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논문 상세정보

장대터널 굴착시 발파-라이닝 병행시공 사례연구

A Case Study on the Construction of Concrete Lining in Parallel with Blasting in a Long Tunnel

초록

최근 들어 터널이 장대화 되면서 시공시 공기와 공사비를 감축할 수 있는 방안이 다양하게 강구되고 있다. 그러나 장대터널의 특성상 터널굴착작업이 종료된 후 콘크리트 라이닝 타설작업이 시작될 경우 공사기간 이 상당히 지연될 수밖에 없다 이에 따라 계룡터널에서는 도로터널에서 반드시 설치되는 콘크리트 라이닝 공 정과 관련하여 소요되는 공기를 단축시키기 위해 터널굴착 발파와 병행하여 라이닝을 시공하는 연구를 수행하였다. 실험은 터널막장 후방에 일정한 거리별로 모두 4 곳의 모형라이닝을 설치하고 발파계측 및 콘크리트 물성 실험을 실시하여 반복적인 발파진동하에서 콘크리트 라이닝에 영향을 미치지 않는 안전이격거리를 도출하였다. 또한 병행시공 현장적용시 환기 및 설비 재배치를 통해 작업환경을 개선하여 시공성을 확보할 수 있는 방안을 간략히 소개하고자 한다.

Abstract

The various alternatives to reduce the construction period and cost in the wide and long tunnel have been attempted recently. However, the concrete lining forming process after finishing tunnel excavation may delay construction period considering the specific conditions of the wide and long tunnel. The concrete lining is indispensible for the road tunnel. For this reason, the blasting-lining synchronizing study had been carried out to reduce construction period in the Gyea-Ryong Tunnel. Lining models were installed at four different distance conditions the floor of the tunnel. After model installation, hundreds of blasting vibration measurements and concrete material tests were performed to calculate the safe distance between blasting point and concrete lining form. The study also introduces a method which can obtain the better ability of construction by improving working environment with the ventilation and the relocation of tunnel equipments in the working places.

참고문헌 (5)

  1. 한국지질자원연구원, 2003, 미시령터널 굴진발파-구조물 병행시공 영향평가 연구보고서 
  2. Hulshizer, A. J. and A. J. Desai, 1984, Shock Vibration Effects on Freshly Placed Concrete, J. Construction Engineering & Management, Vol. 110, No. 2, pp. 266-285 
  3. U.S. Department of Transporatation, 1991, NHI Course No. 13211, Rock Blasting and Overbreak Control, pp. 273-274 
  4. 한국자원연구소, 1996, 발파진동이 콘크리트 구조물의 건축에 미치는 영향평가 및 발파설계지침 수립 연구보고서 
  5. 유지오, 2005, 공사중 환기설비, 한국터널공학회지, Vol. 7, No. 1, pp. 12-31 

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