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NTIS 바로가기한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.12 no.1 = no.50, 2009년, pp.65 - 71
권혁빈 (한국철도기술연구원 초고속열차연구실) , 남성원 (한국철도기술연구원 철도환경연구실) , 곽종현 (현대로템 선행제품개발팀)
The pressure transient inside the passenger cabin of high-speed train has been assessed using computational fluid dynamics (CFD) based on the axi-symmetric Navier-Stokes equation. The pressure change inside a train have been calculated using first order difference approximation based on a linear equ...
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철도차향 안전기준에 관한 지침, 건설교통부고시 제2006-247호
A.E. Vardy, "Measured pressures in a very high speed tunnel", The international conference on speedup technology for railway and maglev vehicles, 1993.11
W.B. Wolf, E.A.F.A. Demmenie, "A new test facility for the study of interaction pressure waves and their reduction in tunnels for high-speed trains", BHR Groupe 1997 Vehicle Tunnels, 1997
김동현, 양신추, 오일근, "한국형 터널 미기압파 저감 시험기개발", 1999년 한국철도학회 추계학술대회 논문집, 1999
김태윤, 고속열차의 터널 진입 시 발생하는 압력파의 실험적 연구, 서울대학교 석사학위논문, 2000
Maeda, T., Matsumara, T., Jida, M., Nakatani, K and Uchida, K., "Effect of Shape of Train Nose on Compression Wave Generated by Train Entering Tunnel", Proc. International Conference on speedup technology for railway and maflev vehicles, Yokohama, Japan, JSME, Vol. 2, pp.315-319, 1993
권혁빈, 터널을 통과하는 고속철도차량에 의한 비정상 압축성 유동장에 대한 연구, 서울대학교 박사학위논문, 2001
Hyeok-bin Kwon, Ki-hyeok Jang, Yu-shin Kim, Kwan-jung Yee and Dong-ho Lee, "Nose Shape Optimization of High-sped Train for Minimization of Tunnel Sonic Boom", JSME International journal Series C, Vol.44, No.3, pp. 890-899
권혁빈, 남성원, 차창환, "철도시스템 전산유체 표준 프레임웍을 이용한 KTX 차량 주변 압력장에 대한 수치해석", 한국철도학회 논문집 제9권 제5호 pp.1-6, 2006
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