과학 이론과 과학 법칙의 차이에 대한 고등학생들의 인식 연구 A Preliminary Study on High School Students' Understanding of the Distinction between Scientific Theories and Scientific Laws원문보기
본 연구의 목적은 학생들이 과학 이론과 과학 법칙의 차이를 어떻게 이해하고 있는가를 알아보는 것이다. 과학 지식의 서로 다른 종류인 과학 이론과 과학 법칙에 대해서 올바르게 이해하고 있는 것은 과학의 본성을 이해하는 데 있어서 매우 중요함에도 불구하고 이에 대한 연구는 충분히 이루어지지 않고 있기 때문이다. 본 연구에서는 서울 지역의 고등학교 학생 32명을 대상으로 개방형 질문으로 구성된 설문을 실시하였다. 조사 결과, 학생들은 '과학 이론은 아직 증명되지 않은 것이며, 과학 법칙은 확실히 증명된 것이다.' 및 '과학 이론이 충분한 증거가 뒷받침되어 증명되면 법칙이 된다.'는 오개념을 가지고 있는 것으로 나타났다. 아울러 학생들이 알고 있는 과학 이론의 상당수가 지구과학 과목에 포함되고, 알고 있는 과학 법칙의 대부분이 물리, 화학 과목에 포함되어 있는 것으로 미루어, 지구과학을 덜 과학적인 학문으로 잘못 인식하고 있을 가능성도 보였다. 따라서 과학 이론과 과학 법칙에 대한 분명한 차이를 이해하는 것은 지구과학에 대한 올바른 인식에도 도움을 줄 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 학생들이 과학 이론과 과학 법칙의 차이를 어떻게 이해하고 있는가를 알아보는 것이다. 과학 지식의 서로 다른 종류인 과학 이론과 과학 법칙에 대해서 올바르게 이해하고 있는 것은 과학의 본성을 이해하는 데 있어서 매우 중요함에도 불구하고 이에 대한 연구는 충분히 이루어지지 않고 있기 때문이다. 본 연구에서는 서울 지역의 고등학교 학생 32명을 대상으로 개방형 질문으로 구성된 설문을 실시하였다. 조사 결과, 학생들은 '과학 이론은 아직 증명되지 않은 것이며, 과학 법칙은 확실히 증명된 것이다.' 및 '과학 이론이 충분한 증거가 뒷받침되어 증명되면 법칙이 된다.'는 오개념을 가지고 있는 것으로 나타났다. 아울러 학생들이 알고 있는 과학 이론의 상당수가 지구과학 과목에 포함되고, 알고 있는 과학 법칙의 대부분이 물리, 화학 과목에 포함되어 있는 것으로 미루어, 지구과학을 덜 과학적인 학문으로 잘못 인식하고 있을 가능성도 보였다. 따라서 과학 이론과 과학 법칙에 대한 분명한 차이를 이해하는 것은 지구과학에 대한 올바른 인식에도 도움을 줄 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to explore high school students' understanding of the distinction between scientific theories and scientific laws. Understanding of the distinction between these two concepts, which belong to the nature of science, has been receiving little attention. We surveyed thirty-...
The purpose of this study is to explore high school students' understanding of the distinction between scientific theories and scientific laws. Understanding of the distinction between these two concepts, which belong to the nature of science, has been receiving little attention. We surveyed thirty-two students from a local high school with three-part, open-ended questionnaire. The result revealed that these students shared common misconceptions such as 'scientific theories are unproven, scientific laws are proven and absolute', and 'if a theory is proven with enough evidence, it becomes a law'. Moreover, students tend to regard earth science less sophisticated than physical science, because they recognize a lot of its theories to be unproven in their view. It is indicated further that teaching the difference between scientific theories and laws explicitly could help students possess more appropriate view toward earth science.
The purpose of this study is to explore high school students' understanding of the distinction between scientific theories and scientific laws. Understanding of the distinction between these two concepts, which belong to the nature of science, has been receiving little attention. We surveyed thirty-two students from a local high school with three-part, open-ended questionnaire. The result revealed that these students shared common misconceptions such as 'scientific theories are unproven, scientific laws are proven and absolute', and 'if a theory is proven with enough evidence, it becomes a law'. Moreover, students tend to regard earth science less sophisticated than physical science, because they recognize a lot of its theories to be unproven in their view. It is indicated further that teaching the difference between scientific theories and laws explicitly could help students possess more appropriate view toward earth science.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
대상 데이터
In the light of their willingness to join the science-technology stream, these students were expected to have interests in science. The students were taking physics, chemistry, life science, 쵸倉d earth science courses at the time of survey.
The survey was conducted in November 2003, among thirty-two students in local high scho이 in SbuL These students were 11th grade, all male and belonged to the science-technology stream. In the light of their willingness to join the science-technology stream, these students were expected to have interests in science.
scientific laws given by students. Twenty-four of 32 students gave examples. [Table 2] also shows to which school subject among physics, chemistry, life science, and earth science includes students' examples.
참고문헌 (11)
American Association for the Advancement of Science, 1993, Benchmarks for science literacy. Oxford University Press, New York, USA, 448 p
Chiappetta, E.L. and Koballa, T., 2004, Quizzing students on the myths of science. The Science Teacher, 71 (9), 58-61
Clough, M.P. and Olson, J.K., 2004, The nature of science: Always part of the science story. The Science Teacher, 71 (9), 28-31
Dilworth, C., 1994, Scientific progress (3rd ed.). Kluwer Academic Publishers, The Netherlands, 242 p
Gould, S.J., 1986, Evolution and the triumph of homology or why history matters. American Scientist, 74, 60-69
Lederman, N.G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R.L., and Schwarts, R.S., 2002, Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners' conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39, 497-521
Lederman, N.G. and Lederman, J.S., 2004, Revising instruction to teach nature of science. The Science Teacher, 71 (9), 36-39
Mayer, V.J., 1995, Earth system science: A planetary perspective. In V.J. Mayer and R.W. Fortner (eds.), Science is a study of earth. The Ohio State University and University of Northern Colorado, Ohio, USA, 23-27
McComas, W.F., 1998, The principal elements of the nature of science: Dispelling the myths. In McComas, W.F. (ed.), The nature of science in science education. Kluwer Academic Publishers, The Netherlands, 53-70
McComas, W.F., 2004, Keys to teaching the nature of science. The Science Teacher, 71 (9), 24-27
Trusted, J., 1979, The logic of scientific inference. Macmillan Education Australia, Australia, 160 p
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.