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차량용 타이어의 마멸손상에 관한 고장사례 연구
Failure Studies on the Wear Scars of an Automotive Tire 원문보기

윤활학회지 = Journal of the Korean Society of Tribologists and Lubrication Engineers, v.23 no.5, 2007년, pp.228 - 233  

이일권 (대림대학 자동차과) ,  김청균 (홍익대학교 트라이볼로지 연구센터)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This paper presents the case studies on the friction related wears of an automotive tire, which is strongly connected to the safety and comfort of a driver during a running of a car. Wear scars of a tire tread are affected by various causes such as an air pressure, a wheel alignment, a driving speed...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 타이어는 마멸작용에 의한 트레드(tread) 표면의 손상과 운전자의 운전습관에 의한 마멸 등에 관련된 트라이볼로지 특성을 실제로 운행된 차량의 타이어에 대하여 고장사례를 중심으로 고찰하고자 한다.

가설 설정

  • . 차량 바퀴의 휠 얼라인먼트가 불량할 경우는 타이어의 좌우측 부분에서 한쪽으로 편마멸이 진행된다.
  • . 타이어의 공기압이 규정보다 낮을 때는 타이어의 숄더 부위에서 과다한 마멸이 발생하고, 반대로 공기압이 높을 때는 타이어의 중앙부에서 과다한 마멸이 진행된다.
  • . 타이어의 외부에 부착된 이물질로 인해 타이의 휠 밸런스가 불량해지면 마멸 또는 심각한 손상이 발생한다.
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참고문헌 (8)

  1. Chung Kyun Kim, 'Introduction to Engineering Tribology,' BD Publishing Co. 2002 

  2. 김청균, 트라이볼로지, 형설출판사, 2006 

  3. Korea Society Automotive Engineering, 'Handbooks of Automotive Technology II,' 1996 

  4. Hangwoo Kim, et al., 'Tire engineering,' 2000 

  5. Korea Tire Industry Society, 'Wear of a Tire using a passenger car,' 1990 

  6. Maintenance Manual of Hyundai Motors Co., 2006 

  7. Maintenance Manual of Kia Motors Co., 2005 

  8. Maintenance Manual of GM Daewoo Motors Co. 2006 

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