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철도사고 원인분석시스템 구축에 관한 연구
Development of Railway Accidents Causal Analysis System 원문보기

한국철도학회 논문집 = Journal of the Korean Society for Railway, v.13 no.4 = no.59, 2010년, pp.455 - 461  

송보영 (교통안전공단 철도심사처) ,  김만웅 (교통안전공단 철도항공안전본부) ,  문대섭 (한국한국철도기술연구원) ,  이동훈 (서울산업대학교 기계공학과) ,  이희성 (서울산업대학교 철도차량시스템공학과)

초록
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본 연구에서는 철도운영 및 시설기관의 사고/장애 데이터를 분석하여 근본원인-사고원인-위험원에 대한 분류체계를 수립하였고, 사고유형, 사고원인, 위험원, 근본원인에 대한 패턴분석을 통해 주요 사고별로 사고에 영향을 미치는 원인이 무엇인지를 정확히 분석하여, 철도사고를 유발할 수 있는 위험원인를 근본적으로 차단하기 위해 사고원인분석 정보를 국가 및 철도운영기관 등이 활용함으로써 효율적인 철도안전정책을 수립할 수 있는 사고원인분석시스템을 개발하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

We have identified which causes have influenced to accidents, case by case through a relational analysis on data of accidental case, root case, accident cause and hazard. The data on the accident of railway operation and system have been analyzed and the root cause, accident cause and hazard have be...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 시스템은 사고의 심각도 등을 고려해서 심각도가 높은 사고에 대하여 그 사고에 대한 세부 원인을 규명하고자 함이 목적이며, 이를 위해서 심각도가 높은 사고에 대해서 FT 및 ET를 통해서 근본적인 사고원인을 규명하고 분석하는 시스템이다. Rail-PRISM 역시 분석 측면에서는 FT, ET 등을 이용하여 각 사고별로 세부적인 분석은 가능하지만, 국가적으로 사고를 관리하기 위한 목적으로는 너무 세부적인 분석을 요구하고 있어, 위험도분석의 방법론 정도를 활용하였다.
  • 확률추정은 빈도분석 자료로 활용함은 물론 안전정책지원시스템에서 주요 내용인 위험도(위험도=심각도×확룰) 분석에서 활용하기 위한 목적이다.
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참고문헌 (8)

  1. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2007) Guidelines on the railway accident report. 

  2. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs (2007) Railway accident risk analysis and assessment system construction, railway total safety technology development project 3rd year Interim Report. 

  3. C.W. Park, S.L. Kwak, J.B. Wang, J.N. Park (2006) Development of a Web Based Railway Accident Analysis Program for Risk Assessment, Korea Society for Railway Autumn Scholarship Conference Journal, pp. 1-6. 

  4. Korea Hydro & Nuclear Power (2006) Close-case accident analysis procedure development and K-HPES Improvement Report. 

  5. Korea Railroad Research Institute (2007) Web Based Railway Risk Information Management Computer Program Development Report. 

  6. RSSB, Safety Management Information System(SMIIS), 2006. 

  7. Korea Transportation Safety Authority (2009) Rail Safety Information System. 

  8. M.S. Kim, J.B. Wang C.W. Park, Y.O. Cho (2009) Development of the Risk Assessment Model for Railway Level-Crossing Accidents by Using The ETA and FTA, Journal of the Korean Society for Railway, 12(6), pp. 936-943. 

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