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의류매장 매니저와 20대 소비자의 매스커스터마이제이션 도입 결정요인
Determinants of Mass Customization Adoption in the Apparel Industry: Retail Managers' and Young Consumers' Point of View 원문보기

한국의류학회지 = Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, v.33 no.6, 2009년, pp.968 - 979  

김수연 (연세대학교 의류환경학과) ,  고애란 (연세대학교 의류환경학과)

초록
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본 연구의 목적은, 의류산업 리테일 매니저의 매스커스터마이제이션 도입 의향과 의류소비자의 매스커스터마이제이션 제품 구입 의향에, 영향을 미치는 4가지 특성적 요인을 분석함에 있다. 매스커스터마이제이션 도입 의향을 결정하는 4가지 특성적 요인으로, 기업, 개인, 기술, 환경적 특성이 제시되었다. 66명의 매니저와 274명의 20대 소비자를 대상으로 설문조사하여, 제시된 가설 중 7개의 가설이 채택되었다. 매스커스터마이제이션 도입 의향에 유의한 영향을 미치는 요인으로는, 의류매장 및 매니저의 기술, 환경적 특성, 그리고 의류소비자의 개인, 기술, 환경적 특성으로 나타났다. 가장 유의한 영향을 미치는 요인으로 기술적 특성이었는데, 개인 주문생산 서비스를 실현하기 위해 소비자와 원활한 상호작용이 가능한 기술 환경적 시스템 구축이 선행되어야 할 것으로 나타났다. 이밖에 3D Body Scanning, QR, IT 기술들의 필요성 인지도 및 도입 의향과, 매스커스터마이제이션 도입 의향과는 매우 유의한 상관관계가 있었다. 본 연구의 또 한가지 결실은, CRM 도입에 대한 매니저 및 소비자의 높은 관심도였다. 의류소비자 개개인의 니즈에 맞춘 생산 설계를 통한 유연생산시스템과 함께, 고객과 직접 교류하는 소비자 중심의 경영은 메스커스터마이제이션 도입의 발판이 될 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the relationship between the willingness to adopt mass customization and four proposed characteristics: organizational, individual, technological, and environmental. Retail managers' and consumers' point of view was separately examined to distinguish their ch...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • The relationship between willingness to adopt mass customization and the four characteristics: organizational characteristics, individual characteristics, technological characteristics, and environmental characteristics, was supported by this review of literature. Retail managers' and consumers' point of view were distinguished to witness their respective willingness to adopt mass customization.

가설 설정

  • Hypothesis 1: Organizational characteristics, which include merchandise characteristics of the industry, managers' customer centricity, managers' user involvement, positively influenced their willingness to adopt mass customization in “certain lines”.
  • Hypothesis 2: Managers' individual characteristics positively influenced their willingness to adopt mass customization in certain lines.
  • Hypothesis 3: Technological characteristics positively influenced both managers' and consumer's willingness to adopt mass customization.
  • Hypothesis 4: The relationship between managers' and consumer's environmental characteristics and their willingness to adopt mass customization was significant.
  • (1999) applied channel theory to the development and testing of a conceptual model for consumer on-line buying behavior. The study assumed that a consumer would choose a channel high in communication, distribution, and accessibility attributes. Consumers who made on-line purchases considered themselves knowledgeable about the Internet's communication ability, understood how to access the Internet readily and purchased products using this transaction channel.
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