거주시설 성인 지적장애인의 일상에 관한 연구 -생활시간조사를 활용한 일상생활활동과 상호작용 분석을 중심으로- A Study on Daily Lives of the Disabled in Residential Facilities -Focusing on Daily Life Activities and Interactions by the Daily Time use Method-원문보기
본 연구는 거주시설에서 생활하는 성인 지적장애인들의 일상생활을 살펴보고자 한 것이다. 이를 위해 24시간을 관찰 기록하는 생활시간조사방법을 활용하여 거주시설 지적장애인의 일상생활활동과 그 안에서 나타나는 상호작용을 분석하였다. 생활시간연구방법 중에서는 시간수지연구방법 중 '활동의 빈도'와 생활시간 중 '생활'에 초점을 맞추는 방법을 활용하여 내용 분석하였다. 거주시설 지적장애인의 일상생활 분석은 전 국민을 대상으로 한 생활시간조사 행동분류표(2004)를 기준으로 하여, 거주시설 일상생활의 특성을 살펴보았다. 상호작용 분석은 Flanders(1963)의 언어 상호작용분석모형을 기초로, 지적장애인과 생활재활교사의 상호작용 정도, 유형 등을 제시하였다. 이 연구는 국내 최초로 거주시설장애인의 일상생활을 있는 그대로 조명하여 그들의 일상에 대한 이해를 심층적으로 구축하고, 이용자와 생활재활교사의 상호작용을 분석한 점, 생활시간조사방법을 적용한 점 등에 그 의의가 있으며, 향후 관련 연구의 중요한 기초 자료가 될 것으로 본다.
본 연구는 거주시설에서 생활하는 성인 지적장애인들의 일상생활을 살펴보고자 한 것이다. 이를 위해 24시간을 관찰 기록하는 생활시간조사방법을 활용하여 거주시설 지적장애인의 일상생활활동과 그 안에서 나타나는 상호작용을 분석하였다. 생활시간연구방법 중에서는 시간수지연구방법 중 '활동의 빈도'와 생활시간 중 '생활'에 초점을 맞추는 방법을 활용하여 내용 분석하였다. 거주시설 지적장애인의 일상생활 분석은 전 국민을 대상으로 한 생활시간조사 행동분류표(2004)를 기준으로 하여, 거주시설 일상생활의 특성을 살펴보았다. 상호작용 분석은 Flanders(1963)의 언어 상호작용분석모형을 기초로, 지적장애인과 생활재활교사의 상호작용 정도, 유형 등을 제시하였다. 이 연구는 국내 최초로 거주시설장애인의 일상생활을 있는 그대로 조명하여 그들의 일상에 대한 이해를 심층적으로 구축하고, 이용자와 생활재활교사의 상호작용을 분석한 점, 생활시간조사방법을 적용한 점 등에 그 의의가 있으며, 향후 관련 연구의 중요한 기초 자료가 될 것으로 본다.
The purpose of this study is to investigate daily lives of the intellectually disabled living in residential facilities. The daily time use method that monitors and records 24 hours of the subject was used for the analysis of daily lives of the institutionalized disabled and verbal interaction patte...
The purpose of this study is to investigate daily lives of the intellectually disabled living in residential facilities. The daily time use method that monitors and records 24 hours of the subject was used for the analysis of daily lives of the institutionalized disabled and verbal interaction patterns within each facility. In particular, the analysis focused on 'frequency of activities' and 'lives', with the method of time budget. Based on the activity category table of the 2004 nationwide Time Use Survey, the analysis aimed to identify differences and similarities between the non-disabled and the disabled in terms of daily time use. The interaction pattern analysis method on grounds of the Flanders Category system(1963) indicates the level, the type, and the full details of interaction between the institutionalized disabled and the living rehabilitation teachers. This study is all the more significant in that it monitored the daily lives of the institutionalized disabled for the first time to allow in-depth understanding about the daily lives of the disabled; analyzed interaction patterns between the institutionalized disabled and living rehabilitation teachers; applied time budget study method, a frequently used one in adjacent fields, and therefore should serve as a valuable source material for future studies.
The purpose of this study is to investigate daily lives of the intellectually disabled living in residential facilities. The daily time use method that monitors and records 24 hours of the subject was used for the analysis of daily lives of the institutionalized disabled and verbal interaction patterns within each facility. In particular, the analysis focused on 'frequency of activities' and 'lives', with the method of time budget. Based on the activity category table of the 2004 nationwide Time Use Survey, the analysis aimed to identify differences and similarities between the non-disabled and the disabled in terms of daily time use. The interaction pattern analysis method on grounds of the Flanders Category system(1963) indicates the level, the type, and the full details of interaction between the institutionalized disabled and the living rehabilitation teachers. This study is all the more significant in that it monitored the daily lives of the institutionalized disabled for the first time to allow in-depth understanding about the daily lives of the disabled; analyzed interaction patterns between the institutionalized disabled and living rehabilitation teachers; applied time budget study method, a frequently used one in adjacent fields, and therefore should serve as a valuable source material for future studies.
일상생활이란 우리가 매일매일 살아가는 일상 세계로, 사람들의 구체적인 삶의 모습이며 모든 이론과 실천이 지향되는 영역이다(Pred, 1979; 이철우 · 김은숙, 1997). 일상생활 속에서 인간의 활동과 생활양식은 무의식적이며 당연하고 자연스러운 것으로 인식되어 성찰이 이루어지지 않는 특성이 있다(김현정, 2003).
Mead는 인간의 삶의 실제를 어떤 관점에서 보아야 한다고 강조하는가?
Mead는 인간의 삶의 실제란 ‘현재와 여기’의 관점에서 일상적인 생활을 보아야 함을 강조한다(강수택, 1996, 재인용). 일상생활 연구는 일상생활의 반복성과 단순함 이면에 있는 일상생활 내부에 존재하는 다양성의 모습을 파악하고 그 속에 숨어 있는 질서, 규칙 등에 대한 관심의 표현이라고 할 수 있다(박영도 외, 2005).
장애인거주시설의 목적과 기능에 대한 재검토가 필요하다고 주장하는 근거는?
첫째, 장애인거주시설의 목적과 기능에 대한 재검토가 필요하다. 장애인거주시설은 ‘가정에서의 욕구가 제대로 충족 될 수 없는 사람들에 대해 집단 보호와 치료’라는 목적을 갖는다. 또한, 생명보존 활동에 필요한 의식주 서비스를 지속적으로 제공하는 일상적 보호 기능, 시설에 살고 있는 사람이 주체적이고 자립생활을 할 수 있도록 하기 위한 기능 등을 수행한다(김미옥⋅정진경⋅김희성 · 최영식 · 윤덕찬, 2006). 그러나 본 연구에서 장애인들의 일상생활을 분석한 결과, 일상적 보호기능과 관련해서는 비장애인과 유사한 형태를 보여주는 반면, 자립생활을 위한 지원기능은 매우 빈약한 것으로 조사되었다. 구체적으로 개인유지 등의 영역은 비장애인과 유사하나, 일과 관련된 영역은 비장애인이 19%인데 반해, 경증장애인이 1.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.