$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

초등학교 저학년을 위한 실천중심의 식생활 교재 및 교사용 지침서 개발
Development of Practical Dietary Education Textbook and Teaching Manual in Elementary School Students 원문보기

대한지역사회영양학회지 = Korean journal of community nutrition, v.15 no.5, 2010년, pp.636 - 647  

허은실 (창신대학 식품영양학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted for researching demand on dietary education of low-level elementary school students and to develop an activity based textbook and a teaching manual on the subject. For necessity of dietary education, 88.8% of subjects answered dietary education is needed. The desirable frequ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • ‘우리 식문화를 지켜요’ 대단원은 학교급식의 각 과정에서 지켜야 할 적절한 급식예절을 경험하고 실천할 수 있도록 하였고, 자신의 젓가락 사용법이 올바른지 살펴보고 바른 젓가락 사용법을 습득하도록 하였다. 또한 식문화 정보 요구도에서 높게 나타난 명절음식, 전통과자, 전통발효음식과 통과의례 음식과 관련된 활동을 통하여 우리 식문화의 가치를 인식하고 계승시키는 태도를 기르도록 하였다.
  • 8%)으로 나타나 본 연구와 차이를 보였다. 본 개발교재는 연관 교과 뿐만 아니라 재량활동과 특별활동시간을 활용하는 것을 주 목적으로 하였으며, 실제로 식생활교육이 효과적으로 이루어지기 위해서는 교과 내 관련단원뿐만 아니라 급식시간과 같은 교과 외 시간에 통합적으로 실시하는 것이 바람직하다고 본다.
  • 본 연구는 초등학교 저학년생을 대상으로 식생활 교육요구도 조사를 실시하고, 그 결과를 토대로 교과와 연계하여 식생활 영역별로 체계적인 학습을 할 수 있는 활동중심의 식생활 교재와 지침서를 개발하기 위하여 실시하였다. 요구도 분석 결과 식생활 교육이 필요하다는 비율은 88.
  • 이에 본 연구는 초등학교 저학년생을 대상으로 식생활 교육요구도 조사와 더불어 교과 내 식생활 관련 부분과 연계하여 식생활영역별로 체계적으로 학습할 수 있는 활동중심의 식생활 교재와 지침서를 개발하고자 하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (25)

  1. Ahn Y, Ko SY, Kim KW (2009): Evaluation of a nutrition education program for elementary school children. Korean J Community Nutr 14(3): 266-276 

  2. Choi EY (2005): Development of nutritional education program for nutrition teacher in elementary school. MS thesis, Sookmyung Women's University 

  3. Evers CL (1995): How to teach nutrition to kids; A intergrated, creative approach to nutrition for children. 24 Carrots press, Tigard 

  4. Hyon MS, Kim JW (2007): Improvement of dietary attitudes of elementary students by nutrition labeling education. Korean J Community Nutr 12(2): 168-177 

  5. Jang SO, Lee OH, Lee KS (2008): Intake of processed foods and the effects of nutrition label education in 5th grade children. J Korean Diet Assoc 14(2): 166-175 

  6. Jo MA (2007): A study on dietary habits and development of teaching-learning curriculum of nutrition education for obese elementary school children. MS thesis, Changwon National University 

  7. Kim BK, Park HR, Kim JW (2008): Development of comic books and an animation as dietary education materials for children. Korean J Community Nutr 13(5): 630-639 

  8. Kim HH, Park YH, Shin EK, Shin KH, Bae IS, Lee YK (2006): Students' and parents, perceptions of nutrition education in elementary schools. J Korean Soc Food Sci Nutr 35(8): 1016-1024 

  9. Kim HJM, Ryu SH, Lee SY (2004): Development and effects of nutrition program on discretional activety class in the elementary schools. J Korean Prac Arts Edu 17(2): 109-125 

  10. Kim KA, Lee YK (2010): The effect of nutrition education using animations on the nutrition knowledge, eating habits and food preferences of elementary school students. Korean J Community Nutr 15(1): 50-60 

  11. Kim SB, Choi HJ (2008): Effects of nutrition education using food exchange system: changes in elementary students nutrition knowledge, dietary attitude and nutrients intake. Korean J Community Nutr 13(6): 922-933 

  12. Kim SS, Choi EH, Lee KE, Kwak TK (2007): Effects of nutrition education on food waste reduction. J Korean Diet Assoc 13(4): 357-367 

  13. Kim YH, Jang MR (2007): A research on analysis of eating habits and textbook contents for efficient nutrition education of elementary school students in Gangneung city. J Korean Diet Assoc 13(4): 379-388 

  14. Kim YK, Kim JY, Cha MH, Lee KA, Lee SS, Lee KH (2009): Development of contents and textbook for the education to reduce elementary students' fat intake. Korean J Community Nutr 14(2): 158-167 

  15. Kyeon YK (2006): Application of practical nutrition education program for the improvement of dietary habits and attitudes of elementary students. MS thesis, Seoul National University 

  16. Lee KA (2003): Activity-based nutrition education for elementary school students. Korean J Nutr 36(4): 405-417 

  17. Lee KA (2007): Developments of contents and materials for the education and the advertisement for lowing intakes of trans fatty acids, sugar and sodium. Korea Food & Drug Administration, Seoul 

  18. Lee KH, Her ES, Woo TJ (2005): Development of nutrition education textbook and teaching manual in elementary school. J Korean Diet Assoc 11(2): 205-215 

  19. Lee YM, Lee MJ, Kim SY (2005): Effect of nutrition education through discretional activities in elementary school. J Korean Diet Assoc 11(3): 331-340 

  20. Ministry of Education, Science and Technology (2007): 2007 revised curriculum. Available from http://curri.mest.go.kr 

  21. Oh YJ, Lee YM, Kim JH, Ahn HS, Kim JW, Park HR, Seo JS, Kim KW, Kwon OR, Park HK, Lee EJ, Sung HN (2008): Interview survey of elementary school students' nutrition education and practice. Korean J Community Nutr 13(4): 499-509 

  22. Park SD (2007): Impact of self-concept promotion program on the learning attitude and sociability of lower graders in elementary school. MS thesis, Baekseok University 

  23. Park YH, Kim HH, Shin KH, Shin EK, Bae IS, Lee YK (2006): A survey on practice of nutrition education and perception for implementing nutrition education by nutrition teacher in elementary schools. Korean J Nutr 39(4): 403-416 

  24. The Korean Dietetic Association (2006): Our food culture learning interestedly. Available from http://www.dietitian.or.kr 

  25. Yoon HJ, Yoon KS (2007): Elementary school students' knowledge, behavior and request for education method associated with food safety. J Korean Diet Assoc 13(2): 169-182 

관련 콘텐츠

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로