$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

전남 일부 농.어촌 지역 청소년의 성별에 따른 식습관과 식생활 태도 및 영양지식의 비교
Comparison with Dietary Habits, Dietary Attitudes and Nutritional Knowledge According to Sex of Teenagers in Jeonnam Province 원문보기

대한지역사회영양학회지 = Korean journal of community nutrition, v.11 no.4, 2006년, pp.459 - 468  

장혜순 (군산대학교 자연과학대학 생활과학부 식품영양전공) ,  노승미 (군산대학교 교육대학원 가정교육전공)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate dietary habits, dietary attitudes, perceptions for nutritional importance, nutritional knowledge and frequency of food intake to get the basic data of effective nutritional knowledge to form desirable dietary habits of students. This study was carried out...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 전남 일부 농 . 어촌 지역을 중심으로 성장기에 있는 청소년들의 성별에 따른 식습관, 식생활 태도 및 영양의 중요성에 대한 인식도, 영양지식, 식품섭취 빈도를 조사하여 식생활의 특징과 문제점들을 파악함으로써 학생들의 바람직한 식습관 형성을 위한 효과적인 영양교육의 기초자료를 얻고자 하는데 목적이 있다.

가설 설정

  • 6) 섭취 빈도가 높은 식품은 곡류, 고기. 생선.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (26)

  1. Chang HS, Ham IO (2001): A study on attitude of middle school students in Kunsan city, Jeonbuk Province. Kor J Human Ecology 4(2): 94-109 

  2. Cho KY (1993): The study on the dietary behavior and the state of health of boy's and girls' middle school students. A master's thesis, Graduate school of education, Hanyang University 

  3. Cho MS (2000): A comparative study on dietary behaviors and food perception of middle school students classified by body weight and gender. A master's thesis, Graduate school of education, Chungang University 

  4. Han HY (1997): Effects of nutrition education program on nutrition knowledge, attitude, food habits, food preference and plate wastes of elementary school children attending national school lunch program. A master's thesis, Graduate school of Kangnung National University 

  5. Jin YH (2001): The study dietary habits, dietary behaviors and nutrition knowledge of middle school students in the small city. J Kor Diet Assoc 7(4): 320-330 

  6. Jung BM, Choi IS (2003): A study on obesity and food habit of adolescents in Yeosu, Jeonnam Area. Kor J Comm Nutr 8(2): 129-137 

  7. Kim HA, Kim EK (1996): A study on effects of weight control program obese children. Kor J Nutr 29(3): 307-320 

  8. Kim MS (1990): Studies on the real condition of high school girl's eating habits, A master's thesis, Graduate school of Youngnam University 

  9. Kim SH (1999): Children's growth and school performance in relation to breakfast. J Kor Diet Assoc 5(2): 215-224 

  10. Kim SH, You CH, Kim SH, Lee SS, Kang YH, Chang NS (1995): Nutrition in family, Shinkwang Publishing Co., Seoul 

  11. Kwon WJ, Chang KJ, Kim SK (2002): Comparison of nutrient intake, dietary behavior, perception of body image and iron nutritional status among female high school students of urban and rural areas in Kyunggi-do. Kor J Nutr 35(1): 90-101 

  12. Lee BS (2004): A comparative study on dietary life and recognition of diet related factors in elementary, middle and high school Students. J Kor Diet Assoc 10(3): 364-374 

  13. Lee JS (2003): The effects of gender, obesity rate, nutrition knowledge and dietary attitude on the dietary self-efficacy of adolescents. Kor J Comm Nutr 8(5): 652-657 

  14. Lee JW, Na HS (1996): Pressure distribution of adolescents in Taejon city and its relationship with obese index and service environmental factors. Kor J Comm Nutr 1(2): 178-188 

  15. Lee SU, Seung JJ, Kim EJ, Kim MH (2000a): A study on nutritional attitude, food behavior and nutritional status according to nutrition knowledge of Korean middle school students. Kor J Comm Nutr 5(3): 419-431 

  16. Lee WM, Kim ES, Lee YN (1999): Evaluation of food behavior of secondary school students in Seoul and Kyunggi Area. J Kor Diet Assoc 5(1): 85-98 

  17. Lee YJ, Kim GM, Chang KJ (2000b): The analysls of effect on nutrition education of elementary school children, Inchon. J Kor Diet Assoc 6(2): 86-96 

  18. Ministy of Health & Welfare (2002): Report on 2001 national nutrition survey I 

  19. Moon SJ, Koo JO, Lee JW, Choi HM (1995): Nutrition in lifecycle, Hyoil Publishing Co., Seoul 

  20. Park ES, Lee YS, Joo EJ (1996): Effects of nutrition knowledge and food habits on nutrient intake in high school girl students. J East Asia Diet Life 6(2): 167-176 

  21. Park MH, Choi YS, Kim YJ (2002): Comparisons of food preference and nutrient intake of students of elementary school and middle school providing school food service in Nam Jeju Gun. J Kor Diet Asso 8(4): 342-358 

  22. Park SJ, Kim EJ (2000): A retrospective study on the status of obesity and eating and weight control behaviors of elementary school children in Inchon. J Kor Diet Assoc 6(1): 44-52 

  23. Seo JH (2000): The relationship between adolescents' nutrition knowledge, food attitude and food practice in Taejon. A master's thesis, Graduate school of Chungnam National University 

  24. Sun JH (1999): A study on the eating behavior of middle school students in Kwangju area. A master's thesis, Graduate school of education, Chonnam National University 

  25. Sung MJ (2000): A Study on the food preference and intake of high school students in Chuncheon city. A master's thesis, Graduate school of Chungnam National University 

  26. Yang KH (2002): High school girl's eating habits according to their living environment and their way of thinking about their body weight. A master's thesis, Graduate school of health and environment, Wonkwang University 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로