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승용차량에 대한 경트럭 및 SUV의 공격성 연구
Research on Aggressivity of Light Truck Vehicle and SUV to Passenger Vehicle 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.17 no.5, 2009년, pp.133 - 139  

김관희 (보험개발원 자동차기술연구소) ,  박인송 (보험개발원 자동차기술연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

When two cars impact each other, it is usually known smaller vehicle's passenger likely to be more seriously injured than bigger one's. Generally it is known that SUVs and Light Truck Vehicles (LTVs) are bigger and heavier than passenger vehicles and their drive height such as bumper rail and side m...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구를 위해 중형승용차량과 SUV, 중형승용차량과 경트럭(1톤트럭)에 대한 충돌시험을 실시하였다. Table 1에 연구에 사용된 차량을 나타내었다.

가설 설정

  • 1) 차 대 차 정면충돌 시 상대 차량 탑승자의 부상 위험에 영향을 미치는 요소는 중량차이 보다는 전면의 기하학적 형상(충격에너지 흡수부재의 높이 차)이다. 중량이 무겁고 주행높이가 높은 SUV와 충돌한 중형승용차량탑승자의 머리와 목, 다리의 부상위험은 SUV보다 높았으나 중량은 무거우나 주행높이가 낮은 경트럭과 충돌한 중형 승용 차량 탑승자의 머리와 목 부상 위험은 경트럭 보다 낮았다.
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참고문헌 (8)

  1. Korea Automobile Manufacturers Association, Korea Automobile Industry, p.43, 2000 

  2. F. Hartemann, J. Y. Foret-Bruno, C. Thomas and C. Tarriere, "Influence of Mass Ratio and Structural Compatibility on the Severity ofInjuries Sustained by the Near Side Occupants in Car-to-Car Side Collisions," SAE, Warrendale, Pennsylvania, USA, pp.235-259, 1979 

  3. P. Frei, R. Kaeser, R. Hafner, M. Schmid, A. Dragan, L, Wingeier, M. H. Muser, P. F. Niederer and F. H. Walz, "Crashworthiness and Compatibility of Low Mass Vehicles in Collisions," SAE, Warrendale, Pennsylvania, USA, pp.119-128, 1992 

  4. R. W. Lowne, EEVC Working Group 11 Report on the Development of a Front Impact Test Procedure, pp.1-20, 1994 

  5. B. O'Neill and S. Y. Kyrynchenko, "Crash Incompatibilities Between Cars and Light Trucks; Issues and Potential Countermeasures," SAE, Warrendale, Pennsylvania, USA, pp 1-10, 2004 

  6. Insurance Institute for Highway Safety, Frontal Offset Crashworthiness Evaluation Guidelines for Rating Injury Measures, pp.1-9, 2004 

  7. Insurance Institute for Highway Safety, Frontal Offset Crashworthiness Evaluation Guidelines for Rating Structural Performance, pp.1-3, 2002 

  8. Insurance Institute for Highway Safety, Frontal Offset Crashworthiness Evaluation Guidelines for Rating Restraints and Dummy Kinematics, pp.1-10, 2004 

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