유전상담 교육프로그램 개발과 전문유전상담사 학회인증제도에 관한 연구 A Study on Genetic Counseling Curriculum, Accreditation of the Training Program, and the Certification Process of Genetic Counselors in Korea원문보기
목 적: 국내실정에 맞는 전문 유전상담사 교육프로그램과 교육기관의 인정 및 유전상담사의 전문 자격 인증 제도를 설립에 근거자료로 활용하고자 하였다. 대상 및 방법: 국외의 유전상담사 교육 프로그램 인정과 유전상담사 인증 제도를 파악하고, 관련 업무 종사자에게 설문조사를 실시하였으며, 전문가 회의를 통해 도출된 의견을 분석하였다. 결 과: 인정받은 교육기관 수료자만을 인증시험요건으로 규정한 미국과는 달리, 일본은 관련 분야의 임상경력을 갖춘자에게도 한시적으로 인증시험 자격을 부여하였다. 일본은 필기와 면접시험으로, 미국은 필기시험으로 인증 시험이 진행되고 있으며, 주기는 미국 2년, 일본 1년, 인증기간은 미국 10년, 일본 5년이었다. 설문조사에서는 '대한의학유전학회에서 위원회를 구성하여 교육기관 인정과 전문 유전상담사 인증을 담당하며, 관련학회의 의견수렴과 자문을 얻는다'에 대다수가 찬성하였다. 지원자의 전공은 제한할 필요가 없으며, 인증시험은 필기와 실기로 이루어져야하고 주기는 2년, 인증기간은 5년이 적당하다는 응답이 가장 많았다. 결 론: 유전상담 교육기관 및 유전상담사 인증 제도는 대한 의학유전학회에서 주관하며, 미국과 일본의 프로그램을 참고하여 국내실정에 맞게 도입한다. 대한의학유전학회에서는 위원회를 구성하여 관련 학회 등의 의견수렴과 자문을 얻어 교육프로그램 개발과 인증 제도를 구체화 할 것을 촉구하는 동시에 정부에서도 유전상담의 급여화와 필요한 제도적인 지원이 있어야만 국내의 유전의료의 발전에 필요한 인프라 구축의 내실을 다질 수 있게 될 것이다.
목 적: 국내실정에 맞는 전문 유전상담사 교육프로그램과 교육기관의 인정 및 유전상담사의 전문 자격 인증 제도를 설립에 근거자료로 활용하고자 하였다. 대상 및 방법: 국외의 유전상담사 교육 프로그램 인정과 유전상담사 인증 제도를 파악하고, 관련 업무 종사자에게 설문조사를 실시하였으며, 전문가 회의를 통해 도출된 의견을 분석하였다. 결 과: 인정받은 교육기관 수료자만을 인증시험요건으로 규정한 미국과는 달리, 일본은 관련 분야의 임상경력을 갖춘자에게도 한시적으로 인증시험 자격을 부여하였다. 일본은 필기와 면접시험으로, 미국은 필기시험으로 인증 시험이 진행되고 있으며, 주기는 미국 2년, 일본 1년, 인증기간은 미국 10년, 일본 5년이었다. 설문조사에서는 '대한의학유전학회에서 위원회를 구성하여 교육기관 인정과 전문 유전상담사 인증을 담당하며, 관련학회의 의견수렴과 자문을 얻는다'에 대다수가 찬성하였다. 지원자의 전공은 제한할 필요가 없으며, 인증시험은 필기와 실기로 이루어져야하고 주기는 2년, 인증기간은 5년이 적당하다는 응답이 가장 많았다. 결 론: 유전상담 교육기관 및 유전상담사 인증 제도는 대한 의학유전학회에서 주관하며, 미국과 일본의 프로그램을 참고하여 국내실정에 맞게 도입한다. 대한의학유전학회에서는 위원회를 구성하여 관련 학회 등의 의견수렴과 자문을 얻어 교육프로그램 개발과 인증 제도를 구체화 할 것을 촉구하는 동시에 정부에서도 유전상담의 급여화와 필요한 제도적인 지원이 있어야만 국내의 유전의료의 발전에 필요한 인프라 구축의 내실을 다질 수 있게 될 것이다.
Purpose: This study was undertaken to provide the framework for development of a genetic counseling training program, and an accreditation and certification process suitable for non-M.D. genetic counselors in Korea. Materials and Methods: Global standards of genetic counseling curriculums, training ...
Purpose: This study was undertaken to provide the framework for development of a genetic counseling training program, and an accreditation and certification process suitable for non-M.D. genetic counselors in Korea. Materials and Methods: Global standards of genetic counseling curriculums, training program accreditation (TPA), and the certification process for genetic counselors (CPGC) in the U.S.A and Japan were reviewed, and a questionnaire survey was performed to elicit opinions among health-care providers including physicians, nurses, technicians, researchers, and educators. In addition, input from professional communities, including the Korean Society of Medical Genetics (KSMG) and Institute for Genetic Testing Evaluation, was sought in formulating the framework of this study. Results: Comparison of U.S.A. and Japan educational systems showed similarities in curriculum, accreditation, and certification programs. Analysis of 117 respondents opinions showed a high level of agreement in the area of global standards; 88% indicated that KSMG should be in charge of TPA and CPGC, while 77% favored a certification exam composed of both written exam and interview components. Conclusion: Based upon this study we propose that the KSMG should be in charge of providing the TPA and CPGC for non-MD genetic counselors. Requirements for the entrance to a Master's degree genetic counseling program should be open to successful four year undergraduate students in all areas, provided the candidates demonstrate the abilities to master the graduate level of study in human genetics, clinical genetics, statistics, psychology, and other required subjects. Eligibility for certification should include qualified candidates of genetic counseling with no formally approved education, but a sufficient amount of clinical experience, in addition to accredited program graduates. Certification examinations should be carried out every two years and the certification should be good for five years, as is the case in Japan.
Purpose: This study was undertaken to provide the framework for development of a genetic counseling training program, and an accreditation and certification process suitable for non-M.D. genetic counselors in Korea. Materials and Methods: Global standards of genetic counseling curriculums, training program accreditation (TPA), and the certification process for genetic counselors (CPGC) in the U.S.A and Japan were reviewed, and a questionnaire survey was performed to elicit opinions among health-care providers including physicians, nurses, technicians, researchers, and educators. In addition, input from professional communities, including the Korean Society of Medical Genetics (KSMG) and Institute for Genetic Testing Evaluation, was sought in formulating the framework of this study. Results: Comparison of U.S.A. and Japan educational systems showed similarities in curriculum, accreditation, and certification programs. Analysis of 117 respondents opinions showed a high level of agreement in the area of global standards; 88% indicated that KSMG should be in charge of TPA and CPGC, while 77% favored a certification exam composed of both written exam and interview components. Conclusion: Based upon this study we propose that the KSMG should be in charge of providing the TPA and CPGC for non-MD genetic counselors. Requirements for the entrance to a Master's degree genetic counseling program should be open to successful four year undergraduate students in all areas, provided the candidates demonstrate the abilities to master the graduate level of study in human genetics, clinical genetics, statistics, psychology, and other required subjects. Eligibility for certification should include qualified candidates of genetic counseling with no formally approved education, but a sufficient amount of clinical experience, in addition to accredited program graduates. Certification examinations should be carried out every two years and the certification should be good for five years, as is the case in Japan.
ABGC는 전문 유전상담사를 양성하는데 있어서 대학원 수준의 교육과 임상 학습을 위한 표준 기준을 유지하고자 설립되었다. ABGC는 북미지역의 대학원 프로그램을 인정하고 있으며, 이 프로그램들은 교육을 이수한 졸업생들이 실제 현장에 투입될 수 있는 역량을 갖출 수 있도록 교육되었음을 증명해야 한다.
ABGC에서 전문 유전상담사 교육프로그램으로 인정을 받기위해서는 어떻게 해야 하는가?
ABGC에서 전문 유전상담사 교육프로그램으로 인정을 받기위해서는, 석사수준의 대학원 프로그램, 충분한 임상 실습 장소, 교수진, 교과과정, 재정적 후원과 학생 등이 ABGC에서 요구하는 최소한의 필수적 기준에 부합되어야 하며, ABGC 위원회에 의해 심사된다. 2008년 현재 ABGC의 위원회는 10명의 인증된 유전상담사(Certified Genetic Counselor, CGC) 로 이루어져 있으며, 5년 임기로 선거를 통해 선출된다16).
ABGC의 완전한 인정이란?
이 인정은 이 프로그램이 충분한 교육과 임상 프로그램을 제공한다는 것으로, ABGC에서 공표한 최소한의 필수적 기준에 부합된다는 것을 의미한다. 첫 번째 완전한 인정은 6년간 유효하며, 이 기간이 지나면, 실사 등을 통해 인정 위원회에서 8년까지 재 인정(Reaccreditation)의 수여를 결정한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.