중학생의 생명현상 관찰활동에서 과학적 흥미 발생 요인 분석 Analysis of the Factors that Generate Scientific Interest in Middle School Students' Observation Activity on Life Phenomenon원문보기
이 연구는 중학생의 생명현상 관찰활동에서 과학적 흥미가 발생하는 요인을 추출하고, 추출한 요인이 과학적 흥미의 발생에 영향을 주는 정도를 검증한 것이다. 흥미발생요인을 추출하기 위해 중학교 3학년을 대상으로 4차시 분량의 관찰활동 프로그램을 투입하였고, 관찰활동에 참여한 학생 중 과학적 흥미가 높았던 학생을 대상으로 면담을 실시하였다. 면담 결과를 응답 유형별로 분류하여 21가지의 흥미발생요인을 추출하였다. 추출한 흥미발생요인은 크게 관찰대상의 특성, 관찰활동의 특성, 관찰결과의 특성, 관찰자의 특성, 외적 요인의 특성 등 5가지로 범주화하였다. 이렇게 추출한 흥미발생요인이 관찰활동에서 과학적 흥미의 발생에 영향을 주는지 검증해 보았다. 우선, 추출한 흥미발생요인이 관찰활동에서 흥미의 발생에 영향을 준 정도를 확인하기 위하여 흥미발생요인 조사지를 작성하였다. 중학교 3학년을 대상으로 4차시 분량의 관찰활동 프로그램을 실시한 후 흥미발생요인 조사지를 투입하였다. 흥미발생요인 조사지의 응답 결과를 분석하여 각각의 요인이 흥미의 발생에 영향을 준 정도의 차이를 확인해 보았다. 그 결과, 추출한 21개의 요인은 과학적 흥미의 발생에 유의미한 영향을 주는 것을 확인하였다. 이 연구의 결과는 흥미롭지 않은 관찰활동에 대한 원인 분석이 가능하며 흥미로운 관찰활동 프로그램을 개발하는데 매우 중요한 역할을 할 것이다.
이 연구는 중학생의 생명현상 관찰활동에서 과학적 흥미가 발생하는 요인을 추출하고, 추출한 요인이 과학적 흥미의 발생에 영향을 주는 정도를 검증한 것이다. 흥미발생요인을 추출하기 위해 중학교 3학년을 대상으로 4차시 분량의 관찰활동 프로그램을 투입하였고, 관찰활동에 참여한 학생 중 과학적 흥미가 높았던 학생을 대상으로 면담을 실시하였다. 면담 결과를 응답 유형별로 분류하여 21가지의 흥미발생요인을 추출하였다. 추출한 흥미발생요인은 크게 관찰대상의 특성, 관찰활동의 특성, 관찰결과의 특성, 관찰자의 특성, 외적 요인의 특성 등 5가지로 범주화하였다. 이렇게 추출한 흥미발생요인이 관찰활동에서 과학적 흥미의 발생에 영향을 주는지 검증해 보았다. 우선, 추출한 흥미발생요인이 관찰활동에서 흥미의 발생에 영향을 준 정도를 확인하기 위하여 흥미발생요인 조사지를 작성하였다. 중학교 3학년을 대상으로 4차시 분량의 관찰활동 프로그램을 실시한 후 흥미발생요인 조사지를 투입하였다. 흥미발생요인 조사지의 응답 결과를 분석하여 각각의 요인이 흥미의 발생에 영향을 준 정도의 차이를 확인해 보았다. 그 결과, 추출한 21개의 요인은 과학적 흥미의 발생에 유의미한 영향을 주는 것을 확인하였다. 이 연구의 결과는 흥미롭지 않은 관찰활동에 대한 원인 분석이 가능하며 흥미로운 관찰활동 프로그램을 개발하는데 매우 중요한 역할을 할 것이다.
This research attempts to extract the factors that generate scientific interest, and verify the effect of extracted factors on the generation of scientific interest in middle school students' observation activity on life phenomenon. In order to analyze interest-generating factors, observation progra...
This research attempts to extract the factors that generate scientific interest, and verify the effect of extracted factors on the generation of scientific interest in middle school students' observation activity on life phenomenon. In order to analyze interest-generating factors, observation programs were applied four times in the science class of 3rd grade middle school students. And an interview was conducted towards students who had strong scientific interest among students who participated in the observation activity. After classifying the interview results according to the types, and 21 interest-generating factors were extracted. Interest-generating factors were classified into 5 categories; the characteristics of the observation object, the characteristics of the observation activity, the characteristics of the observation result, the characteristics of the observer, and the characteristics of the extrinsic factor. It was verified that interest-generating factors have an effect on the generation of scientific interest in the observation activity. First of all, in order to confirm whether the extracted generation factors would have an effect on the generation of interest in observation activity, as survey of interest-generating factors was drawn up. The observation activity program of 4 times' volume was applied towards third grade middle school students, and survey paper on interest-generating factor was input. Analysis result showed that factors have effect on the generation of interest. That is, it was confirmed that extracted interest-generating factor has a significant effect on the generation of scientific interest. The cause analysis on the uninteresting observation activity was possible, and it would play an essential role in developing an interesting observation activity.
This research attempts to extract the factors that generate scientific interest, and verify the effect of extracted factors on the generation of scientific interest in middle school students' observation activity on life phenomenon. In order to analyze interest-generating factors, observation programs were applied four times in the science class of 3rd grade middle school students. And an interview was conducted towards students who had strong scientific interest among students who participated in the observation activity. After classifying the interview results according to the types, and 21 interest-generating factors were extracted. Interest-generating factors were classified into 5 categories; the characteristics of the observation object, the characteristics of the observation activity, the characteristics of the observation result, the characteristics of the observer, and the characteristics of the extrinsic factor. It was verified that interest-generating factors have an effect on the generation of scientific interest in the observation activity. First of all, in order to confirm whether the extracted generation factors would have an effect on the generation of interest in observation activity, as survey of interest-generating factors was drawn up. The observation activity program of 4 times' volume was applied towards third grade middle school students, and survey paper on interest-generating factor was input. Analysis result showed that factors have effect on the generation of interest. That is, it was confirmed that extracted interest-generating factor has a significant effect on the generation of scientific interest. The cause analysis on the uninteresting observation activity was possible, and it would play an essential role in developing an interesting observation activity.
과학교육에서는 정의적 영역의 중요성이 인지적 영역 못지않게 강조되고 있다. 정의적 영역은 라틴어로 ‘느낌’이라는 뜻으로 태도, 가치, 신념, 흥미, 동기가 이에 포함되며 인간이 지니고 있는 전형적인 감성이나 정서를 나타내는 특성을 의미한다(김효남 등, 1998). 정의적 영역 중 특히 학생들의 과학적 탐구활동 수행 시 발생하는 심리상태인 과학적 감성(scientific emotion)이 강조되고 있으며, 이 중 흥미는 가장 많이 나타나는 감성의 유형이다(권용주 등, 2004).
관찰활동에서 흥미 발생에 영향을 미치는 요인은 무엇인가?
관찰활동에서 흥미가 발생하는 데 영향을 미치는 요인은 크게 5가지로 관찰대상의 특성, 관찰활동의 특성, 관찰결과의 특성, 관찰자의 특성, 외적요인의 특성 등이다. 각각의 요인들에 해당하는 세부 요인들을 포함하여 총 21개의 흥미발생요인을 추출하였다.
관찰활동에서 학생들의 과학적 흥미의 감성을 자극하는 것이 중요한 이유는 무엇인가?
학생들은 과학적 관찰활동을 수행하는 동안 흥미의 감성을 느낄 때 생리적인 각성을 강하게 일으키게 된다(권용주 등, 2004). 즉, 흥미의 감성은 학생들의 관찰 활동에 있어서 의욕적인 동기를 부여해 주는 중요한 감성이라고 볼 수 있고, 더 나아가 관찰활동을 통해 발생한 흥미는 우리 주변의 자연 현상에 대한 관심도 키워줄 수 있다. 따라서, 관찰활동에서 학생들의 과학적 흥미의 감성을 자극하는 것은 교육학적으로 매우 중요한 의미를 지닌다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.