최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, v.9 no.12, 2009년, pp.448 - 458
고진복 (대전성세재활학교) , 전병운 (공주대학교 특수교육과)
This study suggested speech generation device(SGD) program to materialize the proper communication aids which address to language abilities by students with cerebral palsy in the stage of word recognition achievement. This SGD program aim at function of learning mediation and communication expressio...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
문자를 해득한 뇌성마비 학생들에게는 어떤 중재방법을 적용하는 것이 적절하지 않은가? | 이러한 방법은 주로 기능적인 의사소통을 목적으로 하거나 문자를 해득하지 못한 장애학생들에게 효과적이었다[1]. 그러나 문자를 해득한 뇌성마비 학생들에게는 그림상징이나 기능적 의사소통, 스크립트 중심의 중재방법을 적용하는 것이 적절하지 않을 수 있다. 그들은 이미 그림상징이나 기능적인 방법으로 의사표현 하는 것 이상의 내적언어기술을 습득하고 있는 경우가 많기 때문이다. | |
AAC 중재에서는 별도의 스크립트를 구성하여 지도하는 것이 일반적으로 사용된 이유는? | 그러나 그동안 AAC 도구는 언어표현에 어려움을 겪는 장애학생들을 위한 의사소통 보조기기로써의 기능만을 제공하였다. 즉, 학습 자료의 제시와 학습 내용을 포함하지 못하는 제한점이 있었다. 이러한 이유로 AAC 중재에서는 별도의 스크립트를 구성하여 지도하는 것이 일반적으로 사용되었다. | |
AAC 도구는 어떤 기능을 제공하였는가? | 음성언어기술과 컴퓨터 관련 기술의 발달로 AAC 도구들의 비약적인 발전이 예상된다. 그러나 그동안 AAC 도구는 언어표현에 어려움을 겪는 장애학생들을 위한 의사소통 보조기기로써의 기능만을 제공하였다. 즉, 학습 자료의 제시와 학습 내용을 포함하지 못하는 제한점이 있었다. |
전병운, 고진복, "KIDS VIOCE를 활용한 AAC 중재가 뇌성마비아동의 어휘표현에 미치는 효과", 언어청각장애연구, 제11권, 제3호, pp.145-163, 2006.
R. W. Schlosser, Efficacy of augmentative and alternative communication Towards evidence-based practice, Academic Press, 2003.
P. Mirenda, "Toward functional augmentative and alternative communication for students with autism," Topic in Language Disorders, Vol.34, No.3, pp.203-216, 2003.
D. R. Beukelman and P. Mirenda, Augmentative and alternative communication: Supporting children and adults with complex communication needs, Paul H. Brookes, 2005.
J. C. Light and J. Kent-Walsh, "Fostering emergent literacy for children who require AAC," The AHSA Leader, Vol.8, No.10, pp.4-29, 2003.
A. Beck, K. Kingsbury, A. Neff, and M. Dennis, "Influence of length of augmented message on children's attitudes towards peers who use augmentative and alternative communication," Augmentative and Alternative Communication, Vol.16, No.4, pp.239-249, 2000.
J. L. Bedrosian, L. Hoag, S. Calculator, and B. Molineux, "Variables influencing perceptions of the communicative competence of an adult augmentative and alternative communication system user," J. of Speech and Heating Research, Vol.35, No.5, pp.1105-1113, 1992.
L. Hoag and J. Bedrosian, "The effect of speech output type, message length, and reauditorization on perceptions of communicative competence of an adult AAC user," J. of Speech and hearing Research, Vol.35, No.6, pp.1363-1366, 1992.
C. W. Gorenflo, D. W. Gorenflo, and S. A. Santer, "Effects of synthetic voice output on attitudes toward the augmented communicator," J. of Speech and Hearing Research, Vol.37, No.1, pp.64-68, 1994.
M. Lilienfeld and E. Alant, "Attitudes of children toward an unfamiliar peer using an AAC device with and without voice output," Augmentative and alternative Communication. Vol.18, No.2, pp.91-101, 2002.
D. M. Blischak, "Increases in natural speech production following experience with synthetic speech," J. of Special Education Technology, Vol.14, No.2, 44-53, 1999.
L. S. Doss, P. A. Locke, S. S. Johnston, J. Reichle, J. Sigafoos, and P. J. Charpentier, "Initial comparison of the efficiency of a variety of AAC systems for order meals in fast food restaurants," Augmentative and Alternative Communication, Vol.7, No.4, pp.256-265, 1991.
T. Iacono, P. Mirenda, and D. R. Beukelman, "Comparison of unimodal and multimodal AAC techniques for children with intellectual disabilities," Augmentative and Alternative Communication, Vol.9, No.2, pp.83-94, 1993.
T. Iacono and J. E. Duncum, "Comparison of sign alone and in combination with an electronic communication device in early language intervention: Case study," Augmentative and Alternative Communication, Vol.11, No.4, pp.149-259, 1995.
V. M. Durand, "Functional communication training using assistive devices: Effects on challenging behavior and affect," Augmentative and Alternative Communication, Vol.9, No.3, pp.168-176, 1993.
V. M. Durand, "Functional communication training using assistive devices: Recruiting natural communities of reinforcement," J. of Applied Behavior Analysis, Vol.32, No.3, pp.247-267, 1999.
R. H. Horner and H. M. Day, "The effects of response efficiency on functionally equivalent competing behaviors," J. of Applied Behavior Analysis, Vol.24, No.4, pp.719-732, 1991.
R. H. Horner, J. R. Sprague, M. O'Brien, and L. Heathfield, "The role of response efficiency in the reduction of problem behaviors through functional equivalence training: A case study," J. of the Association for Persons with Severe Handicaps, Vol.15, No.2 pp.91-97, 1990.
S. Cataldo and N. Ellis, "Interactions in the development of spelling, reading, and phonological skills," J. of Research in Reading, Vol.11, No.2, pp.86-109, 1988.
K. Borgh and W. P. Dickson, "The effects on children's writing of adding speech synthesis to a word processor," J. of Research on Computing in Education, Vol.24, No.4, pp.533-544, 1992.
R. B. Lewis, A. W. Graves, T. M. Ashton, and C. L. Kieley, "Word processing tools for students with learning disabilities: A comparison of strategies to increase text entry speed," Learning Disabilities Practice, Vol.13, No.2, pp.95-108, 1998.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.