의 승하차 패턴을 고려한 최적 정류장 수 산정 모형 개발
Development of Optimal Number of Bus-stops Estimation Model Based on On-Off Patterns of Passengers 원문보기

大韓交通學會誌 = Journal of Korean Society of Transportation, v.24 no.1 = no.87, 2006년, pp.97 - 108  

강주란 (서울대학교 지구환경시스템공학부) ,  고승영 (서울대학교 지구환경시스템공학부)

초록

현재 우리나라에서는 버스 노선의 정류장 수 및 간격 산정을 위해 전문가의 주관적인 판단에 의존하는 경우가 많다. 좀 더 객관적인 절차를 통해 신뢰성 있는 결과를 얻기 위해 최적 정류장 수 및 간격을 구하는 기존 모형들을 살펴보았지만 하차수요와 임의적인 수요분포를 고려하지 못한다는 한계점을 안고 있었다. 본 연구는 기존 모형들의 이러한 한계를 인식하고 수요를 승차와 하차로 구분하고 그 분포에 라라 일정한 구간별로 서로 다른 최적 정류장 수와 간격을 탄력적으로 산출해 낼 수 있는 모형을 정립하였다. 정립된 모형을 다양한 수요분포를 가지는 간단한 예제노선에 적용해본 결과 승차 혹은 하차수요에 비례하여 구간별 정류장 수가 탄력적으로 산출됨을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

At present, Korean many cities depend on subjective judgements of experts to estimate the number of bus-stops and inter-stop space. To get reliable results by using more objective procedure, we search for old studies and models, but they don't concern alighting demands and a random demand distributi...

주제어

참고문헌 (9)

  1. 이승헌(1999), '버스운행특성을 고려한 운영효율 최적 화 방안에 관한 연구', 서울대학교 대학원 석사학위 논문 

  2. R. van Nes and P. H. L. Bovy(2000), 'Importance of Objectives in Urban Transit-Network Design', Transportation Research Record 1735, pp.25-34 

  3. P. G. Furth and H. M. Wilson Nigel(1981), 'Setting Frequencies of Bus Route: Theory and Practice', Transportation Research Record 818, pp.1-7 

  4. R. H. Oldfield and P. H. Bly(1988), 'An Analytic Investigation of Optimal Bus Size', Transportation Research Vol. 22B No. 5, pp.319-337 

  5. Lazar N. Spasovic, Maria P. Boile, and Anthanassios K. Bladikas(1994), 'Bus Transit Service Coverage for Maximum Profit and Social Welfare', Transportation Research Record 1451, pp.12-22 

  6. Lazar N. Spasovic and Paul M. Schonfeld (1993), 'Method for Optimizing Transit Service Coverage', Transportation Research Record 1402, pp.28-39 

  7. G. K. Kuah and J. Perl(1988), 'Optimization of Feeder Bus Routes and Bus Stop Spacings', Journal of Transportation Engineering(ASCE) Vol. 114 No. 3, pp.341-354 

  8. Anthony A. Saka(2001), 'Model for Determining Optimum Bus-Stop Spacing in Urban Areas', Journal of Transportation Engineering(ASCE) Vol. 127 No. 3, pp.195-199 

  9. Peter G. Furth and Adam B. Rahbee(2000), 'Optimal Bus Stop Spacing Through Dynamic Programming and Geographic Modeling', Transportation Research Record 1731, pp.15-22 

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