$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국 문헌정보학 교육 및 연구의 발전 동향에 대한 연구
A Study on the Library & Information Science Education and Research Development in Korea 원문보기

정보관리학회지 = Journal of the Korean society for information management, v.23 no.2 = no.60, 2006년, pp.185 - 206  

오경묵 (Department of Library and Information Science, Sookmyung Women's University) ,  장윤금 (Department of Library and Information Science, Sookmyung Women's University)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 논문은 우리나라에서 문헌정보학 교육과 연구 분야에서의 활동과 실적을 조사 및 정리해 보고, 이 분야 발전을 위하여 앞으로의 방향을 모색해보는데 연구 의의가 있다. 연구결과 문헌정보학 분야에서의 주요 이슈는 다음과 같이 나타났다. 1) 국내 문헌정보학과들은 교과과정을 꾸준히 재구성 중에 있다. 2) IT 교육을 강화해나가고 있다. 3) (주제) 전문직 사서를 배출하기 위하여 학부과정에서 복수전공 과정을 도입하고 있다. 4) 연구영역에서 활발한 분야는 도서관경영, 정보조직, 정보학 등으로 나타났다. 5) 최근 들어 연구 분야가 다양화되고 있는데 정보검색, 기록관리, 출판 분야로 영역이 확장되고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study examines the history and issues of the LIS field in Korea in order to identify problems of the current librarian education & research areas and provide a new direction for development in this field. As the result of the research, the issues in the department of LIS are found as follows : ...

주제어

참고문헌 (18)

  1. Buckland, Michael K. 1996. 'The Liberal Arts of Library and Information Science and the Research University Environment.' In : Second International Conference on conceptions of the Library and Information Science : Integration in Perspective. Proceedings. Ed : P. Ingwersen, N. O. Pors. Copenhagen : Royal School of Librarianship. pp.75-84.[cited 2006.4.3]. 

  2. Budd, John M. 1999. 'Teaching for Technology : Current Practice and Future Direction.' Information Technology and Libraries, 18(2) : 78-83 

  3. Chung, Jin-Sik. 2001. An Analytical Study on Research Trends of Library and Information Science in Korea : 1996-2000. Journal of the Korean Society for Library & Information Science, 35(3) : 55-78. (in Korean) 

  4. Editorial Committee for Understanding LIS. Korean Society for Library and Information Science. 2004. Understanding Library & Information Science, Seoul : KLA. (in Korean) 

  5. Koenig, Michael E.D. and Charles Hildreth. 2002. 'The End of the Standalone Library School.' Library Journal, 127(11) : 40-42 

  6. McInerney, Claire, Alex Daley, and Kay E. Vandergrift. 2002. 'Broadening Our Reac : LIS Education for Undergraduates.' American Libraries, 33(2) : 40-43 

  7. Meadows, A. J. 1998. Communicating research. London : Academic Press 

  8. Nam, Young-Joon & Oun-Soon Heo. 2005. 'A Study on the Curriculums of Library and Information Science for Subject Specialist.' Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(3) : 39-64. (in Korean) 

  9. Noh, Younghee. 2005. 'A Comparative Study on the Curriculum Development of Library & Information Science in Korea in Line with the Structural Shifts of the Society.' Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(1) : 479-503. (in Korean) 

  10. Noh, Younghee. 2005. 'A Study on Development and Utilization of Specialized Programs in Curriculum of Library and Information Science.' Journal of Korean Library and Information Science Society, 39(1) : 59-80. (in Korea) 

  11. Oh, Kyung-Mook. 1999. 'Recent Trends of Library & Information Studies in the United Kingdom' Journal of the Korean Society for Library & Information Science, 33(2) : 170-174. (in Korean) 

  12. Oh, Se-Hoon. 2005. 'A Study on the Research Trends of Library & Information Science in Korea by Analyzing Journal Articles and the Cited Literatures.' Journal of the Korean Society for Information Management, 22(3) : 383-389. (in Korean) 

  13. Park, Il-Jong. 2000. A Study of the Present Status and Curriculum Reformation of Library and Information Science Program in Korea, Journal of Korean Library and Information Science Society, 31(2) : 197-221. (in Korean) 

  14. Sohn, Jung-Pyo. 2003. 'An Analytical Study on Research Trends of the Master's & Doctor's Dissertations in the Field of Library & Information Science in Korea : 1959-2002,' Journal of Korean Library and Information Science Society, 34(4) : 26. (in Korean) 

  15. Um, Young-Ai. 2003. A Study on the Core Courses of the Departments of Library and Information Science, Journal of Korean Library and Information Science Society, 34(3) : 33-49. (in Korean) 

  16. Kyungpook National University. Dept. of Library and Information Science. [cited 2006.3.13]. 

  17. Sungkyunkwan University. Dept. of Library and Information Science. [cited 2006.3.13] 

  18. Yonsei University. Dept. of Library and Information Science. [cited 2006.4.3]. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로