$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한글 자음과 모음에 대한 유아의 지식이 단어 읽기에 미치는 영향
The Effects of Alphabet Knowledge on Korean Kindergarteners' Reading of Hangul Words 원문보기

한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.25 no.3 = no.87, 2007년, pp.151 - 168  

최나야 (서울대학교 아동가족학과) ,  이순형 (서울대학교 아동가족학과 생활과학연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the causal relationship of kindergarteners' alphabet knowledge to their ability to read words, in connection with the features of the Korean alphabet 'Hangul'. A total of 289 children aged four to six from three kindergartens in Busan participated in the ...

주제어

참고문헌 (70)

  1. 권수정 . 최보라(2002). 비계설정된 쓰기 기법이 유아의 쓰기 능력에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 7(2), 39-62 

  2. 권오식 . 윤혜경(1996). 4, 5세 아동의 읽기발달에 관한 연구 아동. 가족복지 연구, 1, 1-26 

  3. 권오식 . 윤혜경 . 이도헌(2001). 한글 읽기 발달의 이론과 그 응용. 한국심리학회지: 일반, 20(1), 211-227 

  4. 김선옥(2005). 유아의 읽기에 영향을 미치는 변인 연구: 단기 종단적 접근. 유아교육연구, 25(1), 129-146 

  5. 김정수(1990) 한글의 역사와 미래. 서울: 열화당 

  6. 김현자 . 조중열(2001) 학령전 아동에서 음운인식, 시각지각 및 한글 읽기와의 관계. 한국심리학회지 : 발달, 14(2), 15-28 

  7. 김혜련(1998). 유치원 아동을 위한 읽기 준비 프로그램의 효과에 관한 연구, 아동학회지, 7(1), 73-84 

  8. 박권생(1993). 한글 단어 재인에 관여하는 정신 과정. 한국 심리학회지: 실험 및 인지, 5, 40-55 

  9. 신문희 . 정미경(1994). 4, 5세 유아를 위한 읽기지도 방법에 관한 연구, 유아교육연구, 14(2), 21-39 

  10. 연세대 한국어 편찬실(1991). 한글 음절빈도순 목록. 서울연세대학교 출판부 

  11. 윤혜경(1997a). 아동의 한글 읽기 발달에 관한 연구: 자소-음소 대응 규칙의 터득을 중심으로. 부산대학교 박사 학위 논문 

  12. 윤혜경(1997b). 한글 읽기에서 '글자 읽기' 단계에 관한 연구. 인간발달연구, 4(1), 66-74 

  13. 윤혜경 (2001). 한글 해호화 과정의 특성. 인간발달연구, 8(1), 27-40 

  14. 윤혜경 . 권오식(1994). 한글의 음운부호화가 한글 지각에 미치는 효과에 관한 발달적 연구. 한국심리학회지: 발달, 7(1), 151-163 

  15. 윤혜경 . 권오식 . 안신호(1995). 한글 터득에 관여하는 글자 특성에 관한 연구. 부산대학교 사회과학논총, 14(22), 111-129 

  16. 이문옥(1997). 5세 아동과 1학년 아동의 읽기 . 쓰기 발달과 가정 문해환경의 상관관계 연구. 교육학연구, 35(3), 263-281 

  17. 이문옥(2003). 유아 읽기 지도에 관한 이론적 고찰. 열린유아 교육연구, 8(2), 201-220 

  18. 이문정 (2004). 한글의 문자 특성에 적합한 유아 읽기, 쓰기 교육. 미래유아교육학회지, 11(1), 169-192 

  19. 이익섭(1992). 국어표기법 연구. 서울: 서울대학교출판부 

  20. 이익섭(2000). 국어학 개설. 서울: 학연사 

  21. 이차숙(1999a). 유아의 음운인식과 원기 능력과의 관계에 관한 연구. 교육학연구, 37(1), 389-406 

  22. 이차숙(1999b). 읽기 과정에서 단어 재인의 역할에 대한 이해. 유아교육연구, 19(1), 133-150 

  23. 이차숙(2000). 초기 읽기의 지도의 개념적 모형. 유아교육연구, 20(1), 5-25 

  24. 이차숙(2003). 한글의 특성에 따른 한글해독지도방법 탐색. 유아 교육연구, 23(1), 5-24 

  25. 조규영 . 진영선(1991). 회전된 한글 단어 읽기에서 음절의 수 및 시각의 효과. 한국심리학회지: 실험 및 인지, 3, 63-75 

  26. 최나야(2007). 자모 지식, 음운론적 인식 및 처리능력이 유아의 한글 단어 읽기에 미치는 영향. 서울대학교 박사학위 논문 

  27. Adams, M. J.(1990). Beginning to read: Thinking and print. Cambridge, M.A.: MIT Press 

  28. Adams, M. J.(1994). Beginning to read: Thinking anad learning about print. Cambridge, M.A.: MIT Press 

  29. Australian Centre for Social Innovations: ACSION(2002). The 'Great Letters' of the Korean writing system. 인터넷자료. http://hmre.virnet.net.au/~ozideas/writkor.htm 

  30. Badian, N. A.(2000). Do preschool orthographic skills contribute to prevention of reading? In N. Badian (Ed.), Predivtion and prevention of reading failure(pp. 31-56). Timonium, M.D.: York Press 

  31. Barron, R. W., Golden, J. O., Seldon, D. M., Tait, C. F., Mrrmurek, H. H. C. & Haines, L. C.(1992). Teaching preparing skills with a talking computer: Letter-sound knowledge and print feedback facilitate nonreaders' phonological awareness training. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 4, 79-204 

  32. Bloodgood, J. W.(1999). What's in a name? Children's name writing and literacy acquisition. Reading Research Quarterly, 34(3), 342-367 

  33. Burghess, S. R. & Lonigan, C. J.(1998). Bidirectional relations of phonological sensitivity and prereading abilities: Evidence from a preschool sample. Journal of Experimental Child Psychology, 70, 117-141 

  34. Byrne, B.(l998). The foundation of literacy: The child's acquisition of the alphabetic principle. Hove, UK: Psychology Press 

  35. Chard, D. J., Simmons, D. C & Kameenui, E. J.(1998). Word recognition: Instuctional and curricular basics and implications. In D. Simmons & E. J. Kameenui (Eds.), What reading research tells us about children with diverse learning needs: Bases and basics (pp. 141-167). Mahwah, N.J.: Erlbaum 

  36. Cho, J. & McBride-Chang, C.(2005). Correlates of Korean Hangul acquisition among kindergarteners and second graders. Scientific Studies of Reading, 9(1), 3-16 

  37. Choi, N.(2005, June). Predictors of Korean preschoolers' words and sentences reading. Paper presented at the 12th Annual Meeting of SSSR(Society for the Scientific Study of Reading). Toronto, ON 

  38. Daneman, M.(1991). Individual differences in reading skills. In R. Barr, M. Kamil, P. Mosenthal, & P. D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research, (Vol.2, pp. 512-538). NY: Longman 

  39. Dodd, B. & Carr, A. (2003). Young children's letter-sound knowledge. Language, Speech & Hearing Services in Schools, 34(2), 128-137 

  40. Duncan, L. & Seymour, P.(2000). Socio-economic differences in foundation-level literacy. British Journal of Psychology, 91, 145-166 

  41. Edelski, C., Altwerger, B. & Flores, B.(l991). Whole language: What's the differences? Pottsmouth, NH: Heinemann 

  42. Ehri, L.(1983). A critique of five studies related to letter name knowledge and learning to read. In L. Gentile, M. Kamil, & J. Blanchard(Eds.), Reading research revisited(pp. 47-63). Columbus, OH: Merill 

  43. Ehri, L.(1991). Learning to read and spell words. In L. Rieben & C. A Perfetti(Eds.), Learning to read: Basic research and its implications(pp. 105-120). Hillisdale, N.J.: Erlbaum 

  44. Fletcher, J. M & Lyon, G R(2002). Reading: A research-based approach. Palo Alto, Calif: Hoover-Institute 

  45. Frith, U.(1985). Beneath the surface of developmental dyslexia. In K. E. Patterson, J. C. Marshall & M Coltheart(Eds.), Surface dyslexia. Hillsdale, N.J.: Erlbaum 

  46. Harris, M. & Hatano, G.(Eds. 1999). Learning to read and write: A cross-linguistic perspective. N.Y.: Cambridge University Press 

  47. Hecht, S., Burgess, S., Torgesen, J., Wagner, R. & Rashotte, C. (2000). Explaining social class differences in growth of readig skills from beginning kindergarten through forth-grade: The role of phonological awareness, rate of access, and print knowledge. Reading and writing: An Interdisplinary Journal, 12, 99-127 

  48. Juel, C.(1991). Beginning Reading. In R. Baarr, M. Kamil, P. Mosenthal & P. D. Pearson(Eds.), Handbook of reading research, Vol. II(pp. 759-788). NY: Longman 

  49. Kaminsky, R. A. & Good, R. H.(1996). Towards a technology for assessing basic early literacy skills. School Psychology Review, 25, 215-227 

  50. Lamme, L. L. & Childers, N.(1983). The composing processes of three young children. Research in the Teaching of English, 17, 33-50 

  51. Lovett, M. W. Warren-Chaplin, P. M., Ransby, M. J. & Borden, S. L.(1990). Training the word recognition skills of reading disabled children: Treatment and transfer effects. Journal of Educational Psychology, 82, 769-780 

  52. Mann, V. A. (1984). Longitudinal prediction and prevention of early reading difficulty. Annals of Dyslexia, 34, 117-136 

  53. Mann, V. A. & Foy, J. G.(2003). Speech development, perception, and production; Components of reading; Defining mathematics learning disability. - Phonological awareness, speech development, and letter knowledge in preschool children. Annals of Dyslexia, 53, 149-173 

  54. McGee, L. M & Richgels, D. J.(1989). 'K is Kristen's': Learning the alphabet from a child's perspectives. The Reading Teacher, 43(3), 216-225 

  55. Morris, D., Bloodgood, J. & Perney, J.(2003). Kindergarten predictors of first- and seconf-grade reading achievement. The Elementary School Journal, 104(2), 93-109 

  56. National Institute of auld Health and Human Development(2001). Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instructions. http://www.nichd.nih.gov/publications/nrp/report.pdf 

  57. Oudeans, M. K.(2003). Integration of letter-sound correspondence and phonological awareness skills of blending and segmenting: A pilot study examining the effects of instructional sequence on word reading for kindergarten children with low phonological awareness. Learning Disability, 26(4), 258-280 

  58. Read, C. A, Zhang, Y., Nie, H. & Ding, B.(1986). The ability to manipulate speech sounds depends on knowing the alphabetic reading. Cognition, 24, 31-44 

  59. Sampson, G. (1990). Writing system 

  60. 신상순 역(2000). 세계의 문자 체계. 서울: 한국문화사 

  61. Storch, S. & Whitehurst, G.(2002). Oral language and code-related precursors to reading: Evidence from a longitudinal structural model. Developmental Psychology, 38, 934-947 

  62. Taylor, I. & Taylor, M(1995). Writing and literacy in Chinese, Korean, and Japanese. Amsterdam: Benjamins 

  63. Torgesen, L. Wagner, R. & Rashotte, C.(1997). The prevention and remedation of severe reading disabilities: Keeping the end in mind. Scientific Studies of Reading, 1, 217-234 

  64. Treiman, R.(1993). Beginning to spell: A study of first-grade children. NY: Oxford University Press 

  65. Treirran, R. & Broderick, V. (1998). What's in a name: Children's knowledge about the letters in their own name. Journal of Experimental Child Psychology, 70, 97-116 

  66. Treirran, R., Tmcoff, R., Rodriguez, K., Mouzaki, A. & Francis, D. J.(1998). The foundations of literacy: Learning the sound of letters. Child Development, 69(6), 1524-1540 

  67. Walsh, D. L. Price, G. G. & Gillingham, M. G.(1988). The critical but transitory importance of letter naming. Reading Research Quarterly, 23, 108-122 

  68. Welsch, J. G., Sullivan, A & Justice, L.(2003). That's my letter!: What preschoolers' name writing representations tell us about emergent literacy knowledge. ?Journal of Literacy Research, 35(2), 757-776 

  69. Worden, P. E. & Boettcher, W.(1990). Young children's acquisition of alphabet knowledge. Journal of Reading Behavior, 22, 277-295 

  70. Yoon, H. K., Bolger, D. J., Kwon, O. S. & Perfetti, C. A. (2002). Subsyllabic units in reading: A difference between Korean and English. In L. Verhoeven, C. Elbro, & P. Reitsma(Eds.), Precursors of functional literacy(pp. 139-164). Amsterdam: Benjamins 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로