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논문 상세정보

상업공간의 브랜드 이미지와 표현경향(表現傾向)에 관한 연구 - 프라다 리테일 샵을 중심으로

A Study of brand image and expressive trends in commercial spaces - Focusing on the analysis of Prada Retail Shop -

Abstract

The $21^{st}$ century is the age of sentiment and image. As industrial development pushes the demands of consumers for various goods, the marketing patterns of these goods have individualized. They are expressions embedded with various meanings. Retail shops, now going beyond the practical purpose of display and sales of goods, enhancing brand images and establishing a consumer-oriented strategy, play a key role in reacting to and creating overall cultural issues. This study will analyze and investigate the Prada retail shop, which has distinguished its brand image and effectively promoted its identity through a sustained management strategy. The Prada retail shop has established an image of a cultural icon through cultural marketing. It suggests individuality and creativity along with diversity It reflects the basic concepts of cultural marketing, freedom of expression combined with information and high technology. The Prada building symbolizes the brand itself. To foster these kinds of retail shops, data and information based on continuous studies must be provided and shared, and also the systematic reinterpretation and the effective presentation of expressive trends in interior design needs to be studied on an ongoing basis.

저자의 다른 논문

참고문헌 (12)

  1. 강소연, 패션 리테일 샵의 실내디자인 표현경향에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 209호, 2006. 3 
  2. 김주연, 패션 브랜드 이미지에 대한 건축가의 해석과 표현, 국민대학교 석사논문, 2005 
  3. 김민주 외, 컬덕 시대의 문화마케팅, 서울문화재단, 2005 
  4. 박애진, 리테일 샵에 나타난 공간체험의 도입성향에 관한 연구, 건국대학교 석사논문, 2003 
  5. Ian Luna, 'Retail / Architecture + Shopping', Published by Rizzoli international Publications, Inc. 2003 
  6. A. pohlman and S. mudd, Market; Image as a function of group and product type; A quantitative approch, Jurnal of applied psychology, 1973 
  7. 강소연, 패션매장에 나타난 미니멀리즘(Minimalism)의 특성과 실내공간 구성에 관한 연구, 홍익대학교 석사논문, 1999 
  8. 김정란, 소비자 지향 브랜드 커뮤니케이션 공간 디자인에 관한 연구, 홍익대학교 석사논문, 2004 
  9. H. Castle, 'Fashion + Architecture', Vol. 70, No. 6, 2000 by John Wiley & Sons Limited 
  10. Neil Bingham, The New Boutique Fashion and Design, First Published 2005 by Merrell Publishers Limited 
  11. Eleanor Curtis, Fashion Retail, Published in Great Britain in 2004 by Willey-Academy, a division of John Willey & Sons Ltd 
  12. 월간, POAR, 2005. 5, VOL. 109 

이 논문을 인용한 문헌 (1)

  1. Lee, Jin-Young ; Kim, Sung-Wook ; Jeon, You-Chang 2013. "A Study on the Architectural Image of Contemporary Architecture and the Brand Marketing - Focus on the skin design of flagship stores -" 한국실내디자인학회 논문집 = Journal of Korean Institute of Interior Design, 22(1): 11~18 

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