$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구
An Experimental Study on the Effectiveness of Education for Information Literacy 원문보기

한국문헌정보학회지 = Journal of the Korean Society for Library and Information Science, v.40 no.1, 2006년, pp.315 - 334  

이정연 (경기대학교 문헌정보학) ,  최은주 (경기대학교 문헌정보학)

초록

본 연구는 정보활용능력 교육의 효용성을 알아보고자 선정된 실험집단과 통제집단을 통하여 각 집단의 수업전후의 정보활용능력을 측정하였다. 교육 후에 실험집단과 통제집단의 정보활용능력의 차이는 유의한 것으로 나타났다. 정보활용능력 교육의 효과는 각 영역에서 높은 것으로 나타났는데 특히 정보윤리 영역과 정보분석 영역에서 그 효과가 높음을 보였다. 그러나 정보활용능력 교육은 기초환경요인에 영향을 받지 않는 것으로 밝혀졌다. 또한 교육을 수강한 학생들은 정보활용능력에 대한 자신감과 도서관에 대한 인식도가 변화되었다. 이로서 정보활용능력의 교육은 인지적, 태도적 측면 모두 대학생들에게 교양과목으로서 효용성이 높은 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to investigate the effectiveness of education for information literacy by measuring information literacy of selected experimental group and controlled group from university students. Information literacy of each group was measured through structured questionnaires before...

주제어

참고문헌 (28)

  1. 강미혜. 1989. 대학도서관 오리엔테이션 프로그램의 교육적 효율성 비교에 관한 실험연구. '圖書館學', 17: 85-103 

  2. 오의경, 장혜란. 2005. 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석. '한국문헌정보학회지', 39(4): 207-231 

  3. 이정연. 2005. 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. '정보관리학회지', 22(4): 39-59 

  4. 장혜란. 1989. 도서관 이용교육 효과의 집단별 차이에 관한 연구. '圖書館學', 17: 261- 273 

  5. 최은주, 박남진. 2005. 대학생의 정보활용능력에 미치는 영향요인에 관한 연구. '정보관리학회지', 22(4): 153-172 

  6. 日本圖書館協會 圖書館利用敎育委員. 2001. '圖書館利用敎育ガイドライン合冊版: 圖書館における情報リテラシ;支援サビスのために'. 東京: 日本書館協會. 

  7. American Library Association. 1989. Presidential Committee on Information Literacy. Final Report. Chicago: ALA 

  8. Association of College and Research Libraries. 2003. Assessing Student Learning Out comes for Information Literacy Instruction in Academic Institutions. Avery, E. F. ed. IL: American Library Association 

  9. 2000. Information Literacy Compe- tency Standards for Higher Education. [cited 2004. 8]. 

  10. Australian and New Zealand Institute for Information Literacy. 2004. Australian and New Zealand Information Literacy Framework: Principles, Standards and Practice. 2nd ed. Alan Bundy ed. Adelaide: Austrian and New Zealand Institute for Information Literacy 

  11. Bruce, C. 1997. The Seven Faces of Information Literacy. Adelaide: Auslib 

  12. California State University. 2000. CSU Information Competence Survey Report. California State University Chancellor's Office and the CSU Information Competence Assessment Task Force 

  13. Council of Australian University Librarians. 2001. Information literacy standards. first edition. Canberra: Council of Australian University Librarians. [cited 2006. 3. 2]. 

  14. Conference of Rectors and Principals of Quebec Universities. 2003. Information Literacy : Study of Incoming First-year Undergraduates in Quebec. Quebec: Bibliotheque nationale de Quebec 

  15. Doyle, C. S. 1992. 'Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990.' Final Report to National forum on Information literacy. ED351033 

  16. Dunn, K. 2002. 'Assessing Information Literacy Skills in the California State University: A Progress Report.' The Journal of Academic Librarianship. 28(1): 26-35 

  17. Kent State University. 2005. Project SAILS. [cited 2006. 2.1] 

  18. Maughan, P. D. 2001. 'Assessing Information Literacy among Undergraduates: a Discussion of the Literature and the University of California-Berkeley Assessment Experience.' College and Research Libraries, 62(1): 71-85 

  19. O'Connor, L. G & C. J. Radcliff & J. A. Gedeon. 2002. 'Applying Systems Design and Item Response Theory to the Problem of Measuring Information Literacy skills.' College and Research L: braries. November: 528-543 

  20. 2001. Assessing Information Literacy Skills: Developing a Standardized Instrument for Institutional and Longitudinal Measurement. ACRL TechNational Conference. Denver: Colorado 

  21. Orme, W.A. 2004. 'A Study of the Residual Impact of the Texas Information Literacy Tutorial on the Information Seeking Ability of First Year College Students.' College & Research Libraries. 65(3): 205-215 

  22. Portmann, C.A. and Roush, A. J. 2004. 'Assessing the Effects of Library Instruction', The Journal of Academic Librarianship. 30(6): 461-465 

  23. Roldan, M and Wu, Y.D. 2004. 'Building Context-Based Library Instruction.' Journal of Education for Business. 79(6): 323-327 

  24. Samson, S and Granath, K. 2004. 'Reading, Writing and Research: Added Value to University First-year Experience Programs.' Reference Services Review. 32(2): 149-156 

  25. Society of College and National & University Libraries. 1999. Information skills in higher education: a SCONUL position paper. [cited 2005. 12.20] 

  26. Smally, T. N. 2003. The Bay Area Community College Information Competency Assessment Project. [cited 2005. 12. 30]. 

  27. UCLA Library Instructional Services Advisory Committee. 2001. UCLA Library Information Competence at UCLA: Report of a Survey Project 

  28. Zurkowski, P. 1974. The Information Service Environment Relationships and Priorities. Washington, D.C. : National Commission on Libraries and Information Science. ED 100391 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로