최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.25 no.3 = no.87, 2007년, pp.151 - 168
최나야 (서울대학교 아동가족학과) , 이순형 (서울대학교 아동가족학과 생활과학연구소)
The purpose of this study was to investigate the causal relationship of kindergarteners' alphabet knowledge to their ability to read words, in connection with the features of the Korean alphabet 'Hangul'. A total of 289 children aged four to six from three kindergartens in Busan participated in the ...
권수정 . 최보라(2002). 비계설정된 쓰기 기법이 유아의 쓰기 능력에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 7(2), 39-62
권오식 . 윤혜경(1996). 4, 5세 아동의 읽기발달에 관한 연구 아동. 가족복지 연구, 1, 1-26
권오식 . 윤혜경 . 이도헌(2001). 한글 읽기 발달의 이론과 그 응용. 한국심리학회지: 일반, 20(1), 211-227
김선옥(2005). 유아의 읽기에 영향을 미치는 변인 연구: 단기 종단적 접근. 유아교육연구, 25(1), 129-146
김정수(1990) 한글의 역사와 미래. 서울: 열화당
김현자 . 조중열(2001) 학령전 아동에서 음운인식, 시각지각 및 한글 읽기와의 관계. 한국심리학회지 : 발달, 14(2), 15-28
김혜련(1998). 유치원 아동을 위한 읽기 준비 프로그램의 효과에 관한 연구, 아동학회지, 7(1), 73-84
박권생(1993). 한글 단어 재인에 관여하는 정신 과정. 한국 심리학회지: 실험 및 인지, 5, 40-55
신문희 . 정미경(1994). 4, 5세 유아를 위한 읽기지도 방법에 관한 연구, 유아교육연구, 14(2), 21-39
연세대 한국어 편찬실(1991). 한글 음절빈도순 목록. 서울연세대학교 출판부
윤혜경(1997a). 아동의 한글 읽기 발달에 관한 연구: 자소-음소 대응 규칙의 터득을 중심으로. 부산대학교 박사 학위 논문
윤혜경(1997b). 한글 읽기에서 '글자 읽기' 단계에 관한 연구. 인간발달연구, 4(1), 66-74
윤혜경 (2001). 한글 해호화 과정의 특성. 인간발달연구, 8(1), 27-40
윤혜경 . 권오식(1994). 한글의 음운부호화가 한글 지각에 미치는 효과에 관한 발달적 연구. 한국심리학회지: 발달, 7(1), 151-163
윤혜경 . 권오식 . 안신호(1995). 한글 터득에 관여하는 글자 특성에 관한 연구. 부산대학교 사회과학논총, 14(22), 111-129
이문옥(1997). 5세 아동과 1학년 아동의 읽기 . 쓰기 발달과 가정 문해환경의 상관관계 연구. 교육학연구, 35(3), 263-281
이문옥(2003). 유아 읽기 지도에 관한 이론적 고찰. 열린유아 교육연구, 8(2), 201-220
이문정 (2004). 한글의 문자 특성에 적합한 유아 읽기, 쓰기 교육. 미래유아교육학회지, 11(1), 169-192
이익섭(1992). 국어표기법 연구. 서울: 서울대학교출판부
이익섭(2000). 국어학 개설. 서울: 학연사
이차숙(1999a). 유아의 음운인식과 원기 능력과의 관계에 관한 연구. 교육학연구, 37(1), 389-406
이차숙(1999b). 읽기 과정에서 단어 재인의 역할에 대한 이해. 유아교육연구, 19(1), 133-150
이차숙(2000). 초기 읽기의 지도의 개념적 모형. 유아교육연구, 20(1), 5-25
이차숙(2003). 한글의 특성에 따른 한글해독지도방법 탐색. 유아 교육연구, 23(1), 5-24
조규영 . 진영선(1991). 회전된 한글 단어 읽기에서 음절의 수 및 시각의 효과. 한국심리학회지: 실험 및 인지, 3, 63-75
최나야(2007). 자모 지식, 음운론적 인식 및 처리능력이 유아의 한글 단어 읽기에 미치는 영향. 서울대학교 박사학위 논문
Adams, M. J.(1990). Beginning to read: Thinking and print. Cambridge, M.A.: MIT Press
Adams, M. J.(1994). Beginning to read: Thinking anad learning about print. Cambridge, M.A.: MIT Press
Australian Centre for Social Innovations: ACSION(2002). The 'Great Letters' of the Korean writing system. 인터넷자료. http://hmre.virnet.net.au/~ozideas/writkor.htm
Badian, N. A.(2000). Do preschool orthographic skills contribute to prevention of reading? In N. Badian (Ed.), Predivtion and prevention of reading failure(pp. 31-56). Timonium, M.D.: York Press
Barron, R. W., Golden, J. O., Seldon, D. M., Tait, C. F., Mrrmurek, H. H. C. & Haines, L. C.(1992). Teaching preparing skills with a talking computer: Letter-sound knowledge and print feedback facilitate nonreaders' phonological awareness training. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 4, 79-204
Bloodgood, J. W.(1999). What's in a name? Children's name writing and literacy acquisition. Reading Research Quarterly, 34(3), 342-367
Burghess, S. R. & Lonigan, C. J.(1998). Bidirectional relations of phonological sensitivity and prereading abilities: Evidence from a preschool sample. Journal of Experimental Child Psychology, 70, 117-141
Byrne, B.(l998). The foundation of literacy: The child's acquisition of the alphabetic principle. Hove, UK: Psychology Press
Chard, D. J., Simmons, D. C & Kameenui, E. J.(1998). Word recognition: Instuctional and curricular basics and implications. In D. Simmons & E. J. Kameenui (Eds.), What reading research tells us about children with diverse learning needs: Bases and basics (pp. 141-167). Mahwah, N.J.: Erlbaum
Cho, J. & McBride-Chang, C.(2005). Correlates of Korean Hangul acquisition among kindergarteners and second graders. Scientific Studies of Reading, 9(1), 3-16
Choi, N.(2005, June). Predictors of Korean preschoolers' words and sentences reading. Paper presented at the 12th Annual Meeting of SSSR(Society for the Scientific Study of Reading). Toronto, ON
Daneman, M.(1991). Individual differences in reading skills. In R. Barr, M. Kamil, P. Mosenthal, & P. D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research, (Vol.2, pp. 512-538). NY: Longman
Dodd, B. & Carr, A. (2003). Young children's letter-sound knowledge. Language, Speech & Hearing Services in Schools, 34(2), 128-137
Duncan, L. & Seymour, P.(2000). Socio-economic differences in foundation-level literacy. British Journal of Psychology, 91, 145-166
Edelski, C., Altwerger, B. & Flores, B.(l991). Whole language: What's the differences? Pottsmouth, NH: Heinemann
Ehri, L.(1983). A critique of five studies related to letter name knowledge and learning to read. In L. Gentile, M. Kamil, & J. Blanchard(Eds.), Reading research revisited(pp. 47-63). Columbus, OH: Merill
Ehri, L.(1991). Learning to read and spell words. In L. Rieben & C. A Perfetti(Eds.), Learning to read: Basic research and its implications(pp. 105-120). Hillisdale, N.J.: Erlbaum
Fletcher, J. M & Lyon, G R(2002). Reading: A research-based approach. Palo Alto, Calif: Hoover-Institute
Frith, U.(1985). Beneath the surface of developmental dyslexia. In K. E. Patterson, J. C. Marshall & M Coltheart(Eds.), Surface dyslexia. Hillsdale, N.J.: Erlbaum
Harris, M. & Hatano, G.(Eds. 1999). Learning to read and write: A cross-linguistic perspective. N.Y.: Cambridge University Press
Hecht, S., Burgess, S., Torgesen, J., Wagner, R. & Rashotte, C. (2000). Explaining social class differences in growth of readig skills from beginning kindergarten through forth-grade: The role of phonological awareness, rate of access, and print knowledge. Reading and writing: An Interdisplinary Journal, 12, 99-127
Juel, C.(1991). Beginning Reading. In R. Baarr, M. Kamil, P. Mosenthal & P. D. Pearson(Eds.), Handbook of reading research, Vol. II(pp. 759-788). NY: Longman
Kaminsky, R. A. & Good, R. H.(1996). Towards a technology for assessing basic early literacy skills. School Psychology Review, 25, 215-227
Lamme, L. L. & Childers, N.(1983). The composing processes of three young children. Research in the Teaching of English, 17, 33-50
Lovett, M. W. Warren-Chaplin, P. M., Ransby, M. J. & Borden, S. L.(1990). Training the word recognition skills of reading disabled children: Treatment and transfer effects. Journal of Educational Psychology, 82, 769-780
Mann, V. A. (1984). Longitudinal prediction and prevention of early reading difficulty. Annals of Dyslexia, 34, 117-136
Mann, V. A. & Foy, J. G.(2003). Speech development, perception, and production; Components of reading; Defining mathematics learning disability. - Phonological awareness, speech development, and letter knowledge in preschool children. Annals of Dyslexia, 53, 149-173
McGee, L. M & Richgels, D. J.(1989). 'K is Kristen's': Learning the alphabet from a child's perspectives. The Reading Teacher, 43(3), 216-225
Morris, D., Bloodgood, J. & Perney, J.(2003). Kindergarten predictors of first- and seconf-grade reading achievement. The Elementary School Journal, 104(2), 93-109
National Institute of auld Health and Human Development(2001). Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instructions. http://www.nichd.nih.gov/publications/nrp/report.pdf
Oudeans, M. K.(2003). Integration of letter-sound correspondence and phonological awareness skills of blending and segmenting: A pilot study examining the effects of instructional sequence on word reading for kindergarten children with low phonological awareness. Learning Disability, 26(4), 258-280
Read, C. A, Zhang, Y., Nie, H. & Ding, B.(1986). The ability to manipulate speech sounds depends on knowing the alphabetic reading. Cognition, 24, 31-44
Sampson, G. (1990). Writing system
신상순 역(2000). 세계의 문자 체계. 서울: 한국문화사
Storch, S. & Whitehurst, G.(2002). Oral language and code-related precursors to reading: Evidence from a longitudinal structural model. Developmental Psychology, 38, 934-947
Taylor, I. & Taylor, M(1995). Writing and literacy in Chinese, Korean, and Japanese. Amsterdam: Benjamins
Torgesen, L. Wagner, R. & Rashotte, C.(1997). The prevention and remedation of severe reading disabilities: Keeping the end in mind. Scientific Studies of Reading, 1, 217-234
Treiman, R.(1993). Beginning to spell: A study of first-grade children. NY: Oxford University Press
Treirran, R. & Broderick, V. (1998). What's in a name: Children's knowledge about the letters in their own name. Journal of Experimental Child Psychology, 70, 97-116
Treirran, R., Tmcoff, R., Rodriguez, K., Mouzaki, A. & Francis, D. J.(1998). The foundations of literacy: Learning the sound of letters. Child Development, 69(6), 1524-1540
Walsh, D. L. Price, G. G. & Gillingham, M. G.(1988). The critical but transitory importance of letter naming. Reading Research Quarterly, 23, 108-122
Welsch, J. G., Sullivan, A & Justice, L.(2003). That's my letter!: What preschoolers' name writing representations tell us about emergent literacy knowledge. ?Journal of Literacy Research, 35(2), 757-776
Worden, P. E. & Boettcher, W.(1990). Young children's acquisition of alphabet knowledge. Journal of Reading Behavior, 22, 277-295
Yoon, H. K., Bolger, D. J., Kwon, O. S. & Perfetti, C. A. (2002). Subsyllabic units in reading: A difference between Korean and English. In L. Verhoeven, C. Elbro, & P. Reitsma(Eds.), Precursors of functional literacy(pp. 139-164). Amsterdam: Benjamins
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.