최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국식품영양과학회지 = Journal of the Korean Society of Food Science and Nutrition, v.37 no.11, 2008년, pp.1443 - 1451
이해영 (상지대학교 식품영양학과) , 안선정 (아워홈) , 양일선 (연세대학교 식품영양학과)
This study was performed to develop menu satisfaction index in Business & Industry (B&I) food service and to survey customer's menu satisfaction using the index. The menu satisfaction index included 16 items with Likert 5 point. Cronbach's alpha to assess the internal reliability of the developed sc...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
질적으로 우수한 음식이란 무엇인가? | 급식소의 목적에 부합하면서 고객의 기대에 충족될 수있는 양질의 음식과 서비스의 제공은 급식소 운영에 있어 중요한 사안이다. 특히 질적으로 우수한 음식을 제공하는 것은 모든 급식소의 목표로, 질적으로 우수한 음식이란 본래의 향과 특성을 유지하며 영양적으로 안전하지 않은 미생물학적, 화학적 오염이 없는 상태로 구입, 준비, 제공되는 것이다. 또한 입맛에 맞고(palatable), 수용성이 높으며(acceptable), 고객의 눈에 띄어(attractive) 마음을 끌어야할 뿐만 아니라(appealing) 고객의 기대와 인지도 고려되어져야 한다(1). | |
Lee와 Yang의 연구(19)에서는 메뉴 품질 평가를 어떻게 실시하였는가? | 산업체 급식소의 급식 평가를 실시한 Lee 등의 연구(18)에서는 음식의 특성을 음식의 맛, 신선함, 색의 조화, 식단의 영양, 온도의 적합함, 급식단가에 대한 음식의 질의 5개 항목으로 규정하였다. 고객 측면에서 산업체 급식소 메뉴 품질을 평가한 Lee와 Yang의 연구(19)에서는 메뉴 품질 특성을 음식의 간, 외관, 신선도, 온도, 영양적 균형, 1인 1회 분량, 메뉴 선택의 다양성, 선호 메뉴 제공, 적절한 영양, 메뉴 가격의 10개 속성으로 구분하였다. 근로자의 메뉴품질에 대한 만족도를 측정한 연구(11)에서는 음식의 외관, 음식의 간, 음식의 신선도, 음식의 온도, 영양적 균형, 적정한 영양 제공, 적절한 1일 분량, 메뉴 선택의 다양성, 선호 메뉴 제공, 적절한 메뉴 가격의 10가지 메뉴 품질 특성을 선행연구(20-22)를 근거로 하여추출하였다. | |
급식소 운영에 있어 중요한 사안은 무엇인가? | 급식소의 목적에 부합하면서 고객의 기대에 충족될 수있는 양질의 음식과 서비스의 제공은 급식소 운영에 있어 중요한 사안이다. 특히 질적으로 우수한 음식을 제공하는 것은 모든 급식소의 목표로, 질적으로 우수한 음식이란 본래의 향과 특성을 유지하며 영양적으로 안전하지 않은 미생물학적, 화학적 오염이 없는 상태로 구입, 준비, 제공되는 것이다. |
Gilmore SA, Brown NE, Dana JT. 1998. A food quality model for school foodservice. J Child Nutr Manag 22: 32-39
Kim KJ, Cho YB. 2007. The influences of service quality, product quality and price in university foodservice on customer satisfaction. Korean J Culinary Research 13: 127-136
Lee SH, Na TK. 2006. An analysis on the trend of menu-related research. Korean J Culinary Research 12: 126-143
Baek SH, Yang IS, Kim HJ. 2004. A study on measuring the labor intensity of menus according to various cooking types. Korean J Food Cookery Sci 20: 335-341
Lee HY, Ahn SJ, Yang IS. 2004. Identifying the customers' menu selection attributes in food court-styled B&I foodservice foodservice operation. Korean J Community Nutrition 9: 183-190
Park OJ, Park MK, Yang IS, Lee MJ. 2004. Exploratory case study for identifying detail attributes on the food taste & the menu in office foodservice of contract foodservice management company. J Korean Diet Assoc 10: 467-475
Yeo WS. 2004. Study of menu variety in military foodservice. Korean J Culinary Research 10: 140-152
Lee SM, Jung HA, Park SH, Joo N. 2005. Selection of representative menu and development of standard recipes in middle & high school meals. J Korean Diet Assoc 11: 28-43
Byun GI, Jung BH. 2006. A study on the preference and satisfaction on the menu of school lunch service of high school students in Gyeongju area. Korean J Food Culture 21: 481-490
Kim SY, Min SO, Lee MW, Ryu SA. 2006. Combination preferences of side dishes and one-dish items to develop set menus for school foodservice. Korean J Nutrition 39: 307-315
Baek OH, Kim KY, Lee BH. 2007. Menu satisfaction survey for business and industry foodservice workers: Focused on food preferences by gender. Korean J Food Culture 22: 511-519
Yi NY, Kwak TK, Lee KE. 2007. Set menu preferences of middle and high school students in school foodservice. J Korean Diet Assoc 13: 1-14
Cha YS, Kwak TK, Hong WS. 2004. The analysis of customers satisfaction with foodservice quality according to the types of foodservice. J Korean Diet Assoc 10: 309-321
Lee HY, Chang SH, Yang IS. 2004. Development of quality assessment tool and application to customer-oriented hospital foodservice management. Korean J Nutrition 37: 329-338
Jang HR, Kim HY. 2005. Survey on the satisfaction degree for school lunch program of elementary school students in Yongin. Korean J Food & Nutr 18: 155-160
Jang MR, Kim JY. 2005. Comparison of students' satisfaction with middle school foodservice by region in Gangwon province. J Korean Diet Assoc 11: 405-417
Oh YM, Kim MH, Sung CJ. 2006. The study of satisfaction, meal preference and improvement on school lunch program of middle school boys and girls in Jeonju. J Korean Diet Assoc 12: 358-368
Lee MH, Lyu ES, Kang HJ, Ryu K. 1996. Consumer's perceptions of the quality of employee foodservice in Pusan city and Kyeung Nam provinces: By the consumers' characteristics. Korean J Dietary Culture 11: 409-420
Lee HY, Yang IS. 1999. Evaluation of menu quality management in business & industry contract foodservice from customer's viewpoint. Korean J Nutr 32: 967-973
Stevens P, Knutson B, Patton M. 1995. DINESERV: A tool for measuring service quality in restaurant. Cornell H.R.A. Quarterly 36: 56-60
Yang IS, Jang YJ, Kim SH, Kim DH. 1995. Assessing how the Yonsei University food service is perceived by the students: Toward an effective strategy formulation. Korean J Dietary Culture 10: 327-337
Lee YE. 1996. Measuring attitude and satisfaction of Yonsei university students towards contracted vs. rented university foodservices. MS Thesis. Yonsei University
Yang IS, Lee HY. 1998. Evaluation of menu quality management in business & industry contract foodservice from manager's viewpoint. Korean J Nutrition 31: 1508-1521
Lee HS, Lee KY, Oh SY. Analyzing menus provided by contract-managed foodservice outlets applying menu en gineering technique: The case of H sales branch of D home food. J Tourism Sciences 31: 409-431
O'hara P, Harper DW, Kangas M, Janet D, Borsutzky C, Lemire N. 1997. Taste, temperature, and presentation predict satisfaction with foodservices in a Canadian continuing-care hospital. J Am Diet Assoc 97: 401-405
Yang IS, Lee YE, Kim DH. 1998. Measuring attitude and satisfaction of Yonsei University students towards contracted vs. rented university foodservices. Korean J Dietary Culture 13: 423-430
Chae IS, Yang IS, Lee HY, Park MK. 2000. Evaluation of home-delivered meals service program for home-bound elderly with low income class. J Korean Diet Assoc 6: 57-70
Kim SJ, Kim MA. 2000. Satisfaction factor analysis on foodservice quality for employee grouped by working types. Korean J Soc Food Sci 16: 59-66
Yang IS, Kang HS, Weon CH. 2000. Customer perception levels towards service quality attributes of university residence hall foodservice by importance-performance analysis. Korean J Community Nutrition 5: 662-671
Min KH. 2006. Menu evaluation for native foods in Jeonju area. Korean J Food Cookery Sci 22: 96-104
Yoo YJ, Ha DH. 2007. Perceived risk, perceived quality, multi-dimensional menu value, satisfaction and loyalty: Antecedents and consequences of multi-dimensional menu value. Korean J Food Culture 22: 32-42
Min KH. 2007. A study on the menu quality evaluation of Korean restaurants in Jeonju area for revitalization of Han brand. Korean J Culinary Research 13: 187-198
Jung JW, Lee SJ. 2006. A study on Italian menu and its quality affecting customer value and customer satisfaction. Korean J Culinary Research 12: 173-187
Cho KI, Ahn HY, Noh YG. 2006. The effects of customer's satisfaction and wellbeing menu of fastfood industry. Korean J Tourism Research 20: 141-160
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.