$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

GIS를 활용한 수업이 공간적 사고능력과 지리적 기능에 미치는 영향
Effect of GIS-integrated Lessons on Spatial Thinking Abilities and Geographical Skills 원문보기

대한지리학회지 = Journal of the Korean Geographical Society, v.45 no.6, 2010년, pp.820 - 844  

전보애 (서울국제고)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 GIS를 활용한 수업이 공간적 사고능력에 미치는 영향을 담화분석방법과 사례연구를 통해서 살펴보고자 한다. 분석에 사용된 자료는 6회에 걸친 GIS활용 수업에서 학생들이 주고 받는 대화를 녹취하여 수집하였다. 개별 학생들의 '발화가 수행하는 행위' (언어학의 화행론상의 행위, 담화분석의 최소단위)를 확인하고, 이를 다시 담화의 내용을 기준으로 공간적 사고 및 지리적 기능으로 분류하였다. 담화분석을 통한 실증적 연구 결과, 학생들은 주로 저차 공간적 사고능력을 지니고 있는 것으로 나타났고, 그 다음으로 중간 정도의 공간적 사고능력을 보였으며, GIS를 활용한 수업에 참여히는 동안 공간적 사고를 나타내는 적절한 용어를 생성하였다. 본 연구가 진행된 것이 지리수업이 아니라 환경과 관련한 생물 수업이었음을 감안한다면, 학생틀의 공간적 사고가 GIS를 활용한 수업의 결과임을 반영한다고 볼 수 있다. 이는 앞으로 학생들의 공간적 사고를 향상시키는 새로운 도구로서 GIS를 활용한 수업과 함의하는 바가 크다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigates the effect of GIS-integrated lessons on spatial thinking abilities and geographical skills using discourse analysis along with a comparative three-case case study method. A series of curricula were designed and implemented in an 8th grade classroom for a semester. The data co...

주제어

참고문헌 (27)

  1. Albert, W. S. and Golledge, R. G., 1999, The use of spatial cognitive abilities in geographic information systems: The map overlay operation, Transactions in GIS, 3(1), 7-21. 

  2. Audet, R. H., Huxhold, W., and Ramasubramanian, L., 1993, Electronic exploration: An introduction to the geographic information system, Science Teacher, 60 (October), 34-38. 

  3. Board on Earth Sciences and Resources, 2006, Learning to Think Spatially: GIS as a Support System in the K-12 Curriculum, National Academies Press, Washington, D.C. 

  4. Brown, P., 2002, The erosion of geography, Teaching Geography, 27(1), 16-17. 

  5. Chun, B. A. and Hong, I., 2007, Integrating GIS with geographic and environmental education into K-12: An interdisciplinary curriculum development entitled studying the environment of Eighteenmile Creek, Journal of the Korean Geographical Society, 42(2), 295-313 (in Korean). 

  6. Gersmehl, P., 2005, Teaching Geography, Guilford Press, New York. 

  7. Huckle, J., 2002, The erosion of geography: A personal response, Teaching Geography, 27(1), 31-32. 

  8. Kang, C.-S., 2005, The thinking skills of national curriculum and TTG strategy (I), Journal of the Korean Geographical Society, 40(1), 96-108 (in Korean). 

  9. Kang, C.-S. and Kim, I.-K., 2001, The cognitive psychological study of the geographical concept development and learning, Journal of the Korean Geographical Society, 36(2), 161-176 (in Korean). 

  10. Kang, C.-S. and Park, S.-K., 2004, Improving geographical thinking through the specification of geographic skills, Journal of the Korean Association of Regional Geographers, 10(3), 579-591 (in Korean). 

  11. Kerski, J. J., 2008, Geographic information systems in education, in Wilson, J. P. and Fotheringham, S. A. (eds,). The Handbook of Geographic Information Science, Blackwell Publishing Ltd., Malden, 540-556. 

  12. Kidman, G. and Palmer, G., 2006, GIS: The technology is there but the teaching is yet to catch up, International Research in Geographical and Environmental Education, 15(3), 289-296. 

  13. Kim, M., 2007, Spatial thinking and the investigation of GIS for potential application in education, Journal of the Korean Association of Geographic and Environmental Education, 15(3), 233-245 (in Korean). 

  14. Lee, J. W., 2005, Effect of GIS Learning on Spatial Ability, Doctoral Dissertation, Texas A&M University, Texas. 

  15. Lee, K.-Y., 2004, Problem of Korean students in geographical thinking ability through SOLO taxonomy, Social Studies Education, 43(2), 247-268 (in Korean). 

  16. Liu, S. and Zhu, X., 2008, Designing a structured and interactive learning environment based on GIS for secondary geography education, Journal of Geography, 107(1), 12-19. 

  17. Pilkington, R., 1999, Analyzing Educational Discourse: The DISCOUNT Scheme Version 3, in CBL Technical Report Leads, University of Leads Computer Based Learning Unit, UK. 

  18. Rediscovering Geography Committee, 1997, Rediscovering Geography: New Relevance for Science and Society, National Academy Press, Washington, DC. 

  19. Ryu, J.-M., 1997, Development of a hierarchical system for the 7th curriculum reformation focusing on geography subject in the primary and secondary schools, Journal of the Korean Geographical Society, 32(1), 113-124 (in Korean). 

  20. Ryu, J.-M., 2006, Reconstructing geography education from a scalar perspective, Conference Proceeding of the Korean Geographical Society, 33-34 (in Korean). 

  21. Self, C. M., Gopal, S., Golledge, R. G., and Fenstermaker, S., 1992, Gender-related differences in spatial abilities, Progress in Human Geography, 16, 315-342. 

  22. Seo, T.-Y., 2002, 'Knowledge' as a component of 'content' in geography curriculum, Journal of the Korean Association of Geographic and Environmental Education, 10(1), 13-25 (in Korean). 

  23. Stake, R. E., 2000, Qualitative case studies, in Denzin, N. K. and Lincoln, Y. S. (eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Research, Sage Publications, Thousand Oaks, 435-454. 

  24. Sui, D. Z., 1995, A pedagogic framework to link GIS to the intellectual core of geography, Journal of Geography, 94(6), 578-591. 

  25. Wiegand, P., 2003, School students' understanding of choropleth maps: Evidence from collaborative mapmaking using GIS, Journal of Geography, 102(6), 234-242. 

  26. Yin, R. K., 2003, Case Study Research: Design and Methods, 3rd Edition, Sage Publications, Thousand Oaks. 

  27. http://simon.cs.vt.edu/sosci/index.html (last visited 2010/12/1) 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로