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자동차용 마찰재의 연마재가 마찰특성에 미치는 영향
The Effect of Abrasive Particles on the Frictional Properties of Automotive Brake Friction Materials 원문보기

윤활학회지 = Journal of the Korean Society of Tribologists and Lubrication Engineers, v.25 no.1, 2009년, pp.49 - 55  

장호 (고려대학교 신소재공학부) ,  이은주 (고려대학교 신소재공학부) ,  조근형 (고려대학교 신소재공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The frictional properties of automotive brake pads with four different ceramic materials such as magnesia, hematite, alumina, and zircon were investigated. A Krauss type friction tester using gray iron disks was used to examine the friction coefficient, intensity of friction force oscillation, and t...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 그러나, 이러한 연구는 입자 하나만을 고려한 것으로써, 마찰재와 같이 기지물질에 포함된 입자의 마찰 마모에 대한 연구는 매우 한정적이다. 따라서, 본연구에서는 연마재가 마찰재의 원료로써 혼합되었을 때 마찰특성에 미치는 영향을 연구하기 위해 MgO, Fe3O4, ZrSiO4, ALQ를 넣은 마찰재를 제작한 후 마찰시험을 실시하여, 다양한 연마재가 제동시 마찰 현상에 미치는 영향을 연구하였다. 연마재의 입자 크기에 따른 영향은 이미 보고한 바 있으므로[7], 본 연구에서는 유사한 입자크기를 지닌 연마재를 선정하여 입자크기에 대한 영향을 배제하였다.
  • 본 연구에서는 연마재의 종류에 따른 마찰 안정성을 평가하기 위하여 연마재의 종류만을 바꾼 마찰재를 제작한 후 속도와 압력을 변화시키면서 마찰시험을 실시하였다. 특히, 마찰재의 마찰력은 초기 제동온도에 매우 민감하게 변하기 때문에 초기 제동온도를 3&C부터 200。<2까지 7단계로 구분하여 실험을 진행하였다.
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참고문헌 (10)

  1. Jang, H. and Kim, S. I., 'The Effect of Antimony Trisulfide and ZIrconium Silicate in the Automotive Brake Friction Material on Friction Charac-teristics', Wear Vol. 239, pp. 229-236, 2000 

  2. Ma, T., Martynkova, G S., Valaskova, M., Matijka,v., and Lu, Y, 'Effects of $(ZrSi0_4)$ in Non-meta1lic Brake Friction Materials on Friction Performance', Tribol. lnt., Vol. 41, pp. 166-167, 2008 

  3. Wirth, A., Stone, K., and Whitaker,R, 'A Study of the Relationship Between Transfer Film Chemistry and Friction Performance in Automotive Braking Systems',SAE Technical Paper, 1992 

  4. Chan. D., and Stachowiak, G w., 'Review of Automotive Brake Friction Materials,' Proc. Inst Mech. Eng. Part D-J. Automob. Eng., Vol 218, pp. 57-64, 2003 

  5. Cho, M. H., Cho, K. H., Kim, S. J., Kim, D. H., and Jang, H., 'Effects of Ingredients on Tribological Characteristics of a Brake Lining an Experimental Case Study', Wear, Vol. 258, pp. 1682-1687, 2005 

  6. Jang, H., Yoon, J. H., Kim, S. J., Lee, J. Y, and Park, H. D., 'The Effect of the Composition and Microstructure of Gray Cast lron on Preferential Wear During Parasitic Drag and on Intrinsic Damping Capacity,' SAE technical paper 2003-01 3313, 2003 

  7. Cho, K. H., Jang, H., Hong, Y. S., Kim, S. J., and Basch, R. H., ' The Size Effect of Zircon Particles on the Friction Characteristics of Brake Lining Materia1s', Wear, Vol. 264, pp. 291-297, 2008 

  8. Gahlin,R. and Jacobson, S., ' The Particle Size Effect in Abrasion Studied by Controlled Abrasive Surfaces', Wear, Vol. 224, pp. 128-135, 1999 

  9. Pellegrin, D. V. D. and Stachowiak, G w., 'Simulation of Three-dimensiona1 Abrasive Particles", Wear, Vol. 258, pp. 208-216, 2005 

  10. Eriksson, M. and Jacobson,S., 'Tribological Surfaces of Organic Brake Pads', Tribology Intemational, Vol. 33, pp. 817-827, 2000 

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