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승용차용 구동축의 강도설계
Strength Design of Driveshafts for Passenger Cars 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.15 no.3, 2007년, pp.114 - 123  

정창현 (자동차부품연구원) ,  정도현 (자동차부품연구원) ,  배원락 (동아오토모티브) ,  김진용 (동아오토모티브) ,  임종순 (동아오토모티브)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

We are going to propose equations for stable static and endurance strength design of driveshafts. It is very important to decide the contact normal stress of internal components of CV joints. We can estimate the strength, torque capacity, endurance life of CV joints from contact normal stress by pre...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 또한 본 연구논문에서 제안한 구동축의 내구수명식에 실차 내구측정 데이터로부터 추출한 가속 내구 모드 15)를 적용하여 구동축의 내 구수명 을 보다 엄 밀하게 예즉하고, 또한 구동죽 가속 내구 시험기에서 결과를 검증하는 연구를 진행하고 있다.
  • 그리고 등속조인트의 강도 및 용량, 내구 설계의 기준이되는 접촉응력 (Contact normal stress) 계산식을 구하고, 이를 기준으로 등속조인트의 실차 사용 환경에 적용 가능한 내구수명식을 유도한다. 또한 샤프트 설 계 시 검 토해 야할 강도식 등을 고찰하고자 한다.
  • 본 논문에서는 자동차용 구동축의 정 적 강도 및 내구 강도 확보를 위해 설계자가 직접 사용하여 검토할 수 있는 설계식을 유도 및 정리하여 제시하고자 한다. 먼저 전륜구동 차량의 고정 형 및 슬라이 딩조인트로 가장 널리 사용되는 버 필드 조인트와 트라이포드 조인트의 구조 및 특징을 알아본다.
  • 본 논문에서는 자동차용 구동축의 정적 강도 및 내구 강도 확보를 위해 설계자가 검토할 수 있는 설계 식을 보여주고자 하였다. 제안한 설계식의 검증을 위한 접촉해석, 피로내구해석 등을 수행한 결과는 지면 관계상 생략하였으며, 차후에 이를 주제로 한 논문을 본지 를 통해 발표할 계 획 이다.
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참고문헌 (15)

  1. S. T. Oh, 'Vehicle Shudder Associated with Axial Thrust Force of C.V.Joint For Automobile,' Transactions of KSAE, Vol.4, No.2, pp.198-208, 1996 

  2. S. T. Oh, 'A Study on the Vehicle Shudder Associated with Axial Force of Tripod Joint For Automobile,' Transactions of KSAE, Vol.5, No.6, pp.53-63, 1997 

  3. F. Schmelz, Count H. C. Seherr-Thoss and E. Aucktor, Universal Joints and Driveshafts-Analysis, Design, Applications, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 1992 

  4. J. Brandlein, P. Eschmann, L. Hasbargen and K. Weigand, Ball and Roller Bearings, John Willey & Sons, Chichester, 1999 

  5. J. W. Macielinski, 'Propeller Shafts and Universal Joints - Characteristics and Methods of Selection,' Proc. Instn. Mech. Engrs. 1969-70, Vol.184, Pt.31, 1969 

  6. M. A. Miner, 'Cumulative Damage in Fatigue,' J. Appl. Mech., 12, A, pp.159-164, 1945 

  7. B. Pierburg and P. Amborn, Constant-Velocity Driveshafts for Passenger Cars, Verlag Moderne Industrie, Landsberg, 1998 

  8. K. H. Ko, H. S. Kook and J. H. Lee, 'Development of Tubular Shaft for Reduction of Booming Noise in Vehicle Interior,' Transactions of KSAE, Vol.10, No.1, pp.203-208, 2002 

  9. J. M. Gere and S. P. Timoshenko, Mechanics of Materials, 3rd Edition, Chapman & Hall, PWSKENT, Boston, 1996 

  10. W. D. Pilkey, Stress Concentration Factors, 2nd Edn., John Wiley & Sons, New York, 1997 

  11. Universal Joint and Driveshaft Design Manual, Advances in Eng. Series, No.7, SAE, 1979 

  12. Involute Splines and Inspection, Standard ANSI B92.1-1996, SAE, 1996 

  13. Standard Hardness Conversion Tables for Metals Relationship Among Brinell Hardness, Vickers Hardness, Rockwell Hardness, Superficial Hardness, Knoop Hardness, and Scleroscope Hardness, ASTM E140-02, 2002 

  14. Conversion of Hardness Values for Metallic Materials, DIN 50150, 2000 

  15. J. S. Im, B. S. Kim, G. J. Choi, G. H. Kim, C. H. Lee, 'Development of Test Standardization and Evaluation Technology for Vehicle Parts,' Proceeding of 10th Next Generation Vehicle Workshop, 2002 

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