Ayurveda is one of the most historic and comprehensive medical system in the world. It was passed down as Buddhist medicine with Buddhism to influence enormously to East Asian medicine. Therefore, researches on Ayurveda is important in studying East Asian medicine as well as in studying Indian tradi...
Ayurveda is one of the most historic and comprehensive medical system in the world. It was passed down as Buddhist medicine with Buddhism to influence enormously to East Asian medicine. Therefore, researches on Ayurveda is important in studying East Asian medicine as well as in studying Indian traditional medicine and althernative medicine. However, in previous studies, the term, 'Ayurveda', was mistaken and misused frequently. Clarifying the relations between the definition of Ayurveda and Indian traditional medicine is essential in preventing future controversy. Therefore, such relations were studied to draw following conclusions. 1. 'Ayurveda' is the term determining the oldest medicine system in the world that originated in India. Reportedly, the first book about Ayurveda is "Agnivesha samhita", and the oldest existing book is "Charaka Samhita". No records were found on medine books named Ayurveda, and interpreting Ayurveda to be a name of a book is explicitly misunderstanding. 2. There are various divisions of Indian traditional medicine in previous studies. However, divisions in 6 types of Ayurveda, Siddha, Unani, Yoga, Naturopathy and Homoeopathy is the most proper. 3. Ayurveda gained some similarities as it exchanged with other medicine systems. However, since each medicine system has unique characteristics, they must be separately studied. Especially, current Indian traditional medicine system has many divisions. Terms of 'Indian traditional medicine' and 'Ayurveda' must be separately used.
Ayurveda is one of the most historic and comprehensive medical system in the world. It was passed down as Buddhist medicine with Buddhism to influence enormously to East Asian medicine. Therefore, researches on Ayurveda is important in studying East Asian medicine as well as in studying Indian traditional medicine and althernative medicine. However, in previous studies, the term, 'Ayurveda', was mistaken and misused frequently. Clarifying the relations between the definition of Ayurveda and Indian traditional medicine is essential in preventing future controversy. Therefore, such relations were studied to draw following conclusions. 1. 'Ayurveda' is the term determining the oldest medicine system in the world that originated in India. Reportedly, the first book about Ayurveda is "Agnivesha samhita", and the oldest existing book is "Charaka Samhita". No records were found on medine books named Ayurveda, and interpreting Ayurveda to be a name of a book is explicitly misunderstanding. 2. There are various divisions of Indian traditional medicine in previous studies. However, divisions in 6 types of Ayurveda, Siddha, Unani, Yoga, Naturopathy and Homoeopathy is the most proper. 3. Ayurveda gained some similarities as it exchanged with other medicine systems. However, since each medicine system has unique characteristics, they must be separately studied. Especially, current Indian traditional medicine system has many divisions. Terms of 'Indian traditional medicine' and 'Ayurveda' must be separately used.
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문제 정의
내용들이다. 따라서 본 연구에서는 위의 내용들을 밝혀 기존 연구들에서 혼동을 주었던 부분들을 바로잡고, 앞으로 진행될 아유르베다 연구에 일조하고자 한다.
시다에서의 치료는 세 가지 힘의 균형을 회복하여 환자를 건강하게 하는 것을 목표로 한다. 세 가지 중 한 가지가 악화되어 병을 일으키면, 반대되는 특성을 지닌 물질을 사용하여 악화된 힘을 줄이거나 정상상태로 돌려놓는 것이다.
가설 설정
1. 아유르(Ayur)는 '생명' 또는 '장수'를 뜻한다. 베다 (Veda)는 과학 또는 '지식, 지혜'의 의미이다.
약도 마찬가지로 체질에 따라 정해진다. 모든 사람들은 각각 건강상태를 나타내주는 독특한 체액구성을 지닌 것으로 가정하였다. 이러한 체액 구성에 어떠한 변화가 일어나면 신체의 건강상태가 따라서 변화한다.
제안 방법
체액설은 인체 내에 네 가지 체액 즉 혈액, 담액, 황담즙, 흑담즙의 존재를 가정하여 인간의 체질을 사체액중 어느 것이 특히 우세한가에 따라 혈액이 많으면 다혈질, 점액이 많으면 점액질, 황담즙이 많으면 지방질, 흑담즙이 많으면우울질 등으로 표현하였다. 체액은 제각기 특성이 정해져서 혈액은 뜨겁고 습하며, 점액은 차고 습하며, 항담즙은 뜨겁고 건조하며, 흑담즙은 차고 건조하다.
성능/효과
2. 아유르베다는 생명을 의미하는 아유르와 지혜를 의미하는 베다가 결합된 것으로 생명의 지혜가 된다. 다른 해석은 , 장수의 지혜'이다.
3. 인도전통의학의 분류에 대해 기존 연구들에서 언급된내용들은 약간의 차이가 있으나, 아유르베다, 시다, 유나니, 요가, 자연요법, 동종요법의 여섯 가지로 보는 것이 가장 타당하다.
4. 아유르베다의 목적은 몸과 마음, 행복한 인지(blissful awareness )의 균형 상태로 정의되는 완벽한 건강이다. 아유르베다는 영원한 생명을 위한 것이다(아유(Ayu)는 신체와 감각, 마음과 영혼이 통합된 상태로 정의될 수 있다).
5. 아유르베다에서는 아유르(생명)의 과정은 몸(sharira) 과 감각(indriya), 마음(mana), 영혼(atma)이 조화롭게 결합된 상태로 간주된다. 7 )891101
6. 유나니는 그리스 의학에 아유르베다 교재를 통해 익힌 고대 인도 의학이 접목된 것이므로, 아유르베다와 많은 공통점을 가지고 있다. 유나니와 아유르베다는 모두 체액 이론에 근거하고, 역증요법이며, 성분들의 균형을 유지하고 체내의 저항력을 향상시키기 위해 전일적 개념으로 치료했다.
7. 자연요법은 그 특징이 총체적이고 자연적이어서 아유르베다와 유사한 점이 있다. 동종요법의 유사의 법칙과 항상성의 기본 개념은 이전 동서양의 의학체계들에서도 발견할 수 있는 것이다.
8. 아유르베다는 다른 의학체계와 서로 교류하면서 다소의 유사성을 가지게 되었다. 하지만 각각의 의학 체계는 고유의 특성을 가지고 있기 때문에 분명히 구분하여 다루어야 한다.
알 수 있다. 여기서 여섯 가지 의학체계라고 하였으나 일곱 가지 종류가 언급되어 혼란을 줄 수 있는데, 이 경우는 아유르베다와 가장 밀접한 관계를 가지고 있고, 아유르베다의 한 형태로 언급되는 시다 의학을 아유르베다와 묶어 생각하는 것이 타당할 것이다.
참고문헌 (21)
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김은옥. 아유르베다와 요가의 정화법 비교 연구. 원광대학교 대학원 석사학위논문. 2005.
김진술. 자연치유의 학문체계와 그 개념 정립에 관한 고찰. 서울장신대학교 자연치유선교대학원 석사학위논문. 2007
안상우, 신용철. 동종요법의 기본원리에 대한 한의학적 고찰. 한국한의학연구소논문집. 1995;1(1):179-207
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