$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

한국 초등학생들의 스트레스 대응 행동에 영향을 미치는 요인
Factors Influencing Stress Coping Behaviors of Elementary Students in Korea 원문보기

保健敎育健康增進學會誌 = Korean journal of health education and promotion, v.26 no.5, 2009년, pp.1 - 13  

Lee, Chung-Yul (College of Nursing, Yonsei University, Nursing Policy Research Institute) ,  Lee, Gyu-Young (Red Cross College of Nursing) ,  Jeon, Kyoung-Mi (Department of Health Service Management, Kyungwoon University) ,  Park, So-Hyun (College of Nursing, Yonsei University) ,  Hong, Yoon-Mi (Department of Nursing College of Medicine, Kwandong University) ,  Lee, Hyeon-Kyeong (College of Nursing, Yonsei University, Nursing Policy Research Institute)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

목적: 본 연구는 한국 초등학생의 스트레스 대응행동에 관련된 요인들을 알아보기 위한 서술적 조사연구이다. 방법: 연구대상자는 세 개 지역(대도시, 중소도시, 농촌지역)의 10개 초등학교에서 자발적으로 참여한 5, 6학년 1,161명으로 자가보고식으로 설문이 이루어졌다. 스트레스 대응 행동은 수정된 Ways of Coping Checklist를 이용하여 측정되었다. 자료는 기술적 통계, t-test, ANOVA, 상관관계 분석, 다중회귀분석을 사용하여 분석되었다. 결과: 초등학생들이 가장 빈번하게 사용하는 스트레스 대응 행동은 신비적 대응($3.01{\pm}10.6$)이었고 긍정적 대응($2.61{\pm}0.72$)과 부정적 대응($2.01{\pm}0.72$)이 그 뒤를 이었다. 대도시에 사는 여학생이 중소도시나 농촌지역에 사는 남학생들보다 더 많은 대응 행동을 사용하였고, 신비적 대응행동이 높은 학업성적과 관련이 있었던 반면 긍정적 대응행동은 높은 삶의 만족도와 관련이 있었다. 결론: 초등학생의 성별, 삶의 만족도 수준, 지역, 학업성적과 스트레스 수준이 스트레스 대응 행동에 영향을 주었다. 또한 대응 행동의 종류에 따라 대응행동에 영향을 주는 요인들에 다소 차이를 보였다. 초등학생들이 직면하는 스트레스 상황에 대해 긍정적으로 대응할 수 있는 능력을 길러주기 위하여 대상자의 특성과 지역의 사회적, 물리적 환경을 고려한 중재프로그램 개발이 필요하다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Objectives: The purpose of this study was to examine factors influencing stress coping behaviors of elementary students in Korea. Methods: This study used a descriptive comparative survey design. A total of 1,161 elementary students voluntarily participated in the study from 10 schools at three regi...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Interventions should be developed that appropriately target such specific populations and their needs. The findings suggest an approach to building a successful coping behavior that is specifically tailored to the gender subsets of population and region-specific social and physical environment. In terms of low use of positive coping behaviors such as exercising, it is recommended to incorporate coping interventions into school- or public health center-based health promotion programs.
  • The purpose of this study was to compare stress coping behaviors of elementary students by general characteristics and stress levels as well as geographical region (large city, medium-sized city, and rural town). The specific aims were to (1) analyze the relationship between general characteristics, stress levels, and geographical regions and coping behaviors, and (2) identify factors influencing coping behaviors.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. Choi, E.K. 2004. Analysis of parent attachment, stress, coping in elementary students. Master dissertation, School of Education, SeoKang University, Seoul, Korea 

  2. Cho, N.J. and Park, I.S. 1998. A study of stress, stress coping style and health symptoms in 6th grade elementary school children. J Korean Acad Child Health Nurs 4(2):193-206 

  3. Cho, M.J. 1989. Relations between personality dimension and stress coping style. Master dissertation, School of Education, Han Yang University, Seoul, Korea 

  4. Chrousos, G.P., and Gold, P.W. 1992. The concepts of stress and stress system disorders: overview of physical and behavioral homeostasis. JAMA 267(9): 1244-1252 

  5. Chung, B.Y., and Hong, Y.L. 2000. Comparisons of stressor and coping style between headachesuffering children and headache-free children. J Korean Acad Child Health Nurs 6(3):354-361 

  6. Dombrowski, M.A. 1999. Preventing disease with stress management in elementary school. J Sch Health 69(3):126-127 

  7. Folkman, S., and Lazarus, R.S. 1986. Stress process and depressive symptomatology. J Abnorm Psychol 95:107-113 

  8. Fouladi, R.T., Rew, L., and Horner, S.D. 2006 Comparison of three modes of measuring stress, coping, and humor in school-age children. J Nurs Meas 14(2):79-98 

  9. Garcia, C., Pintor, J.K., and Lindgre, S. 2009. Feasibility and acceptability of a school-based coping intervention for Latina adolescents. J Sch Nurs 22:1-11 

  10. Hong, Y.L. 2000. Stressor, Coping Style, Communication with mother & school adaptation in 6th grade elementary school children. J Korean Acad Child Health Nurs 6(3):362-371 

  11. Howell, C.C., Rice, M.H., Carmon, M., and Hauber, R.P. 2007. The relationships among anxiety, anger, and blood pressure in children. Appl Nurs Res 20(1):17-23 

  12. Im, K.H. 2006. The effects of the practical intelligence and stress on children's stress coping behaviors. Korean J of Child Studies 27(3):241-254 

  13. Jang, Y.A. 2006. Analysis of elementary school children's stress and coping behavior in urban and rural areas. Korean J. Community Living Science 17(1):39-53 

  14. Kim, H.S., and Kim, H.S. 2008. Risk factors for suicide attempts among Korean adolescents. Child Psychiatry Hum Dev 39:221-235 

  15. Kim, J.S., and Ryu, S.H. 2003. A study on stressor and stress-coping pattern of elementary school students. Journal of Practical Education 16(1):105-117 

  16. Kim, K.S., and Cho, O.W. 2004. The relationship between stress, coping and school adjustment of city and rural students. Education Theory & Practice 13(3):385-404 

  17. Kim, M.H. 2005. A study on stress factors of students in elementary school. Master dissertation, Kwandong University, Gangneung, Korea 

  18. Kim, M.Y. 2005. A study of stress, coping behaviors and health problems in school age children. J Korean Acad Child Health Nurs 11(1):83-89 

  19. Lazarus, R.S., and Folkman, S. 1984. Stress, appraisal and coping. New York: Springer Publishing. Co 

  20. Lee, C.Y., Lee, G.Y., Ahn, Y.H., and Lee, H.K. 2007 A comparison of stress levels of elementary students by geographical regions. J Korean Acad Nurs 37(6):986-993 

  21. Lee, M.R. 2005. Interaction effects of stress and coping strategies on adolescent. Korean J of Child Studies 27(5):67-78 

  22. Ministry for health, welfare and family affairs. 2008. Korea national health & nutrition examination survey 

  23. Rhu, J.S and Hyun, E.M. 2006. Emotional intelligence and stress coping styles of adolescents: A comparative study between normal adolescents and juvenile delinquents. Journal of Korean Home Management Association 24(1):209-221 

  24. Rice, M., Kang, D.H., Weaver, M., and Howell, C.C. 2008. Relationship of anger, stress, and coping with school connectedness in fourth-grade children. J Sch Health 78(3):149-156 

  25. Selye, H. 1956. The stress of life. New York: Mcgrew-Hill Co 

  26. Sharrer, V.W., and Ryan-Wenger, N.M. 1995. A longitudinal study of age and gender differences of stressors and coping strategies in school-aged children. J Pediatr Health Care 9(3):123-130 

  27. Sung, K.M., Puskar, K.R., and Sereika, S. 2006. Psychosocial factors and coping strategies of adolescents in a rural Pennsylvania high school. Public Health Nurs 23(6):523-530 

  28. Tanaka, H., Tamai, H., Terashima, S., Takenaka, Y., and Tanaka, T. 2000. Pediatr Int 42(4):354-358 

  29. Weist, M.D., Myers, C.P., Danforth, J., McNeil, D.W., Ollendick, T.H., and Hawkin, R. 2000. Expanded school mental health services: assessing needs related to school level and geography. Community Ment Health J 36(3): 259-273 

  30. Williams, K., and Lisi, A.M-D. 2000. Coping strategies in adolescents. J Appl Dev Psychol 20(4):537-549 

  31. Yi, K. 2004. A Study of Elementary School Students' Stress Factors, Their Coping Behavior and School Adjustment. Master dissertation, Catholic University of Daegu, Daegu, Korea 

  32. Yoon, S.K. 2004. The relationship between self respect and stress coping of elementary and middle school students. Child Education 13(2): 239-251 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로