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NTIS 바로가기한국마린엔지니어링학회지 = Journal of the Korean Society of Marine Engineering, v.33 no.6, 2009년, pp.843 - 851
Much work has already been done to control and regulate the worldwide problems caused by climate change, particularly the issues on greenhouse gas (GHG) emissions. Carbon dioxide (
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핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
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선박에서 화석연료를 본격적으로 시작한 시기는 언제인가? | 오늘날 지구상에서 과다한 화석에너지 사용에 따른 지구온난화는 우리 모두가 피할 수 없는 어려운 문제이다. 선박에서 화석연료를 본격적으로 사용하기 시작한 시기는 선박에 증기기관이 도입된 1830년경으로 보고 있다. 화석 연료를 대신할 대체 에너지와 친환경적인 신재생 에너지의 개발은 기대보다 늦어지고, 여기서 개발된 총 에너지 양은 전체 에너지 양에 비해 절대적으로 부족하다. | |
선박의 이산화탄소의 배출량을 줄이기 위한 방법은 무엇인가? | 선박은 가장 효율적인 운송수단이라 할 수 있지만 선복량이 꾸준히 늘어나고 있고, 다른 산업에 비해 이산화탄소의 배출량이 차지하는 비중은 오히려 증가 추세에 있다. 따라서 최근 IMO가 도입한 새로운 신조선의 EEDI를 조선소와 선주사가 동시에 채택 사용하여 에너지 절약에 참여하면, 선박의 설계단계에서 운항까지 일괄적인 시스템이 구축되어 실질적인 에너지 절약을 할 수 있을 것으로 기대한다. | |
선박의 에너지 효율을 정의하는 방법 두가지는 무엇인가? | 선박에서 에너지 효율을 정의하는 방법은 크게 에너지 효율 운전지수와 설계지수로 나눌 수 있다. 운전지수는 2005년 IMO(국제해사기구)에서 제시하여[2] 선박에서 많은 표본 조사[3~7]와 함께 유익한 정보를 얻을 수 있었다. |
Bert metz et. al., Climate change 2007 mitigation of climate change, Cambridge University Press, 2007
IMO MEPC53 WP.11, "Prevention of air pollution from ships," Report of the working group, 2005
IMO MEPC53/INF.5, "Investigation of different ship types with regard to emission indexing based on statistical and operational data submitted by Germany", 2005
IMO MEPC53/INF.6, "Trials using the draft Guidelines for Ship $CO_2$ emission indexing submitted by Norway", 2005
IMO MEPC55/4/3, "Information about further trials according to the interim Guidelines for Voluntary Ship $CO_2$ emission indexing submitted by Germany and Norway", 2006
IMO MEPC55/4/8, "Information about indexing trials according to the Interim Guidelines for Voluntary Ship $CO_2$ emission indexing submitted by the Republic of Korea", 2006
IMO MEPC55/INF.9, "GHG emisssion from ships submitted by Japan", 2006
IMO GHG-WG/1/2/1, "Assigning an attained and a required design $CO_2$ index to a ship submitted by Norway", 2008
IMO GHG-WG/1/2/2, "Draft Guidelines for assigning the $CO_2$ design index to new ships submitted by Japan", 2008
IMO MEPC58 WP.8, "Prevention of air pollution from ships, Report of the working group on Greenhouse Gas Emission from Ships", 2008
IMO MEPC58/4/6, "Comments on the draft Guidelines for the Method of calculation of new ship design $CO_2$ Index-Proposal for definition of Vref, and corresponding draft submitted by Denmark and Norway", 2008
The Association of Ship Technical Societies in Norway, Standardization Code for Trial and Testing of New Ships (2nd edition), 1971
IMO, Technical Code on Control of Emission of Nitrogen Oxides from Marine Diesel Engines, 1998
IMO MEPC58/INF.6, "Updated 2000 study on Greenhouse Gas Emission from Ships (Phase 1 Report)", 2008
IMO MEPC58/4/12, "Development of a $CO_2$ Design Index for New Ships submitted by the Community of European Shipyards' Association", 2008
IMO MEPC58/4/8, "Methodology for Design $CO_2$ Index Baselines and Recalculation thereof submitted by Denmark", 2008
Wartsila-Hyundai Engine Co. Ltd., "Wartsila 50DF Applications", Sep. 2008
Wartsila Switzerland Ltd., "Slow steaming upgrade kit for reduced fuel consumption", Sep. 2008
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