호텔 기업은 경영 방법 및 판매 이익을 향상시키기 위해서는 서비스를 개선해야만 달성할 수 있으며, 호텔 및 외식업 시장의 관리 시스템에 대한 부족한 것들과 비교되는 부분들이 많은 실정이다. 그 분석 결과에 대한 내용은 다음과 같습니다. 자유스럽고 열린 호텔 기업 문화는 외부 환경 변화에 유연하고 탄력적으로 대처하며 좋은 기업 문화는 직원, 고객, 원가, 재고 관리에 효율적인 결과를 창출한다. 호텔 레스토랑 성향은 효과적인 서비스 질, 경영 관리에 중점을 두고 호텔 경영 방식은 다른 서비스 질과 품질 및 조직성과 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 추후에 호텔 경영 방식에 따라 경쟁 우위 확보를 강화해야 기업이 살아남는 방법 중의 하나이다. 호텔 기업에 대한 다양한 연구가 계속되고 결과가 호텔 경영진이나 종사자들에게 도움을 줄 것으로 기대한다.
호텔 기업은 경영 방법 및 판매 이익을 향상시키기 위해서는 서비스를 개선해야만 달성할 수 있으며, 호텔 및 외식업 시장의 관리 시스템에 대한 부족한 것들과 비교되는 부분들이 많은 실정이다. 그 분석 결과에 대한 내용은 다음과 같습니다. 자유스럽고 열린 호텔 기업 문화는 외부 환경 변화에 유연하고 탄력적으로 대처하며 좋은 기업 문화는 직원, 고객, 원가, 재고 관리에 효율적인 결과를 창출한다. 호텔 레스토랑 성향은 효과적인 서비스 질, 경영 관리에 중점을 두고 호텔 경영 방식은 다른 서비스 질과 품질 및 조직성과 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 추후에 호텔 경영 방식에 따라 경쟁 우위 확보를 강화해야 기업이 살아남는 방법 중의 하나이다. 호텔 기업에 대한 다양한 연구가 계속되고 결과가 호텔 경영진이나 종사자들에게 도움을 줄 것으로 기대한다.
The hotel business should enhance a service quality in order to improve management skills and profits. However, when compared the size of foodservice industry and hotel, it is show that the hotel management systems are insufficient. In this respect, this study examines how the culture of hotel busin...
The hotel business should enhance a service quality in order to improve management skills and profits. However, when compared the size of foodservice industry and hotel, it is show that the hotel management systems are insufficient. In this respect, this study examines how the culture of hotel business affects to service quality. The results of the analysis are as follows. First, the culture of hotel business affects restaurant tendency. Consequently, the hotel, which is open-minded culture, copes with the external changes in a flexible manner. Second, the culture of hotel business affects hotel management skills. Good culture of the business creates the positive result toward the employees, customers, prime cost and inventory control. Third, hotel restaurant tendency affects to efficient hotel service quality and management performance. Fourth, change of hotel management skills brings difference of service quality and management performance. Good hotel management skills will be able to raise the competitive power between hotels. In the future, various empirical researches are continuously expected. By doing so, the result of the study helps to scholars and hotel managers.
The hotel business should enhance a service quality in order to improve management skills and profits. However, when compared the size of foodservice industry and hotel, it is show that the hotel management systems are insufficient. In this respect, this study examines how the culture of hotel business affects to service quality. The results of the analysis are as follows. First, the culture of hotel business affects restaurant tendency. Consequently, the hotel, which is open-minded culture, copes with the external changes in a flexible manner. Second, the culture of hotel business affects hotel management skills. Good culture of the business creates the positive result toward the employees, customers, prime cost and inventory control. Third, hotel restaurant tendency affects to efficient hotel service quality and management performance. Fourth, change of hotel management skills brings difference of service quality and management performance. Good hotel management skills will be able to raise the competitive power between hotels. In the future, various empirical researches are continuously expected. By doing so, the result of the study helps to scholars and hotel managers.
최근 레지던스 호텔과 중저가 호텔의 고급화, 유명 레스토랑의 오픈 등으로 인해 특급 호텔의 본연적 기능에 대한 부문별 경쟁이 심화되고 있다. 경쟁이 심화되다 보니 특급 호텔 입장에서는 기존 고객의 재방문율을 높이는 것이 커다란 과제로 떠올랐다.
호텔의 가장 기본적인 역할은 무엇인가?
경쟁이 심화되다 보니 특급 호텔 입장에서는 기존 고객의 재방문율을 높이는 것이 커다란 과제로 떠올랐다. 호텔의 가장 기본적인 역할은 잠자리와 음식을 제공하는 것이다. 호텔 경영에 있어 가장 먼저 고려하는 요소는 객실 점유율과 레스 토랑 방문자 수다(월간호텔 & 레스토랑 2009).
호텔 기업의 경쟁력 평가에서 유형 자산보다 무형 자산이 결정적인 성공요인이 되고 있는 이유는?
최근의 모든 기업들이 고객 관계 경영(customer relationship management)이나 고객 관계 마케팅 전략에 중점을 두는 이유가 바로 여기에 있으며, 고객의 확보, 확보된 고객의 개발(development) 등 고객을 관리하여 가장 오래 고객을 유지(retention) 할 것에 대한 방법과 고객들과 모든 조직원과의 연결을 통하여 상호의 경험과 지식을 공유(sharing) 할 수 있는 것이 중요하다. 호텔 기업은 인적자원의 의존도가 높은 산업으로서 지식 기반의 사회에서는 기업의 가치가 유형 자산보다는 무형의 지적 자산에서 창출되는 가치가 중시되고 있다. 그러므로 기업의 경쟁력 평가에서 유형 자산보다는 종사원의 노력, 고객 관리, 경영 리더쉽, 기업 문화 등의 무형 자산이 결정적인 성공요인이 되고 있다.
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