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디젤 기관 단일 영역 모델 열발생율 계산의 오차 보상에 관한 연구
A Study on the Heat Release Analysis to Compensate the Error due to Assumption of Single Zone in Diesel Engine 원문보기

한국마린엔지니어링학회지 = Journal of the Korean Society of Marine Engineering, v.30 no.5, 2006년, pp.572 - 579  

류승협 (현대중공업 엔진연구실) ,  김기두 (현대중공업 엔진연구실) ,  윤욱현 (현대중공업 엔진연구실) ,  하지수 (현대중공업 엔진연구실)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Accurate heat release analysis based on the cylinder pressure trace is important for evaluating combustion process of diesel engines. However, traditional single-zone heat release models (SZM) have significant limitations due mainly to their simplified assumptions of uniform charge and homogeneity w...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 공간적 불균일성에 의한 효과를 평가하여 쉽고 적합한 방법으로 단일 영역 모델 열발 생율 계산에서의 오차를 보상하는 방법을 제안한다. 이를 위해 다차원 모델에 기반을 둔 전산에 의한 연소 해석을 통하여 실린더 압력과 열발생율을 획득하였다.

가설 설정

  • 실린더 체적 내에서 균일한 조성을 가진 단일 혼합물이 연소에 참여한다고 가정하고, 또한 연소 과 정 동안 이상 기체 거동 및 분자량이 일정하다고 가정하면 열역학 제 1법칙에 의해 열발생율은 (1)과 같다.
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참고문헌 (4)

  1. Kammimoto,T., Minagawa,T. and Kobori,S., 'A two-zone model analysis of heat release rate in diesel engines', SAE paper 972759, 1997 

  2. Cheng,W. and Gentry,R., 'Effects on Charge non-uniformity on diesel heat release analysis', SAE paper 861568, 1986 

  3. Gatwoski,J.A., Balles,E.N., Chun,K.M., Nelson, F.E., Ekchian,J.A. and Heywood J.B., 'Heat release analysis of engine pressure data'. SAE paper 841349, 1984 

  4. Brunt,M.F.J.,Rai,H. and Ematage, A.L., 1999, 'Calculation of heat release in direct injection diesel engines, SAE 1999-01-0187, 1999 

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