최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기東아시아食生活學會誌 = Journal of the East Asian Society of Dietary Life, v.20 no.5, 2010년, pp.812 - 822
김주연 (경희대학교 국제관광전략연구소) , 안경모 (경희대학교 관광대학원)
This study explored choice attributes in specially coffee shops and examined the relations between choice attributes and positive emotions customers felt in specially coffee shops. The study also attempted to find differences in choice attributes and positive emotions according to general characteri...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
스타벅스가 국내에 처음 진출한 시기는 언제인가? | 우리나라의 외식시장은 1980년대 해외의 프랜차이즈 외식업체들이 들어오면서 패스트푸드 레스토랑을 중심으로 발전하여 왔다(이정실 2007). 에스프레소 커피를 기반으로 하여 다양한 메뉴의 커피를 판매하는 커피 전문점은 1999년 스타벅스가 국내에 처음 진출하면서 이후 해외 브랜드 커피 전문점들이 들어오기 시작했고, 이에 국내 업체들이 커피 전문점 시장에 참여하면서 많은 커피 전문점 브랜드가 만들어졌으며, 꾸준한 성장세를 보이고 있다. 닐슨 컴퍼니 코리아의 자료와 주요 커피 전문점 매출 기준으로 국내 커피 시장 규모는2009년 2조 3천억 원에 달한 것으로 추정된다(한국경제 2010- 5-31). | |
2009년 기준, 국내 커피 시장 규모는 얼마인가? | 에스프레소 커피를 기반으로 하여 다양한 메뉴의 커피를 판매하는 커피 전문점은 1999년 스타벅스가 국내에 처음 진출하면서 이후 해외 브랜드 커피 전문점들이 들어오기 시작했고, 이에 국내 업체들이 커피 전문점 시장에 참여하면서 많은 커피 전문점 브랜드가 만들어졌으며, 꾸준한 성장세를 보이고 있다. 닐슨 컴퍼니 코리아의 자료와 주요 커피 전문점 매출 기준으로 국내 커피 시장 규모는2009년 2조 3천억 원에 달한 것으로 추정된다(한국경제 2010- 5-31). 이 수치는 2008년 대비 30% 가까이 증가한 규모이다. | |
2009년 국내 커피 시장 규모는 전년도에 비해 얼마나 성장하였나? | 닐슨 컴퍼니 코리아의 자료와 주요 커피 전문점 매출 기준으로 국내 커피 시장 규모는2009년 2조 3천억 원에 달한 것으로 추정된다(한국경제 2010- 5-31). 이 수치는 2008년 대비 30% 가까이 증가한 규모이다. 국내외 유명업체들이 운영하는 브랜드 커피 전문점은 지난 3월 말 기준 1,457개(상위 8개사 기준)로 1년 새 400여개가 증가했으며, 올해에도 지속적으로 가맹점이 늘고 있어, 올해 안에 커피 전문점이 2,000개가 넘을 것이라고 전망되고 있다. |
이정실 (2007) 외식기업경영론. 기문사, 서울. p 51.
한국경제(2010) 커피전쟁. 기업형커피 전문점2000개시대. 5월 31일.
Bower GH (1981) Mood and memory. American Psychologist 36: 129-148.
Clore GL, Schwarz N, Conway M (1994) Affective causes and consequences social information processing. in: Handbook of social cognition. Wyer, R. S., & Srull, T. K. (Eds.). 1: Hillsdale. NJ: Erlbaum: 323-419.
Cronin JJ, Taylor SA (1992) Measuring service quality: An reexamination and extension. Journal of Marketing 5: 55-68.
Ki MO, Lee DI (2008) Influence of perceived quality and brand image on the perceived value and loyalty in specialty coffee shop. J Foodservice Mng Soc of Korea 11: 49-72.
Kim GJ, Lee BS (2009) Intention to revisit coffee shop and word-of-mouth referrals: Comparative research on service quality and products quality with regard. J Foodservice Mng Soc of Korea 12: 7-31.
Kim HB, Lee JW, Ro YJ (2007) Impacts of choice attributes on customer loyalty in the coffee-shop restaurant. J Foodservice Mng Soc of Korea 10: 237-252.
Kim JY (2007) The influence of physical surrounding and employee service on customer emotion and behavioral intention. Ph D Dissertation Kyung Hee University. Seoul.
Kim JY, Kim HJ, Kim CM (2009) The influence of service elements on customers' emotion and loyalty: Focused on specialty coffee shop customers. The Korean J Culinary Research 15: 271-286.
Kim JY, Lee YN (2007) The structural relationship between physical surroundings, employee service, customer emotion, and service loyalty: A focus on upscale restaurants. J East Asian Soc Dietary Life 17: 753-763.
Kim SS, Kim BK, Park JO (2006) Identification of selection attributions and assessment of brand equity of take-out coffee shops using conjoint analysis. J Foodservice Mng Soc of Korea 9: 49-69.
Kim WS, Oh KN, Lee YH, Cho KO (2002) Marketing strategy for service quality improvement of specialty Starbucks coffeeshop: A case study. J Foodservice Mng Soc of Korea 5: 3-22.
Kim YO (2003) A study on the choice attributes and customer satisfaction of a take-out coffee shop. Korean J Culinary Research 9: 141-154.
Lee SH, Lee GB (2009) The characteristics of servicescape for a domestic espresso coffee specialty store. J Korean Soc of Design Science 23: 31-41.
Lee YN, Kim JY (2009) Differences in purchase behavior and choice attributes according to characteristics of specialty coffee shop customers's. J East Asian Soc Dietary Life 19: 265-277.
Maekyung Economy (2010-6-23) Order personality and buy space. p 53.
Mehrabian A, Russell JA (1974) Individual differences in stimulus screening and arousality. Journal of Personality 45: 237-250.
Oliver RL (1993) Cognitive, affective, and attribute bases of the satisfaction response. Journal of Consumer Research 20: 418-430.
Park SH (2005) Guilt effects on consumer choice between hedonic and utilitarian products. Journal of Marketing 20: 21-44.
Richins ML (1997) Measuring emotion in the consumption experience. Journal of Consumer Research 24: 127-146.
Schroeder JJ (1985). Restaurant critics respond: We're doing our job. The Cornell H.R.A. Quarterly 25: 57-63.
Sohn YJ (2007) A study on the choice attributes and customer satisfaction of a specialty coffee shop: Focused on Dae-gu. MS Thesis Yong Nam University.
Watson D, Clark LA, Tellegen A (1988) Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scale. Journal of Personality and Social Psychology 54: 1063-1070.
http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid2010053080941&intype1
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.