$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

고등학교 지구과학 탐구활동에서 학습자의 특성과 상호작용 양식에 따른 반성적 탐구의 차이
The Differences of Reflective Inquiry according to Students' Characteristics and Interaction Modes of Small Group in an Inquiry-based High School Earth Science 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.30 no.3, 2009년, pp.366 - 380  

정진우 (한국교원대학교 지구과학교육과) ,  박미라 (한국교원대학교 지구과학교육과)

초록

본 연구는 수업의 3가지 맥락(자료, 과제, 역할)에서 학습자의 특성과 그룹의 상호작용에 따른 그룹과 개인의 반성적 탐구는 어떤 차이가 있는지를 알아보고 이를 통해 효율적인 반성적 탐구활동을 위한 소그룹 구성과 교사의 지도에 시사점을 얻고자 하였다. 이를 위해 고등학교 1학년 1개 학급을 선정해서 반성적 탐구활동수업을 실시하고 수업을 녹화 전사해서 언어행동분석틀과 수업상황의 3가지 맥락으로 분석하였다. 본 연구의 결과로부터 학생개인과 그룹의 반성적 탐구는 학생들의 개별특성 그 자체보다는 다튼 학생과 학급에서 어떤 관계를 가지느냐에 더 영향을 받는다는 것을 알 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the differences of reflective inquiry according to students' characteristics and interaction modes of small group in three contexts of the classroom and to obtain educational implications about using small group and teacher's intervention for an effective...

주제어

참고문헌 (33)

  1. 강석진, 2000, 토론과정에서 사회적 합의 형성을 강조한 개념학습전략: 교수효과 및 소집단 토론에서의 언어적 상호작용. 서울대학교 박사학위 논문, 194 p 

  2. 김찬종, 오필석, 오영선, 박영신, 2005, 포트폴리오 체제를 적용한 수업에서 학생들의 소집단 내 상호작용 참여 양상과 포트폴리오 성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 25, 837-848 

  3. 정진우, 박미라, 정철, 2007, 고등학교 지구과학 탐구활동에서 수업유형에 따른 학생들의 반성적 탐구의 특성. 한국지구과학교육학회지, 28, 1-13 

  4. 성숙경, 2005, 사회적 상호작용을 강조한 과학탐구실험에서 언어적 상호작용의 변화와 특성. 한국교원대학교 박사학위논문, 263 p 

  5. 송인섭, 1990, 중. 고등학생용 자아개념진단검사. 한국심리적성검사연구소, 서울, 10 p 

  6. 이상로, 변창진, 진희교, 2000, 표준화 성격진단검사. 중앙적성연구소, 서울, 13 p 

  7. 이현영, 장상실, 성숙경, 이상권, 강성주, 최병순, 2002, 사회적 상호작용을 강조한 과학 탐구실험 과정에서 학생-학생 상호작용 양상 분석. 한국과학교육학회지, 22, 660-670 

  8. 임희준, 노태희, 2001, 이질적으로 구성된 소집단 협동학습에서의 언어적 상호작용. 한국과학교육학회지, 21, 668-676 

  9. 임희준, 박수연, 노태희, 1999, 협동학습 과정에서의 언어적 행동과 학업성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 19, 367-376 

  10. 전윤식, 장혁표, 1983, 집단잠입도형검사. 태화출판사, 서울, 5 p 

  11. Alexopoulou, E. and Driver, R., 1996, Small-group discussion in physics: Peer interaction modes in peers and fours. Journal of Research in Science Teaching, 33, 1099-1114 

  12. Artzt, A.F. and Armour-Thomas, E., 1992, Development of a cognitive-metacognitive framework for protocol analysis of mathematical problem solving in small groups. Cognition and Instruction, 9, 137-175 

  13. Berg, C., Bergendahl, V., Lundberg, B., and Tibell, L., 2003, Benefiting from an open-ended experiment? A comparison of attitude to, and outcomes of, an expository versus an open-inquiry version of the same experiment. International Journal of Science Education, 25, 351-372 

  14. Bianchini, J.A., 1999, From here to equity: The influence of status on student access to and understanding of science. Science Education, 83, 577-602 

  15. Burns, J, Okey, J., and Wise, K., 1985, Development of an Integrated Process Skills Test: TIPSII. Journal of Research in Science Teaching, 22, 169-177 

  16. Campbell, B., Kaunda, L., Allie, S., Buffier, A., and Lubben, E, 2000, The communication of laboratory investigations by university entrants. Journal of Research in Science Teaching, 37, 839-853 

  17. Cazden, C.B., 1986, Classroom discourse. In Wittrock, M.C. (ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed.). A Division of Macmillan, NY, USA, 432-463 

  18. Flick, L.B., 2006, Developing understanding of scientific inquiry in secondary students. In Flick, L.B. and Lederman, N.G. (eds.), Scientific Inquiry And Nature Of Science. Springer, Dordrecht, The Netherlands, 157-172 

  19. Hogan, K., 1999a, Thinking aloud together: A test of an intervention to foster students' collaborative scientific reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 36, 1085-1109 

  20. Hogan, K., 1999b, Sociocognitive roles in science group discourse. International Journal of Science Education, 21, 855-882 

  21. Lo, J., Wheatley, G.H., and Smith, A.C., 1994, The participation, beliefs, and development of arithmetic meaning of a third-grade student in mathematics class discussions. Journal for Research in Mathematics Education, 25, 30-49 

  22. Lob, B., 2003, Using articulation and inscription as catalysts for reflection: Design principles for reflective inquiry. Doctoral dissertation Northwestern University, 344 p 

  23. Lob, B., Reiser, B.J., Radinsky, J., Edelson, D.C., Gomez, L.M., and Marshal, S., 2001, Developing reflective inquiry practices: A case study of software, the teacher, and students. In Crowley, S.K., Schunn, C., and Okada, T. (eds.), Designing for science: Implications from everyday, classroom, and professional settings. Mahwah, NJ, USA, 279-323 

  24. Lumpe, A.T., 1995, Peer interaction in science concept development and problem solving. School Science and Mathematics, 95, 302-309 

  25. Millar, D.P., 1986, Introduction to small group discussion. Speech Communication Association, Virginia, USA, 76p 

  26. Mundt, J., Bramlette, J., Finn, L.E., Olson, J., Flores, S., North-Tomcyzk, K., Lachance-Whitcomb, J., Loh, B., and Radinsky, J., Earth structures and processes: Exploring earth's crust with models and data. (in press) A middle school thematic science curriculum from the Center for Learning Technologies in Urban Schools, 164 p 

  27. Noddings, N., 1989, Theoretical and practical concerns about small groups in mathematics. Elementary School Journal, 89, 607-623 

  28. Radinsky, J., 2000, Making sense of complex data: A frarnework for studying students' development of reflective inquiry dispositions. Doctoral Dissertation, Northwestern University, 349 p 

  29. Radinsky, J., Leimberer, J.M., and Gomez, L.M., 2000, Reflective inquiry with complex data: A case study of dispositional learning. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, ED445122 

  30. Richmond, G and Striley, J., 1996, Making meaning in classrooms: Social processes in small-group discourse and scientific knowledge building. Journal of Research in Science Teaching, 33, 839-858 

  31. Rivas, M.G., 1999, Student-student negotiation: Characteristics of constructing understanding. Paper presented at the annual meeting of the NARST, ED446913 

  32. Roth, W.M., 1997, Interactional structures during a grade 4-5 open-design engineering unit. Journal of Research in Science Teaching, 34, 273-302 

  33. Witkin, H.A., Moore, C.A., Goodenough, D.R., and Cox, P.W., 1977, Field dependent and field independent cognitive styles and their educational implication. Review of Educational Research, 47, 1-64 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로