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브레이크 드럼의 형상에 따른 과도 열전달 해석
Transient Heat Transfer Analysis of Brake Drum Shape 원문보기

한국정밀공학회지 = Journal of the Korean Society for Precision Engineering, v.25 no.8 = no.209, 2008년, pp.65 - 71  

김양술 (홍익대학교 기계정보공학과) ,  안수철 (홍익대학교 기계정보공학과 대학원)

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This paper presents a transient heat transfer analysis of a drum brake shape. The transient heat transfer analysis of automotive drum brakes with frictional contact is performed by using the finite element method. The drum brake type studied in the page is the internally expanding one in which two s...

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  • 7(W/m-K), 밀도는 7870(kg/mJ), 비열은 574(J/kg・K)로 하였으며, 드럼의 온도는 700K로 하였다. 드럼 외부의 공기 온도는 298K이며, 대류 열전달 계수는 100으로 가정하였다. 또한 드럼 내부의 라이닝과 드럼 사이의 공기의 열전도만을 고려한 것은, 공기의 유동이 거의 없고 대류가 미비하기 때문이다.
  • 드럼내부의 공기 열전달계수로는 패드와 라이닝의 효과를 완전히 나타내지 못할 것이라는 가정 아래 공기의 엔탈피 값을 해석요건으로 추가하였다.
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참고문헌 (10)

  1. Kim, C. S., "Fundamentals of Automotive 1999 Engineering," SciTech, pp. 232-245, 1999 

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  9. Ham, S. K. and Lee, K. S., "Stress and temperature analysis of a drum brake using FEM," Proceeding of the Korean Society for Precision Engineering Spring Conference, pp. 707-710, 2001 

  10. Yoon, Y. S., Nam, J. S., Yoo, S. E. and Han, B. S., "Temperature Distributions and Thermal Distortions of the Al-MMC Brake Drum," Proceeding of the Korean Society for Precision Engineering Autumn Conference, pp. 433-436, 2000 

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