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미국 의류산업의 현 동향 -첨단 맞춤화와 개별화의 사례들을 중심으로-
Cases of Extreme Customization and Personalization -Current Trends of Textiles and Apparel Industry in the United States- 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.31 no.12, 2007년, pp.1710 - 1720  

이영아 (Dept.of Textiles & Consumer Sciences, Florida State University)

초록

과도한 국제경쟁, 예측하기 어려운 소비자들의 소비동향, 상품의 다양성과 상품의 사용 기간 단축을 포함한 환경의 변화들은 미국 의류산업에 혁신적 변화를 촉구해 왔다. 미국 의류업계는 이러한 도전들을 극복하기 위한 방편으로 소비자 중심의 사업 체계로 전환해 왔다. 의류업계는 저가격 중심의 대량생산이 아닌 정보기술, 유동성 있는 생산과정, 의류업계의 혁신적 조직구성을 접목한 맞춤형 주문제작 형태를 늘여가기 시작하였다. 이는 소비자들 각각의 필요를 충족시키기 위해 상품과 서비스의 범위를 넓히기 위한 수단인 것이다. 이 글은 현 미국 의류산업의 동향을 살펴보고 몇몇 혁신적 의류사업체들이 어떤 형태로 소비자들을 만나고 있는가를 제시한다. 이는 극도의 정보산업과 혁신적 기술산업의 접목을 추구하는 미국 의류산업의 현황을 잘 보여주며 미국 의류업계들이 과도한 국제경쟁 사회 속에서 이익추구를 위한 탈출구를 어떻게 마련하고 있는 지를 보여주는 좋은 예가 된다. 더 나아가 이는 한국 의류업계가 혁신적 전환을 시도할 시 좋은 예들로 사용되어 질 수 있을 것이다.

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Environmental changes, including intensive international competition, unpredictable consumer demand, and market trends of variety and short product life cycles, have compelled the U. S. textiles and apparel industry to focus increasingly on the consumer as a way to meet these challenges. The industr...

주제어

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문제 정의

  • [TC]2 has scanned 10, 000 volunteers for the SizeUSA project, a size study of more than 6, 000 women co-sponsored by 31 retailers and brands. The project's aim was to help merchandisers improve overall fit. Although the technology is new, some of the companies have already applied the findings.
  • In creating an unique experience for consumers and in response to consumer demand for personalized products, product designers and developers are increasingly offering products customized to meet the individual consumer's needs. This paper presents a few cases of leading-edge technology application on customization and breakthrough concepts in personalization, with a view to raising the level of debate on these issues to its highest level.
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참고문헌 (20)

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