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소형항공기용 복합재료 인증시험
Advanced Methodology of Composite Materials Qualification for Small Aircraft 원문보기

한국항공우주학회지 = Journal of the Korean Society for Aeronautical & Space Sciences, v.35 no.5, 2007년, pp.446 - 451  

이호선 (한국항공우주연구원 발사체미래기술연구실) ,  민경주 (한국항공우주연구원 나로우주센터)

초록

그동안 소형항공기에 사용하는 재료에 대해서도 대형항공기와 동일하게 요구하여 왔으나, 대형항공기 제조사에 비해 규모가 작은 소형항공기 제조사에서는 이 기준을 맞추기 위하여 많은 시험을 수행해야 하므로 큰 어려움을 겪어왔다. 최근 미국 FAA/NASA에서는 새로운 정책으로 요구조건을 변경하여 복합재 소형항공기를 인증하여 소형항공기 산업을 발전시키고 있다. 본 논문에서는 새롭게 바뀐 복합재료 인증 방법론에 대하여 설명하고, 예로서 이 방법을 사용하여 국산 350°F 탄소섬유/에폭시 복합재료의 설계허용값을 산출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Since the introduction of advanced composite materials for use in aircraft, the material qualification has been a costly burden to the small airframe manufacturer. For each manufacturer, extensive qualification testing has often been performed to develop the base material properties and allowables a...

주제어

참고문헌 (14)

  1. AC 25.613, Material Strength Properties and material Design Values, Federal Aviation Administration, U.S. Department of Transportation 

  2. Rice R. C. Randall J. G., and Bakuckas, J. G. 'MMPDS Handbook', 7th Joint DOD/FAA/NASA Conference on Aging Aircraft, New Orleans, LA, U.S., September 10, 2003 

  3. MIL HDBK-17 49th Coordination Meeting, in Santa Monica, CA, U.S., Dec 6, 2005 

  4. Tomblin, J., et. al., Material Qualification Methodology for Epoxy-Based Prepreg Composite Material Systems, Advanced General Aviation Transport Experiments, February 1999 

  5. Code of Federal Regulation, Title 14, Airworthiness Standards: Part 23, 2005 

  6. Ilcewicz, L., Cheong, L., 'FAA Advisory Circular', FAA Workshop on Composite Material Control, Chicago, IL, U.S., Sep 16, 200 

  7. Material Qualification and Equivalency for Polymer Matrix Composite Material Systems, U. S. Department of Transportation Report, DOT / AR-00 / 47, 2002 

  8. Ilcewicz, L., 'Composite Certification', 4th Canadian-International Composites Conference, Ottawa, Canada, August 20, 2003 

  9. Shyprykevich, P., 'Test Methods for Design Allowables for Fibrous Composites', ASTM STP 1003, C.C. Chamis, Ed., American Society for Testing and Materials, Philadelphia, PA, 1989, pp. 111-135 

  10. MIL HDBK-17 41th Coordination Meeting, in Denver, CO, U.S., June 5, 2002 

  11. MIL HDBK-17 39th Coordination Meeting, in Coeur d'Alene, ID, U.S., March 22, 1999 

  12. Wegner, P.M., and Adams, D.F., 'Verification of the Combined Load Compression (CLC) Test Method', Report No. DOT/FAA/ AR-00/26, Federal Aviation Administration Technical Center, Atlantic City, New Jersey, August 2000 

  13. 항공법, 1991. 12. 14 제정, 법률 제 4435호 

  14. 항공안전본부 고시 제2002-8호, 제5장, 2002년 8월 12일 

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