$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

어머니의 양육유형 및 민감성이 영아의 발달에 미치는 영향
The Effect of Maternal Parenting Style and Sensitivity on Infant Development 원문보기

대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.46 no.2 = no.238, 2008년, pp.97 - 111  

이형민 (한국교육개발원 영재교육센터) ,  박성연 (이화여자대학교 대학원 아동학) ,  서소정 (경희대학교 아동가족)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A total of 31 mothers of 5-month-old infants(18 boys and 13 girls) were observed and interviewed at home via a questionnaire format. Results revealed that perceived maternal parenting style had an effect on general infant general development. As mother exhibited more didactic and limit setting behav...

주제어

참고문헌 (38)

  1. 구수연(1995). 2세 아의 의사소통에 관한 연구. 중앙대학교 석사학위 청구논문 

  2. 문혁준(2005). 자녀양육의 최근 연구 동향 및 과제. 2005년도 한국아동학회 춘계학술대회 자료집 

  3. 박성연, 서소정, Bornstein, M. H.(2005). 어머니-영아간의 상호작용방식이 영아발달에 미치는 영향. 아동학회지, 26(5), 15-30 

  4. 박성연, Bornstein, M. H., & Cote, L. R.(2004). 걸음마기 한국아동의 어휘발달. 아동학회지, 25(2), 19-39 

  5. 성미영(1997). 유아의 어휘양식과 의사소통 의도 및 주제수행. 서울대학교 석사학위 청구논문 

  6. 성지현(2003). 1세 영아-어머니의 언어와 놀이. 연세대학교 석사학위 청구논문 

  7. 한국아동학회(편)(2004). 한국아동학의 연구 동향과 전망.서울: 학지사 

  8. 황근정(1997). 1, 2세 영유아의 놀이 행동 발달과 지속시간에 관한 연구. 덕성여자대학교 석사학위 청구논문 

  9. Ainsworth, M. D. S., Bell, S. M. V., & Stayton, D. J. (1971). Individual differences in strange situation behavior of one-year old. In H. R. Schaffer, (Ed.), The origin of human social relations. London: Academic Press 

  10. Bates, E., O' Connell, B., & Shore, C.(1987). Language and communication in infancy. In J. D. Osofsky (Ed.), Handbook of infant development. New York: Wiley 

  11. Baumrind, D.(1967). Child care practices anteceding three patterns of pre-school behavior. Genetic Psychology Monographs, 75, 43-88 

  12. Baumwell, L., Tamis-LeMonda, C. S., & Bornstein, M. H.(1997). Maternal verbal sensitivity and child language comprehension. Infant Behavior and Development, 20, 247-258 

  13. Bertenthal, B. I., & Campos, J. J.(1990). A system approach to the organizing effects of selfproduced locomotion during infancy. In C. Rovee-Collier (Ed.), Advances in infancy research. Norwood, NJ: Ablex 

  14. Bornstein, M. H.(1985). How infant and mother jointly contribute to developing cognitive competence in child. Proceedings of the national Academy of sciences (U.S.A). 82, 7470-7473 

  15. Bornstein, M. H., & Lamb, M. E.(1992). Development in infancy: An introduction. New York: McGraw-Hill 

  16. Bornstein, M. H., Tamis-Lemonda, C. S., Haynes, O. M., Pascual, L., Painter, K. M., Galperin, C. Z., et al.(1996). Ideas about parenting in Argentina, France, and the United States. International Journal of Behavioral Development, 19(2), 347-367 

  17. Bricker, D., Squires, J., & Mounts, L.(1995). Ages and Stages Questionnaire: A parent-completed, childmonitoring system. Baltimore, MD: Paul H. Brookes 

  18. Bus, A. G., Leseman, P. P. M., & Keultjes, P.(2000). Joint book reading across cultures: A comparison of Surinamese-Dutch and Dutch parent-child dyads. Journal of Literacy Research, 32, 53-76 

  19. De Jong, P. F., & Leseman, P. P. M.(2001). Lasting effects of home literacy on reading achievement in school. Journal of School Psychology, 39(5), 389-414 

  20. Fenson, L., Dale, P., Reznick, J. S., Thal, D., Bates, E., Hartung, J., et al.(1993). The MacArthur Communicative Development Inventories: Manual and Norms. San Diego, CA: Singular Publishing 

  21. Harris, M.(1997). Language and its pathology. In G. Bremmer, A. Slater, & G. Butterworth(Eds.), Infant development: Recent advances. UK: Taylor & Francis 

  22. Kivijarvi, M., Oeten, J. Raiha, H., Kaljonen, A., Tamminen, T., & Piha, J.(2001). Maternal Sensitivity Behavior and Infant Behavior in Early Interaction. Infant Mental Health Journal, 22(6), 627-640 

  23. Landry, S. H., Smith, K. E., Swank, P. R., & Miller-Loncar, C. L.(2000). Early maternal and child influences on children's later independent cognitive social functioning. Child Development, 71(2), 358-375 

  24. McCartney, K., & Scarr, S.(1983). How People Make Their Own Environments: A Theory of Genotype Environment Effects. Child Development, 54(2), 424-435 

  25. NICHD Early Child Care Research Network.(2000). The relation of child care to cognitive and language development. Child development, 71(4), 960-980 

  26. Olson, S. L., Bates, J. E., & Bayles, K.(1984). Motherinfant interaction and the development of individual differences in children's cognitive competence. Developmental Psychology, 20, 166-179 

  27. Pae, S.(1993). Early vocabulary in Korean: Are nouns easier to learn than verbs? Unpublished Doctoral dissertation, University of Kansas, Kansas, USA 

  28. Piaget, J.(1968). Six psychological studies. New York: Vingtage Books 

  29. Poulin-Dubois, D., Graham, S., & Sippola, L.(1995). Early lexical development: the contribution of parental labelling and infants' categorization abilities. Journal of Child Language, 22(2), 325-343 

  30. Price, G. M.(1983). Sensitivity in mother infant interactions: the AMIS scale. Infant Behavior and Development, 6, 353-360 

  31. Santrock, J. W.(1998). Adolescence(7th Ed). New York: Mcgraw-Hill 

  32. Saxon, T. F., Colombo, J., Robinson, E. L., & Frick, J. E. (2000). Dyadic interaction profiles in infancy and preschool intelligence. Journal of School Psychology, 38(1), 9-25 

  33. Scarr, S., & McCartney, K. (1988). How people make their own environment: A theory of genotypeenvironment effects. In E. M. Hetherington, R. D. Parke, Contemporary readings in child psychology (3rd ed. pp.5-16). New York: Mcgraw-Hill 

  34. Seifer, R., Schiller, M., Sameroff, A. J., Resnick, S., & Riordan, K.(1996). Attachment, maternal sensitivity, and infant temperament during the first year of life. Developmental Psychology, 32, 12-25 

  35. Snow, C. E.(1989). Understanding social interaction and langague acquisition: Sentences are not enough. In B. Bornstein, & J. Bruner(Eds.), Interaction in human development. Hillsdale, NJ: Erlbaum 

  36. Stevenson-Hinde, J., Hinde, R., & Simpson, A.(1986). Behavior at home and friendly or hostile behavior in preschool. In D. Olwens, J. Blocks, & M. Radke-Yarrow(Eds.), Development of antisocial and prosocial behavior. Orlando, FL: Academic Press 

  37. Thelen, E.(1990). Dynamical systems and the generation of individual differences. In J. Colombo & J. Fagen(Eds.), Individual differences in infancy:Reliability, stability, prediction. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates 

  38. Wachs, T. D., & Chan, A.(1986). Specificity of environmental action, as seen in environmental correlates of infants' communication performance. Child Development, 57, 1464-1474 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로